Právo: Nový ministr Plaga podrobí inkluzi revizi

15. 12. 2017
EDUin
Screenshot_2-1

Jaké jsou plány nového ministra školství Roberta Plaga? Přečtěte si o jeho postoji k inkluzi v textu Jiřího Macha, který vyšel 12. 12. v Deníku Právo pod názvem Nový ministr Plaga podrobí inkluzi revizi.

Budoucí ministr školství Robert Plaga (ANO) předpokládá, že v nové funkci podrobí revizi začleňování postižených dětí do běžných škol neboli inkluzi. Má v tom podporu i prezidenta Miloše Zemana, kterému se včera představil v Lánech.

Dosavadní náměstek ministra školství Plaga však neplánuje radikální změny, o jakých hovoří některé strany, zejména SPD, komunisté či šéf školského výboru Sněmovny Václav Klaus mladší (ODS). Ten už si pochvaloval, že se ve Sněmovně formuje protiinkluzivní koalice.

„Jednou z oblastí jsou náklady na podpůrná opatření. To znamená znovu se podívat na vyhlášku, která podpůrná opatření definuje. Druhá věc je podívat se do terénu, jestli je možné nějakým způsobem zrevidovat i věcnou část inkluze,“ řekl Plaga po jednání se Zemanem, s nímž se prý na většině témat shodl. Podle Plagy budou v příštím roce chybět na inkluzi tři miliardy korun.

Zeman inkluzi už dříve kritizoval. „Nejsem zastáncem názoru, že by děti, které jsou určitým způsobem handicapovány, měly být umisťovány do tříd s nehandicapovanými žáky, protože je to neštěstí pro oba,“ řekl zkraje roku 2015, kdy už byl zákon o nových pravidlech schválen a sám ho podepsal.

Také školský expert ANO a nový poslanec Ivo Vondrák nyní mluví jen o revizi. Podle něj by víc peněz měly dostat speciální školy.

Rozpočtový výbor dolní komory včera doporučil přidat 100 miliónů korun právě pro speciální školy.
Vondrákovi se nelíbí, že poradenská zařízení vycházejí rodičům s postiženým dítětem až příliš často vstříc, takže dosahují na podpůrná opatření častěji. Kvůli tomu prý krajům chybějí desítky miliónů korun.

Klaus: Nic nevnucovat 

S názory Klause ml. proti začleňování postižených dětí do běžných škol Vondrák nesouhlasí. „On má v tomto radikálnější názory. Nechtěl bych mluvit o protiinkluzivní koalici. Jsem pro, abychom provedli revizi. Nebude jednoduché to celé bourat,“ řekl Právu. A spoléhá na to, že společně s odborníky dojde na vyhodnocení současného stavu.

Podle Klause by se měl změnit zákon tak, aby si školy mohly samy určovat, zda postižené děti přijmou, nebo nepřijmou. Připustil, že by se vše vrátilo k systému, jaký fungoval před rokem, kdy se na jedné škole děti s postiženími hromadily a na ostatních se s nimi nikdo nezatěžoval.

„To je asi normální. Některé školy mají vyškolené pracovníky, umějí s nimi pracovat, tak tam ty děti chodí. To jsou školy, které se stávají plíživě speciálními. Ale jinde to neumějí – a vnucovat jim to není správné,“ řekl Klaus.
Podporu by mohl hledat u komunistů a okamurovců. Ivo Pojezný (KSČM) se domnívá, že je třeba umožnit školám odmítnout děti s mentálním handicapem.

„Pokud se ví a je k tomu posudek poradny, že to dítě nezvládne učivo základní školy a musí mít individuální vzdělávací plán a že v té třídě nemá co dělat, tak by škola měla mít právo říct, že ho nemůže vzdělávat, a doporučí speciální zařízení,“ popsal Právu. Poslankyně SPD Tereza Hyťhová argumentuje, že postižený žák si v běžné třídě nikdy neprožije úspěch a vždy bude v kolektivu brán jako outsider. Podrobnější představy o možnostech řešení však nesdělila.

„Považuji za katastrofální, jaké finance se vyčleňují na inkluzi, jak velký projekt to je, ale názory učitelů a škol se naprosto opomíjejí. My v SPD budeme proti inkluzi bojovat všemi možnými způsoby,“ uvedla.

Také z ostatních stran padají výhrady zejména k finanční stránce inkluze, odbornosti poradenských zařízení či asistentů ve školách a velké administrativě. Exministryně školství a nynější poslankyně ČSSD Kateřina Valachová upozornila, že financování je dáno zákonem, který schválila minulá Sněmovna i prezident. „Odborné posouzení není a nikdy nebylo věc politiků. To je věc diagnostiky, do toho zákon nikdy nezasahoval,“ řekla Právu.

Odmítla také, že by inkluze mohla vést ke zrušení speciálních škol. Dětí v nich ubývá od roku 2005, ale v posledních letech se úbytek naopak přibrzdil. Podle Valachové speciálním školám pomůže reforma financování, která odstartuje v roce 2019 a díky ní už nebudou školy výhradně financovány podle počtu dětí, ale i podle odučených hodin.

Nový systém by prý mohl ulevit i poradenským zařízením, která byla v uplynulém roce zahlcena požadavky na určení diagnózy. Zdůraznila, že speciální školy byly vždy určeny jen pro zdravotně postižené děti, do čehož nelze zahrnout třeba děti s lehkým mentálním postižením. A i v jejich případě mají rodiče právo vybrat si, na jaký typ školy dítě půjde.

Analýza odhalila další děti s poruchami 

Připustila, že školy mají občas problémy s dětmi s poruchami chování, které se třeba chovají agresivně. „Pokud má dítě poruchu chování, což je často i psychiatrická věc, tak to není postižení ani porucha intelektu. Je to výchovný problém, který třeba pramení z neutěšených poměrů doma. Ale jsou chytré a zdravé. To jim řeknou, že mají špatné rodiče?“ podivila se. Podle Valachové je problém s administrativou, ale ten lze podle ní řešit podzákonnými předpisy.

„Ale ano, bavme se nad konkrétním návrhem zákona. Jsem zvědavá, co chtějí vylepšit tito samospasitelé. Pokud ale nechtějí rodiče uvrhnout zpět k tomu, že budou obcházet školy, dokud je nějaká nepřijme, protože jejich děti zlobí. Jde o právo dítěte na vzdělání, a ne o školský zákon,“ uzavřela Valachová.

Poslanci se často dovolávali vyhodnocení prvního roku podle nových inkluzivních pravidel. Podle analýzy ministerstva školství, jejíž parametry už Právo zveřejnilo, se díky novým pravidlům odhalily v běžných školách tisíce dětí s poruchami, které dříve žádná podpůrná opatření nedostávaly.

V loňském školním roce bylo evidováno v běžných školách 43 086 dětí s vývojovou poruchou učení, o rok dříve jich bylo „jen“ 35 567. V případě dětí s vývojovou poruchou chování se jejich počet zvýšil z 8160 na 11 926. Přibylo také kombinovaných poruch, a to z 1545 na 4637. Dohromady jde o růst 14 377 dětí s různými typy poruch.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články