Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Začleňování ukrajinských dětí a mladých lidí komplikuje dostupnost vzdělávacích zařízení, znalost jazyka nebo nedostupnost volnočasových aktivit. Nejnižší účast na vzdělávání v ČR mají ukrajinští předškoláci a středoškoláci, zjistil PAQ Research.
Kateřina Lánská 29. 8. 2023
Nultý ročník pro ukrajinské středoškoláky, který pořádá Gymnázium Na Zatlance. (c) Kateřina Lánská
V červnu 2023 provedl PAQ Research již šestou vlnu šetření, která se zaměřuje na situaci ukrajinských uprchlíků v ČR. Kromě vzdělávání se výzkum zaměřil také na otázky bydlení, práce, příjmů, znalosti češtiny a integrace. Mezi hlavní zjištění šetření v oblsti vzdělávání patří, že ještě v červnu nemělo školu pro své děti (3 – 17 let) celkově zajištěno na 11 % rodičů, u středoškoláků bylo toto číslo dokonce 31 %.
Mateřskou školu navštěvují pouze dvě třetiny ukrajinských dětí ve věku 3 – 6 let, přitom předškolní vzdělání, socializace a možnost učit se češtinu bude mít zásadní vliv na jejich další školní úspěšnost a integraci na základní škole, pokud zde rodiny s dětmi v důsledku válečného konfliktu budou muset setrvat delší čas. „Absence předškolního vzdělávání je výraznou bariérou pro zapojení se do pracovního trhu. Děti chodí do MŠ méně často v domácnostech, které nemají příjem z práce (z těchto domácností chodí do MŠ 40 % dětí, u domácností s příjmem z práce je to 47 %). Méně často také do MŠ chodí děti z domácností, které pobírají humanitární dávku (ve 48 % těchto domácností děti do MŠ nechodí, oproti 35 % dětí z domácností bez HUD) a které bydlí v nebytovém bydlení (v těchto domácnostech chodí do MŠ 44 %, zatímco ve standardním bytovém 60 %),” uvádí zpráva z šetření.
Základní školu podle výzkumu navštěvovalo v červnu 94 % ukrajinských dětí ve školním věku. Data PAQ Research se mírně odlišují od statistik MŠMT. Jejich srovnání naleznete níže v grafu.
Účast dětí ve vzdělávání mohou podle výzkumníků zkomplikovat změny související s Lex Ukrajina V. „Část rodin se v důsledku změn spojených se změnami v podpoře a v poskytování bezplatného ubytování bude muset přestěhovat a kvůli tomu hledat jinou školu, část se pravděpodobně vrátí na Ukrajinu,” uvádí zpráva z průzkumu.
Na začlenění do kolektivu českých dětí má vliv znalost českého jazyka, ukazuje průzkum. Ta se podle něj za poslední tři měsíce u řady dětí značně zlepšila. Především jde o žáky základních škol a středoškoláky, kteří studují na českých školách. Naopak mladí lidé, kteří žádnou střední školu nenavštěvují, mluví a rozumí česky mnohem hůře. 21 % z nich nezná vůbec nic nebo jen pár slov.
Se znalostí českého jazyka na tom nejsou dobře ani nejmenší děti ve věku 3 – 5 let. V běžných situacích se jich domluví jen 12 %, 69 % z nich se také česky vůbec neučí. Školní výuku češtiny má zajištěno 61 % procent dětí, přičemž ani tato není příliš intenzivní.
Podobně nízké je i zapojení dětí a mladých lidí do volnočasových aktivit. Dobře začleněná je podle průzkumu jen asi polovina dětí ve věku 4 – 17 let, čtvrtina nemá žádné české kamarády. Jde o stagnující stav, za poslední tři měsíce se tato čísla změnila jen velmi málo. Podle očekávání jsou mnohem lépe začleněny děti, které navštěvují české školy, díky čemuž mluví lépe česky a zapojují se i do volnočasových aktivit. Ty pravděpodobně část dětí nenavštěvuje (až 44 %), přestože by o ně měla zájem. Bariérou jsou převážně finance.
Na vysoké škole v ČR by chtělo studovat až 16 500 mladých dospělých ve věku 18–26 let. Aktuálně na vysoké škole studují mladí lidé z 11 % domácností a 31 % by jich studovat chtělo, ačkoli zatím nestuduje. („Podle dat Ministerstva vnitra je v ČR registrovaných 54 000 uprchlíků ve věku 18–26 let (k 30. 4. 2023). Pokud by se 31 % z nich skutečně přihlásilo na vysokou školu, bylo by to 16 500 Ukrajinců.“)
Podle posledních dat PAQ Research také klesá počet dětí a mladých lidí, kteří studují online na dálku na některé z ukrajinských škol. Data o intenzitě online studia mohou být také ovlivněna dobou jejich sběru, protože na Ukrajině obvykle končí školní rok již na konci května, nebo dostupností internetového připojení v rodinách uprchlíků. 47 % domácností s dětmi ve věku 6–17 let má totiž velmi omezený nebo žádný přístup k počítači. Každopádně z šetření vyplynulo, že 3 z 10 dětí na českých ZŠ studují na dálku na Ukrajině a jejich podíl klesá.
Zdroj: PAQ Research