Tisková zpráva: Jednotné přijímací zkoušky znevýhodní děti z méně vzdělaných rodin

14. 8. 2014
EDUin
failed_z1

Sociálně demokratický ministr připravil vzdělávací past na své voliče.

Praha 14. srpna – Návrh ministerstva školství na zavedení jednotných přijímacích zkoušek znevýhodňuje žáky některých základních škol a omezuje jejich šanci získat středoškolské vzdělání. Jednotné zkoušky totiž neberou v potaz odlišnou kvalitu vzdělávání na základních školách a veškerou odpovědnost přesouvají na žáka. Na to doplatí především děti z méně majetných a sociálně znevýhodněných rodin, které představují část voličské základny sociálních demokratů.

Ministr školství Marcel Chládek odůvodnil svůj plán následovně:  „K zavedení jednotných přijímacích zkoušek nás vede řada důvodů, jedním z těch zásadních je rozdílná úroveň znalostí dětí, které vycházejí ze základních škol.“

Výsledky jednotných zkoušek budou hrát klíčovou roli při přijímaní uchazečů na střední školy. Rozdílná kvalita vzdělávání na ZŠ ale prokazatelně znevýhodňuje žáky navštěvující školu, jež jim nedokáže adekvátní úroveň vzdělání poskytnout. Na rozevírající se nůžky mezi kvalitou našich škol přitom upozorňuje i OECD. Odkaz na podrobnější informace najdete v příloze pro editory.

Velké rozdíly mezi školami povedou jednak k diskriminaci, jednak k možnému obchodu s přípravou žáků na jednotné přijímací testy. Znevýhodněni budou opět ti, kdo na takovou přípravu nemají peníze. To jsou velmi často chudší, případně sociálně znevýhodněné rodiny. V mnoha případech právě voliči sociální demokracie. Tedy strany, jejíž ministr tento návrh připravil.

Tomáš Feřtek, odborný konzultant EDUin, řekl: „Když v dubnu 2013 ještě jako stínový ministr školství a senátor zorganizoval Marcel Chládek návštěvu členů Finské národní rady pro vzdělání, připomínal, že ve Finsku se nezaměřují na testování žáků a jsou tam minimální rozdíly v úrovni základních škol. Přesto dnes prosazuje projekt, který má potenciál tyto rozdíly ještě zvýšit. Bylo by prospěšnější, kdyby místo zavádění jednotných přijímaček hledal cesty, jak rozdíly mezi základními školami snižovat.“

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články