Deník.cz: Děti jsou na digitalizaci připravené, učitelé ještě ne, míní učitelka

ilustrační foto. by Northern Ireland Executive (flickr.com) (CC BY-ND 2.0)

Publikujeme text Kateřiny Perknerové, který vyšel 20.3. pod názvem Informační věk je tu. Někoho to straší v Deníku (ZDE). Článek shrnuje závěry Kulatého stolu na téma digitalizace ve školách (ZDE) a přináší pohled několika pedagogů, kteří výuku rozšířenou o práci s digitálním obsahem a přístroji, vítají. Naopak výhrady některých učitelů můžete číst v diskusi pod článkem ZDE.

Mám svého žákovského ajťáka. Miluji eKabinet. Náš ředitel je nejzlatější, protože jde s dobou. Takhle nadšeně mluví o využívání nových technologií Jana Doležalová, učitelka ZŠ Smetanova ve Vimperku. Učí matematiku a angličtinu, a jak řekla Deníku, bez využívání tabletů už by si svoje hodiny nedovedla vůbec představit.

„Mami, ty ujíždíš na matematických hrách, říkají mi děti, a já to ráda přiznávám. Dnes je tak úžasná nabídka digitálního obsahu, že si může vybrat každý,“ je přesvědčená vimperská učitelka. Žákům zadává i aktivní úkoly, například vyfotit s iPadem osově souměrný útvar a pak na něm znázornit osu. „Děti jsou na tablety, počítače, digitalizaci připravené, učitelé ještě ne,“ míní Jana Doležalová, která proto pořádá školení pro své kolegy. Hned příští týden jim ve Strakonicích může poradit, jak lze zaujmout i puberťáky. „Svého žáka Dominika Dubského zvaného Duby jsem jmenovala svým ajťákem a to byste viděla, jak se snaží,“ směje se Jana Doležalová. „Někteří kolegové těžce nesou, že jsou žáci v této oblasti před nimi, ale podstatné je se vzájemně obohatit, naslouchat si,“ soudí.

Odpor starších
Zcela se shoduje s experty, kteří včera debatovali o digitalizaci vzdělání u kulatého stolu společnosti EDUin. Její mluvčí Bohumil Kartous Deníku sdělil, že ministerstvo školství přijalo správnou strategii, která podporuje nové vzdělávací metody, rozšiřování potřebných kompetencí a zkvalitnění informatického myšlení. „Zádrhel je v tom, že školy to zatím nepřijímají, digitální výuka zabírá pouhá 3,5 procenta času,“ říká Kartous. Účastníci debaty potvrdili, že největším problémem jsou učitelé a jejich rezervovaný postoj k novinkám.

„Bořivoj Brdička uvedl, že pokud se posluchači pedagogických fakult sami nesnaží, během celého studia vůbec nemusí přijít do kontaktu s tímto způsobem vyučování. Starší učitelé zkrátka nejsou moc ochotni adaptovat se na novou situaci, bojí se, že budou dělat chyby,“ soudí Bohumil Kartous. Nadšení ale nejsou ani všichni rodiče. Vidí, že jejich ratolesti tráví u počítače čím dál víc času, a nechtějí, aby je v tom podporovala i škola. Vždy jde přitom o to, aby hodiny u obrazovky byly strávené užitečně,“ dodává zástupce EDUin. Zdůrazňuje, že pokud tento trend školy nezachytí, budou novou generaci připravovat v nepřirozeném prostředí.

„Podstatné nejsou tablety nebo tabule, ale digitální obsah výuky. Nabízíme mateřským, základním a středním školám stovky profesionálních materiálů, s nimiž mohou pracovat. Týkají se přírodovědných oborů, matematiky, angličtiny. Přibližují dětem třeba proces fotosyntézy, chemické reakce, ale i historii různých plodin a jejich cestu do Evropy,“ líčí ředitel společnosti EDULOGY Richard Valenta.

