Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Města vzdělávání: Za horizont běžných úvah o vzdělávání

3. 3. 2016
EDUin
10822518973_75beef518d_z

Publikujeme text Boba Kartouse, který byl psán pro blog Nadace Karla Janečka (ZDE) o tom, jak skloubit potřeby firem a podniků v regionech s tím, že je třeba vytvářet na úrovni regionů vzdělávací strategie s dlouhodobějším výhledem. O Městech vzdělávání se můžete dozvědět více ZDE.

V Česku se vedou neko­nečné debaty o tom, co by vlastně mělo posky­to­vat vzdě­lá­vání, jakou kva­litu vytvá­řet, jakého absol­venta “obro­bit”. Ano, obro­bit je to správné slovo, pro­tože ať už začnete u zna­lostí ver­sus soft skills, výchovy k občan­ství, poměru pří­rod­ních a spo­le­čen­sko­věd­ních nauk nebo třeba moder­ních tech­no­lo­gií, vždycky to nako­nec skončí u toho, co potře­buje trh práce, ať už ten český, nebo lokální, regi­o­nální.

I když všechny doku­menty, které zaklá­dají pod­statu vzdě­lá­vání, vidí trh práce pouze jako jednu z cílo­vých oblastí dopadů vzdě­lá­vání, pod­vě­domě jsme vět­ši­nově vedení k tomu, že práce (dokonce ta zaměst­na­necká) je tím nej­pod­stat­něj­ším, v nej­hor­ším pří­padě jedi­ným důvo­dem, proč vzdě­lá­vat.

Čím víc regi­o­nální tyto dis­kuse jsou, tím kon­krét­něj­ších nabý­vají kon­tur. Je to pocho­pi­telné, už nejde o sta­tis­tické počty, ale o kon­krétní pod­niky a jejich potřeby. Tuhle potře­buje pod­nik deset nástro­jařů, tuhle ten zase pat­náct elek­tri­kářů, támhle se firmě nedo­stává zed­níků nebo řidičů.

Nej­jed­no­dušší úvaha je taková, že když to firmy potře­bují, školy mají dodá­vat. Jenže to je stra­te­gicky zcela špatně. Školy se přece nemo­hou ori­en­to­vat na to, že firma XY potře­buje v daném oka­mžiku zaměst­nance. Mají se ori­en­to­vat na vzdě­lá­vání lidí na dal­ších cca 40 let. V té době už vět­šina dneš­ních firem nebude exis­to­vat a pokud, budou zcela jistě pou­ží­vat jiné tech­no­lo­gie, které budou ze strany zaměst­nanců vyža­do­vat zcela jiné doved­nosti a pre­re­kvi­zity.

Je těžké pře­svěd­čo­vat v regi­o­nech, jaké má mít vzdě­lá­vání cíle. Musíte být jed­ním ze zain­te­re­so­va­ných, musíte umět vyjed­ná­vat s ostat­ními. Musíte být v dob­rém slova smyslu insi­der, aby vás brali vážně.

A vlastně o tohle se sna­žíme v Měs­tech vzdě­lá­vání, pro­jektu pod­po­ro­va­ném Nadací Karla Janečka a dal­šími part­nery. Sku­teč­nost, že na lokální úrovni obvykle nee­xis­tují žádné stra­te­gie roz­voje vzdě­lá­vání, pro­střed­nic­tvím kte­rých by bylo možné začít uva­žo­vat o vzdě­lá­vání jinak než v hori­zontu stá­va­jící situ­ace a v zájmu těch sil­něj­ších, byla jed­nou z ini­ci­ač­ních myš­le­nek pro­jektu.

Niko­liv při­ná­šet do regi­onů “moudra” lidí, kteří vůbec neznají tamní situ­aci a poměry, ale při­vést k jed­nomu stolu všechny, kdo o vzdě­lá­vání roz­ho­dují, podí­lejí se na něm a čer­pají z něj. Uka­zuje se, že za takové situ­ace si různé zájmové sku­piny uvě­do­mují mno­hem lépe, že o vzdě­lá­vání nemo­hou roz­ho­do­vat pod tíhou oka­mžiku.

Roste to, což je dobře. Roste počet měst, které chtějí tako­vou dis­kusi zahá­jit a vypra­co­vat si stra­te­gii, niko­liv roz­ho­do­vat se na základě naho­di­lých impulsů či zaběh­nu­tých tra­dic. O téma­tech, která se tak ote­ví­rají, budeme pro­střed­nic­tvím tohoto blogu občas psát…

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články