Studie CERGE-EI polemizuje s představou nadprůměrných učitelských platů

Platy učitelů musíme porovnávat s platy ostatních vysokoškoláků. V tomto srovnání jsou pouze poloviční.

Praha 3. září 2012 – Krátká studie s názvem Být či nebýt učitelem: platy českých učitelů pohledem nákladů ušlých příležitostí a širší souvislostiuvádí do reálných souvislostí všeobecně rozšířenou představu, že učitelské platy jsou slušné, protože se vyhouply nad průměr. Studie dále komentuje dlouhodobé důsledky nízkých platů ve školství a nízkých investic do oblasti vzdělávání obecně.

Studie vznikla v rámci think tanku IDEA při CERGE-EI (projektu Národohospodářského ústavu AV ČR), a jejími autory jsou Daniel Münich a Jan Straka. Studie upozorňuje na dlouhodobě nízkou úroveň učitelských platů a vysvětluje, že nelze vycházet jen z toho, že v současné době jsou učitelské platy nad průměrem České republiky. Pokud chceme zajistit, aby se o práci ve školství zajímali kvalitní absolventi, musíme učitelské platy porovnávat s platy ostatních zdejších vysokoškoláků s obdobnou délkou praxe.

Autoři studie spočítali, že 70–90 % vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců pobírá vyšší plat než průměrný učitel. V tomto srovnání se ukazuje, že například učitel po patnácti letech praxe má v průměru poloviční plat než jeho kolega z ročníku, který si nevybral profesi učitele. V tomto ukazateli patříme mezi zeměmi OECD k nejhorším. Hůře jsou na tom už jen Island, Maďarsko a Slovensko.

Studie dokládá, že tento fakt má zásadní vliv na to, kdo má zájem o vykonávání učitelské profese, a podprůměrné výsledky vzdělávacího systému prokazatelně snižují výkonnost ekonomiky v České republice.

 

Celou dvacetistránkovou studii si můžete přečíst ZDE.

 

Zdeněk Slejška, výkonný ředitel EDUin, řekl: „Studie je aktuální zvlášť v situaci, kdy vláda a Ministerstvo školství dál škrtají výdaje směřující do vzdělávání a mnohé školy musí omezovat vzdělávací nabídku pro žáky. Studie dokládá, že to má nejen dlouhodobý negativní vliv na to, kdo se o učitelskou profesi zajímá, ale i přímý vliv na efektivitu ekonomiky. Představa, že šetřit na vzdělání se vyplatí, je mylná a čísla to dokládají zcela jednoznačně.“

 

Kontakty:

· Daniel Münich, spoluautor studie, ekonom CERGE-EI
e-mail: daniel.munich@cerge-ei.cz, tel.: 224 005 175

· Zdeněk Slejška, výkonný ředitel EDUin
e-mail: zdenek.slejska@eduin.cz, mobil: 605 967 368

 

Poznámky pro editory:

  • Starší studii IDEA při CERGE-EI pojmenovávající důsledky nízkých investic do vzdělávání najdete ZDE.

  • EDUin je obecně prospěšná společnost, která se věnuje problematice vzdělávání a jejíž snahou je informovat veřejnost o všem důležitém, co se děje ve školství a vzdělávání. EDUin, o. p. s. byla založena v květnu 2010 a realizuje a připravuje několik informačních a osvětových projektů. Více se dozvíte na www.eduin.cz.

  • Populární verzi vzdělávacích témat najdete na http://fertek.blog.respekt.ihned.cz.

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

1 komentář k "Studie CERGE-EI polemizuje s představou nadprůměrných učitelských platů"

Upozorňovat mě na
avatar
Seřadit dle:   nejnovějších | nejstarších | nejoblíbenějších
Harry
Harry

Konečně rozumný článek na EduIn …

wpDiscuz