Nejdůležitější podle něj je, že většina videí a programů splňuje požadavek na interaktivitu. Na portálu eKabinet.cz je k mání na 40 tisíc lekcí nebo jejich částí. „Učitelé si mohou sami tvořit hodiny, zřizují si vlastní uživatelské konto. Není přitom nutné, aby žáci měli počítače v lavicích nebo tablety v ruce. Často stačí interaktivní tabule, s níž učitel umí udělat zázrak,“ říká Richard Valenta.

Pomocník i pro praktické školy
Dotykovou výuku si pochvaluje i Zdenka Nováková, ředitelka MŠ 4 pastelky v Praze-Michli. „Všechna naše pracoviště mají přístupové kódy a interaktivní tabule. Vím, že existuje plno odpůrců tabletů, ale myslím si, že je mezi nimi hodně těch, kdo s digitálními technologiemi pracovat neumějí. Když jim to ukážu, diví se, jak je to jednoduché,“ tvrdí Zdenka Nováková.

Zdenka Matějková učí v MŠ Fügnerova v Jičíně a tablety jako pomocníky si pochvaluje. „Je to užitečný doplněk výuky. Děti se učí prostorové orientaci, skládají puzzle, poznávají květiny nebo zvířata. Na prvním místě je ale vždy slovo učitele a kniha, technika přichází až poté,“ vysvětluje Zdenka Matějková.

Učitelka ZŠ praktické a speciální Lužiny v Praze Markéta Machačíková připojuje další zajímavý pohled: „Děti s handicapem potřebují co nejvíc názornosti a tu jim interaktivní tabule poskytuje. Opravdu je to baví a tento způsob výuky je efektivní,“ říká pravidelná uživatelka eKabinetu.

zdroj: denik.cz
zdroj: denik.cz
Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
4 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jana Karvaiová
Jana Karvaiová
5 years ago

Děti připravené jsou (až moc), učitelé většinou také. Jen na to nejsou připraveny školní rozpočty.Multilicence na programi jsou nesmírně drahé (předražené).Tablety jsou snem, a už vůbec tablety od Applu.Těch pár škol mělo štěstí na sponzora,ostatní utřely.

Jana Karvaiová
Jana Karvaiová
5 years ago

Ach jo, programy, samozřejmě

Bořivoj Brdička
5 years ago

Tento článek je hodně nepovedený. Hned na začátku nenápadné reklamní vsunutí značky komerčního produktu a faktické chyby (např. kódy místo body). Obsah téměř vůbec neodpovídá tomu, co se na kulatém stole říkalo.

Ondřej Balík
5 years ago

Hm, odlišná zkušenost. Tablety (iPady) používáme už déle než rok, dost intenzivně. Doposud jsme zjistili, že: 1) žáci nijak zvlášť napřed v jejich užívání nejsou – učí se s tím asi tak stejně jako učitelé. 2) učit s tablety je v klidu, učit s tablety efektivně je už daleko těžší. Řada výukových aplikací či videí ve skutečnosti k žádnému vzdělání nevede, po počátečním „wow!“ už se žádný velký efekt nekoná. Tablety jsou především dobré encyklopedie – jako takové jsou fajn. Ale: časté technické problémy, tu se něco nepřipojí, támhle něco nefunguje, tuhle to není dobité, tamhle se něco ztratilo. Už… Více »

Ondřej Balík
5 years ago

Hm, odlišná zkušenost. Tablety (iPady) používáme už déle než rok, dost intenzivně. Doposud jsme zjistili, že: 1) žáci nijak zvlášť napřed v jejich užívání nejsou – učí se s tím asi tak stejně jako učitelé. 2) učit s tablety je v klidu, učit s tablety efektivně je už daleko těžší. Řada výukových aplikací či videí ve skutečnosti k žádnému vzdělání nevede, po počátečním „wow!“ už se žádný velký efekt nekoná. Tablety jsou především dobré encyklopedie – jako takové jsou fajn. Ale: časté technické problémy, tu se něco nepřipojí, támhle něco nefunguje, tuhle to není dobité, tamhle se něco ztratilo. Už… Více »