Tisková zpráva: Státní přijímačky mají alternativu, zkusme žákovská portfolia

15. 4. 2016
EDUin
4646471157_2a312f3518_z

Je třeba najít způsob, jak ve vzdělávání ověřovat opravdu to, co rozhoduje o životním a profesním úspěchu.

Praha, 15. dubna 2016 – I  v případě, že  budou od příštího roku jednotné státní testy pro přijímání na střední školy povinné, nemělo by jít o jediný parametr, podle kterého budou ředitelé a ředitelky rozhodovat o přijetí ke středoškolskému studiu. Žákovská portfolia nabízejí cestu, jak posoudit kvality žáka i jinak než testem z matematiky a češtiny.

Průzkum Diplom nestačí, který si v loňském roce objednala J&T Banka a ve spolupráci s EDUin ho provedla agentura Perfect Crowd, pojmenoval, co rozhoduje o životním a profesním úspěchu. Šlo především o ochotu komunikovat s lidmi, zájem o vědu, knihy a literaturu a psychickou odolnost. Obecně šlo o kompetence, které lze v současných školách získat spíše výjimečně.  Je tedy důležité, aby se na tyto položky základní školy ve výuce soustředily a střední školy je při přijímacím řízení zohledňovaly.

V tuto chvíli směřujeme k systému, kdy většina středních škol bude přijímat žáky na základě státního rozřazovacího testu, který samozřejmě podobné kompetence ověřovat neumí. Ten bude od příštího roku hrát minimálně šedesátiprocentní roli v přijímacím řízení. Hrozí tedy nebezpečí, že i základní školy budou tyto položky vzdělávání považovat za méně důležité a soustředí se na to, co bude obsahovat přijímací test. To ale může ve výsledku znamenat další zvýšení nespokojenosti zaměstnavatelů a vysokých škol s úrovní absolventů.

Vhodnou alternativou nebo alespoň doplňkem přijímacích testů mohou být žákovská portfolia. Tedy soubor prací žáka během několika posledních ročníků základní školy. Mnoho škol už dnes s portfolii pracuje a ta jsou schopná poskytnout střední škole mnohem plastičtější představu o dovednostech uchazeče o studium. Zároveň při jejich využívání nehrozí omezování výuky jen na testovatelné položky.

Tomáš Feřtek, konzultant projektu Diplom nestačí, řekl: „Tak jako několik let vznikaly a byly pilotovány přijímací testy, je třeba začít i s vývojem a propagací portfolií jako nástroje, který je schopen popsat a předvést tu část žákových kompetencí, které testy zachytit nedovedou. Existuje už dost škol, které s žákovskými portfolii pracují a jejichž zkušenosti můžeme využít. Samotné testy z matematiky a češtiny nejsou schopné podat dostatečnou informaci o žákovi, který se uchází o studium.“

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články