Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Publikujeme článek Radky Kvačkové, který vyšel 24.11. v Lidových novinách pod názvem Stát vs. firma. Kolem přijímaček na střední školy panuje kolektivní šílenství (ZDE). Článek upozorňuje na situaci kolem přijímacích zkoušek na vícelá i čtyřletá gymnázia, kdy rodiče investují nemalé prostředky do přípravy dětí na přijímací zkoušky a pro vidinu kvalitnějšího vzdělání obětují i půl roku rodinného života.
Je to jako kolektivní šílenství. Postihuje rodiče žáků pátých, sedmých a devátých tříd základních škol, i když nikoliv všechny. Jen ty, kteří mají pocit, že by jejich dítě mělo jít na gymnázium, rozuměj osmileté, šestileté nebo čtyřleté. Přestože se nám politici a úřady občas snaží namluvit, že na gymnázium berou dneska skoro každého, skutečnost je jiná.
Například pražské gymnázium Nad Alejí přijímá v posledních letech na čtyřletý cyklus přibližně jen každého čtvrtého zájemce, na osmiletém cyklu se o jedno studijní místo uchází podobně jako na ostatních pražských gymnáziích šest až sedm dětí. Na šestileté gymnázium Boženy Němcové v Hradci Králové se loni hlásilo 273 uchazečů na 90 míst, na osmiletém gymnáziu v Brně-Řečkovicích soutěžilo o 60 míst 320 uchazečů.
Kdo bude přijat a kdo ne, rozhodují většinou testy, přesněji řečeno jejich výsledky, jež se zveřejňují, což lze kvitovat, protože to zaručuje rovnost šancí a vylučuje protekci. Je tu ale jedna věc, která tu rovnost trochu zpochybňuje a zároveň nám taky už trochu přerůstá přes hlavu: Všichni totiž vědí, že šanci uspět ve větší konkurenci má většinou jen ten, kdo si dostatečně osvojí strategii řešení některých úloh.
Vypukne to pravidelně se zimou. Rodiče se začínají shánět po přípravných kurzech a víkendových seminářích, nakupují cvičné testy, přihlašují děti k takzvaným přijímačkám nanečisto a jsou i takoví, co platí potomkovi dokonce osobního instruktora, který dohlíží na celý průběh přípravy přes skype. Cena 29 000 Kč.
Děti, které sportovaly, přestávají sportovat, ruší se zájmové kroužky, rodiny rezignují na společné víkendy a po úkolech na druhý den se ještě sedí nad příklady. Opravdu jsme něco takového chtěli?
Jeden z našich největších expertů na testování Martin Chvál z Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy pokyvuje hlavou.
„Že je to šílené, si uvědomuji i jako otec. Na druhou stranu kapacity například právě těch gymnázií jsou omezené, nějaké přijímací řízení je potřeba a vybírat ze zájemců třeba podle známek nemusí být objektivní. Jednak se neznámkuje všude stejně, jednak je tu nebezpečí, že by učitelé klasifikaci přizpůsobovali tomu, aby žákům pomohli.