Co přinesl týden 11. 3. – 17. 3. 2019
Krátce:
- Přesun písemné a ústní části maturit na školy může vyřešit negativní trendy. EDUin díky srovnání Oldřicha Botlíka uvádí, že hodnocení na školách je stabilnější a méně ovlivnitelné tlaky na více propadlíků. Rovněž dostanou maturanti také konečně podrobné vysvětlení chyb, kvůli kterým jim byly strženy body (Novinky). CERMAT takové informace neposkytuje.
- Ministr školství Plaga nechce, aby vznikl nový povinný předmět Technika. Zejména zástupci zaměstnavatelů a odborných škol chtějí, aby na základních školách došlo k renesanci praktické výchovy pod hlavičkou Technika. Plaga ale odmítá tlaky, aby se předmět stal povinným, a upřednostňuje, aby ho školy mohly zavést dle svých možností (HN).
- Platy učitelů by se měly navyšovat podle plánu navzdory škrtům. EDUin pře dvěma týdny upozorňoval, že ve střednědobém výhledu státního rozpočtu chybí prostředky pro 15% růst učitelských odměn. Ministryně financí Alena Schillerová na jednání s ministry ale prohlásila, že peníze se najdou a růst nebude ohrožen (České noviny).
- Hlasujte pro inovativní projekt ve vzdělávání, který obdrží cenu EDUína. Porota vybrala devět nominovaných a do 24. března je otevřené hlasování veřejnosti. Ohodnoťte nejlepší odpovědi na vzdělávací výzvy současnosti a pomozte vybrat ty nejlepší.
- Rozhovor s učitelem oceněným Global Teacher Prize CR. Jací jsou dnešní studenti? „Jsou poměrně liberální a otevření – k cizincům nebo k různým menšinám, zkrátka k odlišnostem. Jsou samostatní, cestují sami, někteří z nich dokonce bydlí sami,“ říká Radek Aubrecht v rozhovoru pro Respekt.
- Spolek Otevřeno připravuje Noc vzdělávání, pomoct můžete i vy. 27. března se otevřou dveře pedagogických fakult po celé republice, aby nabídly prostor debatám a workshopům o vzdělávání. Otevřeno nyní pro další ročník prosí o finanční příspěvek prostřednictvím crowdsourcingu na Darujme.cz.
- Proč se zabývat duševním zdravím dětí ve školách? O tom se diskutovalo na březnovém Kulatém stole SKAV a EDUin.
Výrok týdne: „Hned poznáte, jestli je ve škole například týmový duch. Je rozdíl, jestli pan ředitel přijde a řekne ´pan učitel se uvolní za chvíli, zatím vás provedu po škole´ nebo když vás učitel vede k sobě do třídy zadními chodbami, aby nás někdo neviděl. Rozdíl poznáte i na dětech, podle toho, jak jsou veselé, jak je látka baví. Když se jeden pedagog snaží, ale škola funguje spíš rutinně, nejde stejným směrem jako on, je to vidět.“ Mladá vědkyně v oblasti biofyziky a porotkyně Global Teacher Prize CR Anna Fučíková popisuje, jak se může dobrý učitel potýkat se špatnou školou (Rodiče vítáni).
V souvislostech:
- POSLANCI DALI ZELENOU VZNIKU NÁRODNÍ SPORTOVNÍ AGENTURY. POMŮŽE TO MÍSTNÍM SPORTOVNÍM ODDÍLŮM?
Sněmovna navzdory opoziční kritice schválila vznik Národní sportovní agentury (HN), která převezme od ministerstva školství sportovní agendu včetně dotací. Dolní komora o tom ve středu rozhodla v rámci novely o podpoře sportu. Hlavním úkolem agentury bude vytvoření nového systému státní podpory sportu. Podle průzkumu České unie sportu nemá většina z téměř 7500 klubů a jednot peníze na činnost, na nábor dětí a na kvalifikované trenéry. Kvůli složitosti dotačních programů mají kluby navíc potíže s žádostmi o peníze. Lidovky.cz uvádí, že letos je v kapitole ministerstva školství na sport vyčleněno 5,5 miliardy korun, slibováno bylo sedm miliard.
Za návrhem do značné míry stojí známý hokejista a nyní poslanec za ANO Milan Hnilička. Ten před dvěma lety navázal kontakt s premiérem Babišem a díky vlastní zkušenosti s nechvalným financováním sportu vyrazil do boje za nový úřad. Právě kontroverze kolem netransparentnosti a nakonec i nezákonné manipulaci s dotacemi vedly k odstoupení ministryně školství Kateřiny Valachové. V polovině roku 2017 totiž policie zasahovala ve Fotbalové asociaci ČR i na ministerstvu školství a později se z nahrávek ukázalo, že předseda fotbalové asociace Miroslav Pelta s náměstkyní ministryně školství Kratochvílovou sami rozhodovali, kdo příspěvky z veřejných financí dostane (shrnutí si můžete přečíst například na České pozici).
