Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Fórum rodičů: Výzva k posílení role rodičů ve vzdělávání

9. 11. 2015
EDUin
5439834523_273236b93a_z

Otevřený dopis k projednávané novele školského zákona a zavedení povinné docházky do mateřské školy od 5 let dítěte.

Považujeme povinný předškolní rok v mateřské škole za rizikový zásah do systému vzdělávání. Oceňujeme snahu vlády zajistit rovné šance na kvalitní vzdělání všem dětem, zároveň tento krok znamená navýšení povinností pro všechny rodiče a zvýšení nároků na děti ze strany institucí. Novela nezohledňuje roli rodiny ve výchově a vzdělávání dětí a snižuje prostor pro volbu rodičů, jakou výchovu a péči považují za dobrou pro své dítě. Již nyní většina rodičů využívá systém mateřských škol. Pokud novela usiluje o pomoc dětem, které nemají vhodné zázemí v rodině a nedocházejí do mateřských škol, pak by měla být opatření zaměřena na komplexní podporu těchto rodin a dětí, které ji potřebují. Současným problémem rodičů a dětí je nízká dostupnost a kvalita mateřských škol.

Klasické mateřské školy málo podporují rodinu v její vzdělávací roli, spíše vyvádějí dítě z rodiny a připravují pro něj program bez větší spolupráce s rodiči. I proto vznikají různé alternativy jako lesní školky, komunitní školky, které touto novelou mohou být omezeny. Dále budou omezeni také rodiče, kteří chtějí děti v tomto věku vzdělávat doma, jejich děti budou pouze tolerovány v režimu domácího vzdělávání. Domácí vzdělávání znamená povinnost prokazovat standardy, které nikdo s rodiči nediskutuje. Mateřské školy se mohou stát institucí ještě více direktivní vůči rodičům. Bude vyžadováno dodržování nových pravidel a norem (administrativa zápisu, omlouvání nepřítomnosti dětí, přizpůsobení dětí konkretizovaným očekávaným výstupům, apod.).

Novela by měla umožnit rodičům volbu vzdělávat dítě doma bez jakýchkoli administrativních omezení, ne tak, jak to probíhá v případě domácího vzdělávání v základním školství. Navíc by mohla definovat formu podpory nebo ocenění pro tyto rodiče a zajistit rovné pozice rodičů i při využití alternativní formy vzdělávání (uplatnění slevy na dani apod.). Novela neřeší rizika komercionalizace rané péče o děti (kdo si zaplatí více, má více dostupné péče o své dítě), která může zvyšovat nerovnost šancí na kvalitní vzdělání.

Navrhujeme místo zavedení povinné školní docházky do mateřských škol:

  1. Podpořit rozsáhlou a dostupnou nabídku mateřských škol, celkově zvýšit kvalitu všech veřejných školek, jejich flexibilitu a otevřenost vůči rodině a komunitě. Upřednostnit nové a hravé metody práce, které podporují „přirozené dětství“.
  2. Zajistit rovné postavení alternativních forem předškolní péče a vzdělávání (komunitních školek, lesních školek, domácího vzdělávání apod.) se systémem mateřských škol. Zejména těch forem, které jsou iniciované přímo rodiči a podporují místní vzájemné soužití.
  3. Zaměřit se na podporu rodiny a rodinné výchovy, komunitní práce s rodinami a aktivizaci rodičů. Na podporu místních organizací rodičů, aby se děti rozvíjely ve vztahu k životu místní komunity, což je stejně důležité jako vzdělávací nabídka mateřské školy.
  4. Zvýšit podporu a pomoc rodičům, kteří mají potíže se zajišťováním péče o dítě, podpořit alternativní a moderní formy sociální a komunitní práce. Každý rodič může být dobrým rodičem, pokud dostane adekvátní formu pomoci a poradenství.

Připravilo Fórum Rodičů s podporou:

Výboru na obranu rodičovských práv, Iniciativy rodičů Neškoláci, Sítě mateřských center

K tomuto dopisu můžete jako rodič nebo občan připojit svůj podpis odkaz na online formulář podpisu – zde.

Více ZDE.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články