Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Zpráva z tisku: Asociace krajů „zvažuje“, že se bude právní cestou domáhat kompletního žebříčku státních maturit. Tak to se nemusí namáhat, už se stalo.
Žádost podle zákona o svobodném přístupu k informacím jsem podal 28. června. I když otázka, zda zveřejnit výsledky, vůbec není triviální.
Námitka č. 1: Jednotné testy měří školáky, nikoli školy.
Ukazují, na které škole se soustřeďují chytré děti chytrých rodičů a na které hloupé děti hloupých rodičů. Stát zatím neměří přidanou hodnotu školy, tedy jaká byla třída na počátku vzdělávací dráhy a jaká na konci. – Nicméně: i zveřejněný fragment žebříčku zařadil na 11. místo (z 1262 škol) maturanty z Open Gate v Babicích u Prahy. Tedy školy, která část dětí vytrhne z chudých rodin a po celý týden je vystaví podnětné atmosféře elitního internátu. Škola má vliv a maturita ho může ukázat.
Námitka č. 2: Státní maturity mají vážné chyby, je to pokřivené zrcadlo.
Je dobře, že Cermat volky nevolky zveřejnil kompletní zadání. Takový průšvih to totiž nebyl. Viz třeba rozbor letošních dvaceti úloh z fyziky, jejž na www.eduin.cz publikoval didaktik fyziky z MFF UK Pavel Böhm: jedno řešení shledal chybným, k pěti má dílčí výhrady (úloha není „ze života“, zadání neuvedlo, že se má zanedbat odpor vzduchu apod.), ale ostatní se mu líbí. Navíc: školy, jejichž výsledek známe, uspěly i v jiných srovnáních.
Námitka č. 3: Testy měří jen testovatelné.
Ano, zjišťují, co maturanti vědí a jak uvažují. Jistěže to není vše podstatné; nedozvíme se, jak která škola vychovává k čestnosti, vede k spolupráci nebo povzbuzuje zvláštní nadání. To ale maturity neověřují nikdy (a měly by vůbec?). Tohle si musí zjistit rodiče sami.
Námitka č. 4: Zveřejňování zesiluje třídění.
Lepší školy se stanou elitními, horší odpadními. Učitelé se mohou zaměřit na studenty, kteří jsou „těsně pod čarou“, a beznadějné budou vytlačovat ze školy, aby nekazili výsledek. Může to také umrtvit dnešní spontánní spolupráci, kdy vynikající učitelé z úspěšných škol radí kolegům z horších škol. Proč by příště měli ti z 48. místa ukazovat své metody těm z 87., a pomáhat tak konkurentovi? Proto výsledky svých testů nezveřejňují Singapur nebo Finsko a přestal s tím i Hongkong. – Otázka zní, jestli by dnes českému školství víc konkurenční atmosféry neprospělo. Měkké prostředí bez tlaku na výsledky zkoušíme dvacet let a zatím vedlo k propadu v mezinárodních srovnáních PISA.
Všechny minusy vyvažuje jedno plus: žebříček by vzbudil zájem rodičů a zřizovatelů. Existují sebeuspokojená gymnázia s vysokým školným, které se urputně brání změně a nepropustí špatnou matematikářku jen proto, že je to sestra paní ředitelky. Existují učiliště, která jsou lepší, než si lidé myslí, a potřebujeme vědět, která to jsou a jak to dělají.
Žebříček je hrubý, primitivní nástroj, ale je srozumitelný úplně všem. Tolik se toho namluví o potřebě celonárodní debaty nad vzděláváním; a když máme ideální spouštěč, budeme ho tajit?