Tisková zpráva: Státní maturita porušuje zákon a poškozuje žáky i výuku ve školách

14. 6. 2016
EDUin
25228675893_c786ff8324_z

Srovnání maturitních testů, rámcových vzdělávacích programů středních škol a maturitních katalogů ukázalo závažné chyby a porušení zákona.

Praha, 10. června 2016 – Sedm pedagogů a odborníků z oblasti vzdělávání zpracovalo analytický materiál, který vysvětluje, v čem státní maturita a její testy porušují zákon a poškozují žáky středních škol i výuku. Ve svém prohlášení konstatují, že je nepřijatelné, aby na neschopnost státu sladit jednotlivé vzdělávací dokumenty dopláceli maturanti.

Podle analýzy maturitních testů porušuje současná podoba státní maturity zákon. Maturitní data, která se letos podařilo získat na Ministerstvu školství, potvrzují závažné důsledky těchto pochybení pro žáky. Příčinou je nesoulad mezi jednotlivými dokumenty upravujícími požadavky na výuku a ke státní maturitě.

Srovnání maturitních katalogů s rámcovými vzdělávacími programy (RVP) středních škol uká­zala, že například logaritmická rovnice je součástí učiva v RVP pro gymnázia, ale nikoli v RVP odborných škol. Zařazením úlohy, v níž bylo třeba vyřešit logaritmickou rovnici, do maturitního testu zjevně došlo k porušení zákona a k poškození velkého množství maturantů. Zároveň vyšel najevo nesoulad mezi katalogy a rámcovými vzdělávacími programy.
Katalog v některých případech umožňuje ověřovat něco, co se na školách vyučovat nemusí – sám však není dokumentem, který by to mohl školám uložit.

Signatáři kromě upozornění na pochybení a porušování zákona vysvětlují, jaké nežádoucí dopady na výuku ve školách a na výsledky vzdělávání takto pojatá maturita má a jaká jsou možná řešení.

Celý text dokumentu najdete ve formátu PDF ZDE.

Tomáš Feřtek, odborný konzultant EDUin, řekl: „Některá pochybení, která vyplavala na povrch, jsou překvapivá především proto, že nevyšla najevo ani při přípravě testů, ani při následných schvalovacích procedurách. Je však nepřijatelné, aby maturanti dopláceli na neschopnost státních úřadů dodržovat zákony. Navíc ve chvíli, kdy se většina z nich poprvé setkává se státem jako s někým, kdo ovlivňuje jejich život.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články