Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Publikujeme text, který vyšel na stránkách České televize a věnuje se plánovaným proinkluzivním krokům a opatřením, které se chystají v českých školách. Součástí původního textu je záznam vystoupení ústředního školního inspektora Tomáše Zatloukala, náměstka ústředního školního inspektora Ondřeje Andryse a ministryně školství Kateřiny Valachové, najdete je ZDE.
Počet dětí, které navštěvují speciální třídy, se za posledních deset let neustále snižuje. Stále více škol už tak má zkušenosti se vzděláváním žáků s různými druhy postižení nebo znevýhodnění. Běžným školám se je navíc daří vzdělávat stejně úspěšně jako žáky bez postižení. Na tiskové konferenci k inkluzivnímu vzdělávání to řekl ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.
Kolem inkluzivního vzdělávání nyní probíhá celá řada diskusí. Od 1. září totiž vstupuje v platnost zákon, který má vést k postupnému začlenění dětí s handicapem do běžných základních škol.
Právo na vzdělávání v běžné škole mají děti s různými handicapy už od roku 2005. Podle náměstka ústředního školního inspektora Ondřeje Andryse je proto situace na školách mnohem lepší, než by se mohlo zdát.
„Před deseti lety bylo téměř 44 tisíc žáků vzděláváno ve speciálních třídách. V loňském školním roce to bylo necelých 30 tisíc,“ informoval Zatloukal. Ke zlomu podle něj došlo ve školním roce 2010/2011. V běžných školách se tehdy poprvé vzdělávalo víc handicapovaných dětí než ve školách speciálních.
Největší zkušenosti mají běžné školy s vývojovými poruchami učení, alespoň jednoho takového žáka letos vzdělávají tři čtvrtiny z nich. Výrazně roste i podíl škol integrujících žáky s vývojovými poruchami chování. Ve školním roce 2012/2013 jich byla třetina, letos je to více než polovina.
Řada škol má také zkušenosti s integrací dětí s lehkým mentálním postižením. „Před čtyřmi lety je vzdělávalo 18 procent běžných škol, letos je to 24 procent,“ uvedl Zatloukal.
Se zavedením inkluze se po deseti letech diskusí počítalo od letošního září. Plán ale vyvolal bouřlivé debaty a u některých rodičů také obavy z toho, jak jejich potomci tento přechod zvládnou. Proto se nakonec ministerstvo školství rozhodlo, že inkluze bude zavedena postupně během dvou let.
Zatím probíhá vzdělávání dětí s handicapem v běžných školách bez systémové podpory. Nově má ale být výuka přizpůsobená jejich potřebám. Každý žák se speciálními potřebami má dostat podporu, jakou potřebuje. Se zvládnutím nejrůznějších potíží tak pomohou například asistenti, tablet nebo učebnice v Braillově písmu. Peníze má na to zajistit ministerstvo školství.
Šéfka resortu Kateřina Valachová (ČSSD) zároveň mírní obavy rodičů, že budou muset poslat handicapované děti do běžných škol. „Není to pravda. Speciální školství nerušíme. Rodič bude nadále určovat, kde se bude jeho dítě vzdělávat. Je jen přihlíženo k tomu, že ať je dítě v běžné, nebo ve speciální škole, má právo na kvalitní vzdělávání a zajištění maximální podpory,“ řekla v Interview ČT24.
Počet dětí, které jejich rodiče budou chtít od září převést ze speciálních do běžných škol, proto ministryně odhaduje na desítky, možná stovky.