Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Zkušenosti s mentoringem ukazují, že se jedná o praktickou formu podpory učitelů v jejich vlastním rozvoji, ve schopnostech pojmenovat si cíle práce a hodnotit ji. V rámci projektu Otevíráme dveře pro nové lektory a mentory (ZDE), si to mohli učitelé sami ověřit. Zeptali jsme se dvou z nich, Jana Horáka a Denisy Hrdinkové na to, co jim účast v projektu přinesla a jaký to mělo vliv na jejich další práci ve škole.
„Projekt probíhal průběžně celý školní rok, vždy jednou za přibližně 6 týdnů jsme měli celodenní školení, možnost využít svého mentora a vyzkoušet si vlastní mentorské dovednosti. Úplně na začátku byla týden trvající letní škola, která vše odstartovala,“ popisuje své zkušenosti Jan Horák, jeden z učitelů, kteří se do projektu zapojili.
Největším přínosem bylo podle jeho slov setkávání s vlastním mentorem. „Vybral jsem si v srpnu svůj cíl, na kterém chci pracovat a s jeho pomocí jsem teď na konci května mohl říct, že jsem ušel velký kus cesty. Scházeli jsme se jednou za dva měsíce. Na každé setkání jsem se těšil a bavilo mne jít do rizika, zkoušet nové věci, vést žáky po nevyšlapaných cestách, nabízet jim volnost, diskutovat s nimi. Věřím, že především jim bylo mé vzdělávání přínosem,“ vysvětluje způsob spolupráce s mentorem Jan Horák.
„Začala jsem se na své hodiny dívat očima mentora,“ říká Denisa Hrdinková. „A díky tomu jsem si začala uvědomovat věci, které jsem předtím nevnímala a klást si praktické otázky, jak učit smysluplně,“ pokračuje. Prakticky byla podle jejích slov zaměřena i setkání, která se v rámci projektu konala, nešlo tedy o klasické přednášky nebo semináře. Učitelé se během tréninku věnovali tomu, jak individualizovat výuku, plánovat její cíle, jaké jsou metody aktivního učení, kooperativní výuky, jak pracovat s vnitřní a vnější motivací a proč, co a jak hodnotit.
„U nás na škole jsem měl možnost s kolegyněmi diskutovat, o tom, co si o mentorování myslí a jestli by to samy přivítaly. Dvě z nich si to pak vyzkoušely na vlastní kůži, a i další získávají větší povědomí a vědí, co od mentora mohou očekávat. Chápu však, že je to běh na dlouhou trať. Já jsem před rokem také netušil příliš a až osobní zkušeností v tomto projektu jsem objevil důležitost a krásu toho, když vás někdo doprovází a pomáhá vám se zlepšovat,“ dodává Jan Horák.
Cílem projektu bylo nabídnout zkušeným učitelům možnost stát se mentory a zprostředkovat zkušenosti s mentoringem i svým kolegům. Na podrobné cíle projektu se můžete podívat ZDE.