Sdílet článek
Praha, 27. června 2025 – Již za dva roky budou žáci v 1. a 2. třídách dostávat nejen slovní vysvědčení, ale slovní hodnocení nahradí veškeré známky i v průběhu roku. Ministerstvo bude ve školách dál podporovat formativní přístup a kriteriální hodnocení. EDUin při této příležitosti nabízí vysvětlení pojmů, které s hodnocením souvisí a v nichž bývá často zmatek.
EDUin 27. 6. 2025
Školy dnes dávají žákům vysvědčení, to může být letos i čistě kriteriální, případně v kombinaci známek a kriteriálního hodnocení. Nové vysvědčení prošlo pilotáží základních škol. Ještě větší změna nastane od září 2027 v 1. a 2. třídách, kde žáci nebudou dostávat jen slovní vysvědčení, ale veškeré hodnocení v průběhu roku bude muset být slovní. Ministerstvo školství bude ve školách dál podporovat formativní přístup a kriteriální hodnocení, což EDUin vítá. Připravuje se také vyhláška, která provedení změny upřesní, konkrétní realizaci hodnocení pak přiblíží školám metodická příručka MŠMT. Některé základní školy používají kriteriální hodnocení již delší dobu, například ZŠ Labyrinth v Brně.
Pojmy, které se v problematice hodnocení objevují, se často používají nevhodně nebo jejich významy veřejnost zaměňuje. EDUin proto přináší krátké vysvětlení hlavních pojmů.
Vysvětlení jednotlivých pojmů:
Rozlišujeme formativní a sumativní hodnocení, nicméně nejde o skutečný protiklad, každé hodnocení má jinou funkci.
Hodnocení může mít různou formu, buď jde o kvantitativní hodnocení (známka, procenta), nebo kvalitativní (slovní hodnocení, kriteriální hodnocení).
Kontakt pro média:
Tomáš Matoušek, vedoucí komunikace EDUinu
tomas.matousek@eduin.cz / 604 730 130