Studie CERGE-EI polemizuje s představou nadprůměrných učitelských platů

Platy učitelů musíme porovnávat s platy ostatních vysokoškoláků. V tomto srovnání jsou pouze poloviční.

Praha 3. září 2012 – Krátká studie s názvem Být či nebýt učitelem: platy českých učitelů pohledem nákladů ušlých příležitostí a širší souvislostiuvádí do reálných souvislostí všeobecně rozšířenou představu, že učitelské platy jsou slušné, protože se vyhouply nad průměr. Studie dále komentuje dlouhodobé důsledky nízkých platů ve školství a nízkých investic do oblasti vzdělávání obecně.

Studie vznikla v rámci think tanku IDEA při CERGE-EI (projektu Národohospodářského ústavu AV ČR), a jejími autory jsou Daniel Münich a Jan Straka. Studie upozorňuje na dlouhodobě nízkou úroveň učitelských platů a vysvětluje, že nelze vycházet jen z toho, že v současné době jsou učitelské platy nad průměrem České republiky. Pokud chceme zajistit, aby se o práci ve školství zajímali kvalitní absolventi, musíme učitelské platy porovnávat s platy ostatních zdejších vysokoškoláků s obdobnou délkou praxe.

Autoři studie spočítali, že 70–90 % vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců pobírá vyšší plat než průměrný učitel. V tomto srovnání se ukazuje, že například učitel po patnácti letech praxe má v průměru poloviční plat než jeho kolega z ročníku, který si nevybral profesi učitele. V tomto ukazateli patříme mezi zeměmi OECD k nejhorším. Hůře jsou na tom už jen Island, Maďarsko a Slovensko.

Studie dokládá, že tento fakt má zásadní vliv na to, kdo má zájem o vykonávání učitelské profese, a podprůměrné výsledky vzdělávacího systému prokazatelně snižují výkonnost ekonomiky v České republice.

 

Celou dvacetistránkovou studii si můžete přečíst ZDE.

 

Zdeněk Slejška, výkonný ředitel EDUin, řekl: „Studie je aktuální zvlášť v situaci, kdy vláda a Ministerstvo školství dál škrtají výdaje směřující do vzdělávání a mnohé školy musí omezovat vzdělávací nabídku pro žáky. Studie dokládá, že to má nejen dlouhodobý negativní vliv na to, kdo se o učitelskou profesi zajímá, ale i přímý vliv na efektivitu ekonomiky. Představa, že šetřit na vzdělání se vyplatí, je mylná a čísla to dokládají zcela jednoznačně.“

 

Kontakty:

· Daniel Münich, spoluautor studie, ekonom CERGE-EI
e-mail: daniel.munich@cerge-ei.cz, tel.: 224 005 175

· Zdeněk Slejška, výkonný ředitel EDUin
e-mail: zdenek.slejska@eduin.cz, mobil: 605 967 368

 

Poznámky pro editory:

  • Starší studii IDEA při CERGE-EI pojmenovávající důsledky nízkých investic do vzdělávání najdete ZDE.

  • EDUin je obecně prospěšná společnost, která se věnuje problematice vzdělávání a jejíž snahou je informovat veřejnost o všem důležitém, co se děje ve školství a vzdělávání. EDUin, o. p. s. byla založena v květnu 2010 a realizuje a připravuje několik informačních a osvětových projektů. Více se dozvíte na www.eduin.cz.

  • Populární verzi vzdělávacích témat najdete na http://fertek.blog.respekt.ihned.cz.

1
Přidat komentář

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Harry Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozorňovat mě na
Harry
Harry

Konečně rozumný článek na EduIn …