Tisková zpráva: Volební program pro vzdělávání KSČM: Podle potřeb pracovního trhu

ilustrační foto by Petr Novák, Wikipedia (CC BY-SA 3.0)

Pro KSČM je vzdělávání podružné téma. V programu je podřazeno jiným prioritám. Omezení na „potřeby trhu práce“ redukuje cíle a smysl vzdělávání pro společnost i jedince.

Praha, 27. září – V programu KSČM nemá vzdělávání svou vlastní kapitolu. Je podřazeno tématům ekonomickým a veřejných služeb. KSČM nepředstavuje koncepční přístup k rozvoji vzdělávání, jednotlivá hesla mezi sebou nemají jasnou vazbu. Vzdělávání má být podle KSČM bezplatné, státem řízené, orientované technicky dle zájmů zaměstnavatelů.

EDUin představuje sérii hodnocení politických programů stran kandidujících do parlamentních voleb v roce 2017. Vycházíme z volebního modelu Median a zahrnujeme strany, které mají šanci překonat pětiprocentní klauzuli a také ty, které mají šanci dosáhnout na státní příspěvek na provoz (3 %). Následuje hodnocení programu KSČM:

Pozitiva:

  • Podpora dostupnosti vzdělávání.
  • Navyšování platů pracovníků ve školství.
  • Podpora organizací aktivně pracujících s dětmi a mládeží.
  • Podpora celoživotního vzdělávání.

Negativa:

  • Nekoncepčnost, vzdělávání jako nesamostatné téma, nekonkrétnost programu.
  • Požadavek podřízení změn ve vzdělávání aktuálním potřebám zaměstnavatelů.
  • Redukce podpory vzdělávání na technické oblasti.
  • Požadavek úplného podřízení obsahu vzdělávání jednotným osnovám.
  • Požadavek na zrušení podpory neveřejným školám.

Co chybí:

  • Jakákoliv koncepce.
  • Zcela chybí závazek dorovnat deficit celkové investice do vzdělávacího systému oproti rozvinutým zemím (stejně jako v případě hnutí ANO i ČSSD).
  • Stejně jako v případě ANO a ČSSD chybí podpora občanského vzdělávání, digitální gramotnosti a dalších dovedností nezbytných pro orientaci ve světě a reprodukci demokratické společnosti.
  • Naprosto chybí podpora ředitelů jako klíčových aktérů vzdělávání.
  • Program úplně pomíjí potřebu revidovat kontroverzní systémové změny (maturity, přijímací zkoušky, kariérní řád, financování regionálního školství).
  • Absence náznaku koncepce rozvoje, práce s daty, využití zahraničních zkušeností…

Bob Kartous, vedoucí komunikace EDUin, řekl: „KSČM je ve svém vztahu ke vzdělávání konzistentní: není to priorita, vraťme se ke starému a dobrému osvědčenému modelu, jenž vychází z praxe druhé poloviny 20. století. Je pravděpodobné, že voličská kohorta strany chce právě toto slyšet.“

Přidat komentář

5 komentářů k "Tisková zpráva: Volební program pro vzdělávání KSČM: Podle potřeb pracovního trhu"

avatar
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozorňovat mě na
Jiri Vala

tento stát nemá ani státní politiku natož z ní vyplývající politiku školskou,takže je úplně jedno,co tam která strana napíše,nic se nezmění

Zdeněk Sotolář

Ale směrem k jednotnosti a k osnovám se nenápadně vracíme, i když komunisté ve vládě nejsou.

Jiri Vala

osnovy jsou jedním z funkčních základů státního školství,v soukromém nechť si soukromě kotrmelce bez osnov metají

Ennio Kocourek

„Požadavek podřízení změn ve vzdělávání aktuálním potřebám zaměstnavatelů“ mi připadá nesrovnatelně LEPŠÍ nežli současné podřizování všeho aktuálním nápadům sluníčkářů.

Jiri Vala

nechť se vyhoví potřebám zaměstnavatelů,ale ať státu za žáky platí,pokud nechtějí provozovat vlastní firemní školy za své