Nabízíme infografiku a prezentace ze společné tiskové konference Národní knihovny ČR a společnosti Scio, která se konala ve čtvrtek 27. února pod názvem České děti jako čtenáři v roce 2013. Jejím hlavním sdělením byl další úbytek čtenářů mezi školou povinnými dětmi a připomenutí, že výuka čtenářství je důležitá nejen pro výuku jazyka, ale i pro celkovou gramotnost dětí a rozvoj jejich kompetencí. K tématu vyšly i články na lidovky.cz a idnes.cz.
Prohlédnout si můžete:
Prezentaci ředitele Národní knihovny ČR Víta Richtera (ZDE), která popisuje výzkum z podzimu roku 2013. Ten se zabýval především tím, zda děti čtou více či méně než před deseti lety, jaké knihy preferují a jak jejich čtenářské návyky ovlivňuje rodina a škola. Na prezentaci je zajímavé právě srovnání s obdobným výzkumem z roku 2003. Téma shrnuje i tisková zpráva, kterou si můžete přečíst ZDE.
Prezentaci mluvčího společnosti Scio Bohumila Kartouse (ZDE), který se na základě projektů Čtenář a Klíčové kompetence realizovaných ve Sciu v letech 2009 – 2013 věnuje především vlivu čtenářství na schopnosti a znalosti žáků. Konstatuje, že čtenářství ovlivňuje nejen schopnost zacházet s jazykem, ale i ostatní oblasti funkční gramotnosti. Napřiklad je patrná souvislost mezi čtenářstvím a úspěšností v matematice. Úroveň čtenářství dokonce ovlivňuje školní úspěšnost dětí více než rodinné zázemí. Shrnující tiskovou zprávu čtěte ZDE.
Infografiku popisující momentální stav čtenářství mezi žáky základních škol si můžete prohlédnout ZDE.
S tématem souvisí i otázka, jak pro čtení získat středoškoláky, o níž mluví ve Studiu 6 České televize Jiří Kostečka z Asociace středoškolských češtinářů. Pokračuje i polemika o tom, jak máme učit děti psát, příspěvky Saši Uhlové a Tomáše Feřteka.