Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Novinky.cz: Štefan Švec a maturita z Viewegha

10. 11. 2015
EDUin
274158994_eeea519707_z

Publikujeme komentář Štefana Švece, který vyšel v příloze Salon deníku Právo (ZDE). Text reaguje na komentář Tomáše Feřteka.

Na stránkách Respektu se Tomáš Feřtek rozhorlil nad tím, jaký seznam četby připravil ke státní části maturit z češtiny CERMAT. „Převažují autoři 18. a 19. století,“ stěžuje si v článku CERMAT vzkazuje: Na moderní literaturu se vykašlete.

„Když je vám osmnáct a jste maturant, tak si po přečtení tohoto seznamu můžete pouze potvrdit, že literatura už je opravdu jen zapáchající mrtvola,“ přidává. „Redukovat literaturu na půl století starý telefonní seznam autorů je čirá nemravnost,“ burcuje nakonec.

Ten hněv je stejně hlučný jako nepodložený. V první řadě totiž Feřtek blábolí. V seznamu nepřevažují autoři 18. a 19. století, ale autoři 20. století. Těch je tu 53. Spisovatelů z předchozího století je 37, to osmnácté není navzdory Feřtekovu nářku zastoupeno skoro nikým (5). Literatura starší má 30 položek, jako jsou Homér, Cervantes a Komenský. Samá jména, která by mohla ubohé maturanty nudit.

Co je na tom článku nejstrašidelnější, ale nejsou omyly. Je to představa, jakou má Feřtek o maturitní zkoušce. Ta jako by měla adepty středoškolského vzdělání učit lásce ke čtení, zbavovat je představy, že literatura je „zapáchající mrtvola“.
Dávat jim impulzy, které by je bavily tak nějak víc.

Tenhle čím dál rozšířenější mýtus o zábavné roli zkoušek je sebevražedný. Maturita není od toho, aby učila děti číst pomocí co možná nejbarevnějších cingrlátek. To mají dělat rodiče a základní škola. Maturita je náročný rituál, který má prokázat, že si adept osvojil základ obecného vzdělání. Že má ponětí o tom, na čem stojí česká a světová kultura, a může na tom sám stavět.

„K čemu je dobré, že budou znát jméno autora, zařazení do literárního proudu, žánr díla a možná budou tušit, o čem to ‚tak zhruba je‘?“ ptá se emotivně Feřtek. Odpověď zní: Je to zatraceně dobré, protože když se vytratí tohle všeobecné povědomí, tak se celá společnost promění v debily, kteří se budou pořád dokola smát stejným vtipům o prdění (ale krásně je odprezentují díky svým soft komunikačním dovednostem). Ano, takových lidí i na vysokých školách přibývá.

Pro maturanta je nutné, aby aspoň tušil, co napsal Kosmas, kdo to byl Gilgameš a kdo Dickens. Ani Google vás nezachrání tam, kde nevíte, na co se ptát. Člověk, který nezná Máchu a Dostojevského, nemá mít maturitu. A basta.

Je dobře, že v seznamu četby není skoro nikdo z poslední doby. Literatura za posledních třicet let fakt nevyprodukovala moc tak božích věcí, aby obstály před texty předchozích tří tisíciletí. Zkouška z dějin literatury je boj o zachování kolektivní paměti. Národ bez minulosti je i bez budoucnosti. Současné autory mají středoškoláci číst sami. Maturovat z Harryho Pottera a Simony Monyové fakt nemá smysl.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články