Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Publikujeme text Tomáše Feřteka, který vyšel 8. 12. v Hospodářských novinách (ZDE). Analyzuje v něm důvody, které vedou ministra školství k tomu, aby prosazoval povinnou maturitu z matematiky už v roce 2019, a vysvětluje, proč by bylo mnohem užitečnější zabývat se nejprve tím, jak změnit vztah dětí k tomuto předmětu. Na stejné téma vyšel před víkendem i blog Tomáše Feřteka na webu Respektu (ZDE), rozhovor s Milanem Hejným o smysluplnější výuce matematiky si můžete přečíst ZDE.
Proč chce ministr školství Marcel Chládek zavést povinnou maturitu z matematiky? Protože na něj tlačí zaměstnavatelé prostřednictvím krajů a profesních svazů. Proč chtějí zaměstnavatelé povinnou matematiku? Protože si myslí, že když bude povinná, studenti ji budou lépe zvládat a budou lepšími zaměstnanci. A jaké lepší zaměstnance firmy potřebují? Přesné, iniciativní, tvořivé a se zájmem o technické obory.
Předpokládáme tedy, že co bude povinné, povede k většímu zájmu. Opravdu? Ve výuce matematiky máme dva problémy. Za prvé, žáci a pozdější maturanti ji příliš neovládají. Za druhé, mají k matematice odpor. Podle průzkumu PISA (srovnávací studie v rámci zemí Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj OECD) je právě v Česku tento odpor nejsilnější ze všech zkoumaných zemí. Bojí se jí a snaží se jí co nejvíce vyhnout.
Z těch dvou problémů je ten druhý podstatně větší, protože právě odpor k matematice spolehlivě zabrání zlepšení znalostí. A opravdu si někdo myslí, že když dítě nesnáší krupičnou kaši, zvýšíme u něj její oblibu tím, že mu do ní strčíme nos a budeme pevně držet? Asi těžko. Tak proč si myslíme, že u matematiky by to fungovat mohlo?
K jednomu z nejpřesvědčivějších úspěchů polistopadového vzdělávání u nás patří takzvaná Hejného matematika. Metoda výuky, která dostoupala zatím do šestého ročníku některých základních škol (nepoužívá se obecně a není povinná). Staví na tom, že děti se neučí vzoreček, postup, jak vyřešit nějaký příklad, ale zkoumají svět okolo sebe. Učí se klást si otázky a odpovídat na ně matematickými nástroji.
Mimořádný úspěch je to proto, že taková matematika děti baví, chválí si ji mnozí rodiče a učitelé. Mezi její příznivce patří i ministr školství Chládek. Jenže právě didaktik matematiky profesor Milan Hejný se nedávno vyjádřil, že je velmi silně proti povinné maturitě z matematiky, že vždy byl pro matematické vzdělání a proti matematickým galejím a odmítá, aby se z matematiky stalo „intelektuální kladivo na děcka“.
Kdo má pravdu a kdo více slouží zájmům zaměstnavatelů? Ministr Chládek, který vyslyšel politickou objednávku, nebo didaktik Hejný, který umí zařídit, aby děti rády objevovaly svět a braly matematiku jako zábavnou součást svého života? Pokud firmy opravdu stojí o lidi, kteří přijdou se zájmem o obor a slušnými znalostmi, mají podporovat Hejného cestu. Pokud se vydají tou, k níž přiměly ministra, dostanou absolventy, kteří budou mít na tváři otisk té počtářské kaše. Volba je to tentokrát docela jednoduchá.