Zákulisnímu jednání by měl být podle Hniličky s novým úřadem konec. „Zřízení agentury je první krok k transparentnímu financování sportu,“ slibuje. Klíčový je podle něj fakt, že úřad bude disponovat elektronickým rejstříkem, díky němuž bude na první pohled jasné, komu a v jaké míře dotace jdou. Díky evidenci počtu sportovců a trenérů má také poprvé dojít ke zpřehlednění statistik a přidělování peněz.
Kritici návrhu z řad opozice ale upozorňují, že jen vznik úřadu dosud kalné vody sportovních dotací nevyčistí. Markéta Pekarová Adamová z TOP09 nesouhlasí například s tím, aby agentura vznikla pod vládou, která bude mít hlavní slovo v personálním obsazování. „Lepší by bylo zřídit samostatné ministerstvo, které by bylo pod větší kontrolou parlamentu i veřejnosti,“ říká Pekarová Adamová. Zástupci STAN také kroutí hlavou nad provedením elektronického rejstříku. Ten má z velké části zůstat neveřejný, takže nebude možné například zjišťovat výši dotací, které sportovní oddíly dostanou. „Agentura má smysl, pokud bychom jasně věděli, kam peníze jdou. Pokud se z ní stane jen divize ministerstva školství a o penězích budou zase neprůhledně rozhodovat bafuňáři, nemá nový zákon smysl,“ uvedl předseda STAN Petr Gazdík (Facebook).
A právě o „bafuňářích“ a úzkém napojení úřadu na Hniličku se vedou největší polemiky. Pirátský poslanec Lukáš Bartoň protestoval, že novela je fakticky „lex Hnilička“, neboť je napsaná tak, aby mohl být trojnásobný mistr světa jeho předsedou. Bartoň proto navrhoval, aby novela přímo neupravovala řízení agentury, ale vycházela z principů, jaké stanovuje služební zákon. Sněmovna mu ale nevyhověla. V čele agentury tak bude moci být osoba starší 30 let, která má nejméně pětileté zkušenosti v řídící funkci v oblasti sportu. Na rozdíl od požadavků na jiné představitele centrálních úřadů by předseda agentury mohl být člen Parlamentu.
Otazník visí také nad pomocí místním sportovištím. Okresní a obecní sportovní kluby se nezřídka potýkají s finančními problémy a vzhledem k personálnímu nezabezpečení nejsou s to podávat dotační žádosti na úrovni, jaké dosahují velké svazy nebo organizace. Přitom sport je důležitým socializačním nástrojem, utužuje nejen zdraví, ale i komunitu a nabízí prostor k seberealizaci. Ten je ale omezený, pokud cvičiště nemá na vybavení nebo trenéra. Své o tom ví i mladý český vzpěrač František Polák (ČT), který vešel ve známost díky reportáži 168 hodin před půl rokem. Vypracoval se díky pomoci svého trenéra, ale začátky pro něj byly krušné. Jak upozorňuje Bob Kartous, sport je v rozvinutých, civilizovaných zemích jedním z nejpřirozenějších sociálních výtahů (A2larm) pro děti zatížené bariérami prostředí, z nějž vzešly. A Polák takový skleněný strop musel prorazit ještě silněji, protože je Romem, a nebýt osobního odhodlání jeho trenéra jdoucího daleko za hranice státní podpory, možná bychom jeho jméno dnes neznali.
Je tedy otázkou, zda nová agentura pochopí, že nejvýznamnější jsou malé organizace, které pomáhají vyhledávat a rozvíjet nejen talenty, ale potenciál všech, kteří chtějí sportovat. Staré struktury, které Hniličkovi nemůžou být zcela neznámé, mají dlouhé prsty a budou se snažit odklonit prostředky mimo veřejný zájem. Přitom kdyby systém podporoval děti z nejohroženějších částí společnosti, vydělal by na tom dvojnásob. Zda je ale reálné, aby taková podpora přišla, to se zatím můžeme pouze dohadovat.
Inspirace z (a do) praxe:
- Kritické myšlení v dnešní škole (18., 26. 3.). British Council a ČTK organizují kulaté stoly s online streamem
- Nejsilnější příběhy české filantropie (květen). Nadace VIA oceňuje srdcaře díky hlasům veřejnosti
- Přihláška do stipendijního programu MENart (do 30. 3.). Přihlaste nadějné studenty ZUŠ do programu Nadačního fondu Magdaleny Kožené, mohou svůj talent dále rozvíjet s mentory
Výběr z EDUkalendáře:
- 19. 3., 17.00, EDUpoint Praha, EDUinspirace – Inscenace přes hranice
- 25. 3., 9.00, Praha, CinEd – Seminář filmové výchovy (nejen) pro pedagogy
- 26. 3., 17.30, EDUpoint Praha, Učitelský večer