Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Český rozhlas: František Dobšík a Tomáš Feřtek o zákonu o pedagogických pracovnících

8. 7. 2015
EDUin
Screenshot_13

Poslechněte si záznam pořadu Pro a proti ze dne 30. 6., který vysílal Český rozhlas Plus. Vystoupil v něm předseda školských odboru František DobšíkTomáš Feřtek (EDUin) a společně diskutovali o důsledcích zákona o pedagogických pracovnících. Záznam pořadu najdete ZDE.

„Jsem přesvědčený, že zákon vytvořil předpoklady, které měli lidé 10 let šanci naplnit,“ uvedl v pořadu Pro a proti předseda školských odborů František Dobšík.

Přiznal ale i další důvod pro zákonnou úpravu, která stanovuje povinné vysokoškolské vzdělání pro pedagogy základních škol.

„Pokud chceme v současném systému veřejné služby učitele nějak odměňovat, tak bez velmi striktních předpokladů k tomu nedospějeme. Vůle zaplatit učitele je malá a my usilujeme, abychom měli lepší vyjednávací pozice,“ přiznal odborové zájmy Dobšík.

Času na to, aby si zkušení, ale nekvalifikovaní učitelé doplnili vzdělání, bylo dost, soudí odborář.

Dobšík: „Učitelé měli deset let, během kterých mohli reagovat. Jestli někdo z učitelů nemá důvěru v pedagogickou fakultu, je jeho svobodné rozhodnutí ji nestudovat a nemít kvalifikaci. Přijde mi to jako výmluva těch, kteří na to nereagovali. Že jsou vynikající učitelé a děti jsou spokojeni, já neposoudím, to ať soudí Česká školní inspekce. Pokud ředitel o tohoto učitele nestál a netlačil ho k tomu, aby si vzdělání doplnil, tak to bylo jejich společné rozhodnutí, a tomu těžko můžeme čelit.“

Expert ze společnosti EDUin Tomáš Feřtek tvrdí, že zákon nic ve školství nezměnil, ani do budoucna nic pozitivně nezmění. „Považuji ho za nemravný, zákon dnes škodí, spíše než pomáhá.“

Feřtek: „Nejlepší učitelce ve škole, která se samovzdělávala, po deseti letech řekneme, že má smůlu, nemá správnou kvalifikaci, a jde dělat vychovatelku. Potrestali jsme jí snížením platu, a rodiče a děti jsme potrestali tím, že nemají toho, s kým byli spokojeni. Domnívá se snad někdo, že toto je cesta ke zvýšení úcty k pedagogické profesi mezi rodiči a veřejností? Jestli toto je jeden z důsledků tohoto zákona, tak jej považuji za nemravný.“

O snaze odborářů použít vysokoškolské vzdělání jako argument pro vyjednávání o vyšších učitelských platech odborník ví.

„Odbory tuto právní úpravu podporovaly proto, aby získaly lepší vyjednávací podmínky pro jednání o platech učitelů. Mně ale upřímně řečeno více než platy učitelů zajímají děti a jejich úroveň vzdělávání, a aby s nimi pracovali ti učitelé, kteří to opravdu umějí,“ namítl Feřtek.

Učitelé měli svobodnou volbu se rozhodnout, zda budou studovat, nebo ne, souhlasí expert. O ty mu také ani tak nejde, potvrdil.

„Já ale upřímně nelituji těch učitelů, ale právě dětí a rodičů, protože vím, o kolik se působením tohoto zákona zhorší situace ve školách, které znám,“ konstatoval Tomáš Feřtek.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články