Reakce ministerstva školství na tiskovou zprávu EDUin a debata o jednotných přijímačkách

Ministerstvo školství reaguje na včerejší tiskovou zprávu EDUin: Jednotné přijímací zkoušky znevýhodní děti z méně vzdělaných rodin (ZDE) a vysvětluje, že odlišná kvalita vzdělávání na základních školách nebude znevýhodňovat děti u plánovaných jednotných přijímacích zkoušek na střední školy. Komentář Tomáše Feřteka si můžete poslechnout v záznamu Studia ČT24 ze 14.8. ZDE od 17:53.

Vyjádření ministerstva školství:

1. Návrh v žádném případě žáky neznevýhodňuje, ani neomezuje jejich šanci na získání středoškolského vzdělání. Zkoušky budou tvořeny tak, aby měly nepodkročitelnou úroveň, nutnou pro přijetí na střední školu s maturitou pro každého žáka.

2. Děti, které, jak píšete, na přípravu nemají peníze, znevýhodněny také nebudou. Cermat bude poskytovat školám testy ZDARMA, učitelé je budou moci volně využívat na přípravu žáků k přijímacím zkouškám. Tím bude „možný obchod s přípravou žáků“ omezen.

3. Právě tento krok, který nabídne všem školám zdarma jednotné testy, povede k tomu, že se rozdíly mezi jednotlivými školami budou moci začít snižovat.

(aktualizace 15.8.)

Oficiální stanovisko MŠMT:

Ministerstvo školství odmítá interpretaci společnosti EDUin k jednotným přijímacím zkouškám na střední školy s maturitou. Tento způsob přijímacího řízení funguje již v osmi krajích a pro jsou rovněž v drtivé většině také ředitelé základních a středních škol, jak ukázal průzkum České školní inspekce.

Informace, že jednotné přijímací zkoušky znevýhodní děti z méně vzdělaných a sociálně slabších rodin, je zavádějící. „Pokud někdo argumentuje tím, že systém znevýhodní děti, které si nebudou moci dovolit dodatečné přípravné kurzy, je to čirý nesmysl. Testové otázky budou organizací CERMAT školám poskytovány zdarma. Každý učitel tak bude moci žáky na tyto testy připravovat dle svého uvážení a opakovat jednotlivé testy klidně donekonečna,“ říká ministr školství Marcel Chládek. Možný „obchod s přípravou žáků“, který podle pana Feřtka hrozí, tak bude podle ministerstva naopak omezen.  „Tento obchod fungoval doposud pod diktátem soukromých firem. Mrzí mě, že se pan Feřtek nechává těmito komerčními subjekty, které na přípravných testech vydělávají, ovlivnit,“ uzavírá ministr školství.

Hlavní ambicí zavedení jednotných přijímacích zkoušek na střední školy s maturitou, je určení tzv. nepodkročitelné hranice pro přijetí na tento typ škol. Otázky budou koncipovány jako otevřené a obsáhnou celý rámcový vzdělávací plán. Argumenty EDUin, že může kvůli testům docházet ke zúžení vyučované látky, jsou tedy také liché.

Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
12 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jana Petrů
Jana Petrů
6 years ago

Právě tento krok, který nabídne všem školám zdarma jednotné testy, povede k tomu, že …

…se výchovně vzdělávací proces změní na přípravku na testy, navíc na úrovni nepodkročitelného MINIMA! Opravdu to chceme???

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
6 years ago

Každé střední škole nikdo nebrání v tom, aby vedle plošného státního testu mohly požadovat více tak, aby nezamrzla na tom minimu. Budou o to ale SŠ stát?

Jana Petrů
Jana Petrů
6 years ago

Nejde o SŠ, ale ZŠ.

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
6 years ago

Záleží na úhlu pohledu. Vždyť právě tady na Eduinu často slyšíme nářky učitelů SŠ, co vše absolventi základek neumí. Jenomže mnozí učitelé SŠ zjevně nečetli RVP ZV, někteří si ho zase interpretují po svém.

Radek Sárközi
6 years ago

Co je „nepodkročitelné minimum“ v matematice na ZŠ, které umožní budoucímu maturantovi odmaturovat z cizího jazyka?

Radek Sárközi
6 years ago

„Každý učitel tak bude moci žáky na tyto testy připravovat dle svého uvážení a opakovat jednotlivé testy klidně donekonečna,“ říká ministr školství Marcel Chládek.

Taková výuka žáky jistě nadchne! Ale aspoň ministr jasně popsal, jak jednotné přijímačky ovlivní výuku na ZŠ.

monika stehlikova
monika stehlikova
6 years ago

Plně souhlasím s výroky Radek Sárközi a Jana Petrů.

Vít Pátek
Vít Pátek
6 years ago

Zkrátka prosazovatelé plošných testů na ZŠ, údajného to „nástroje zlepšování“, poté co byli převahou odborného veřejného mínění a prof. Fialou vyhozeni dveřmi, nalezli s nimi nyní zpět oknem plošných „přijímaček“ na maturitní SŠ (kam se v současnosti hlásí skoro každý, takže plošnost sice není úplně „dokonalá“, ale velmi se tomu blíží). Je škoda, že se Mgr. Chládek – soudě dle jeho publikovaných výroků – v argumentaci ohledně plošného testování (je celkem jedno, jak nazývaného a kde či kým pořádaného) nedokázal zorientovat alespoň tak dobře, jako jeho předchůdce, a podlehl úřednické lobby „historicky osvědčeného“ CERMATu.

Zdeněk Bergman
6 years ago

Hlavní smysl přijímacích zkoušek (zabránit přijetí těch, „co na to nemají“), je nesmysl. Jednak se tím říká, že SŠ nejsou svéprávné (moudré MŠMT to musí vyřešit za ně), ale hlavně tím současná politická reprezentace sděluje, že máme moc pracující inteligence a málo dělníků a rolníků. Dotáhne-li se záměr ministra do konce, bude to znamenat více naplněná učiliště a méně vysokoškoláků. Jakkoli se dá pochybovat o úrovni mnohých absolventů VŠ, pořád je zřejmé, že je pro ně i pro společnost lepší, že prošli terciérním studiem než studiem SOU.

Zdeněk Sotolář
Zdeněk Sotolář
6 years ago

Myslím, že je zde důležité připomenout prostupnot: studium na SOU neznamená nemožnost dodělat maturitu třeba nástavbou (i když T. Feřtek upozorňuje, že právě zde maturitu mnozí nezvládnou – otázkou zůstává proč). Co se „svéprávnosti SŠ“ týče, nějak zapomínáme, že způsob financování tlačí SŠ náborovat do výše kapacity.

Josef Soukal
Josef Soukal
6 years ago

Především se zapomíná – vytrvale a pravděpodobně záměrně – na to, že máme řadu středoškoláků nestředoškolské úrovně. Tenhle problém na sebe nabaluje další (demotivace žáků, devalvace maturit aj.). Co nás to dále stojí a ještě bude stát (nemám na mysli jen finance)?
Na jiném místě p. Kartous upozorňuje, že Finsko začalo svůj vzestup silnou státní intervencí a dohledem nad školami. U nás se mnozí domnívají, že tuto fázi lze přeskočit, navzdory tomu, jaké důsledky již dnešní anarchie spojená s prosazováním všech možných skupinových zájmů má.

Petr Koubek
6 years ago

Testování je cesta snadná, ona biblická široká dálnice; raději bych se vydal trnitou a hložím zarostlou cestou přímé podpory učitelů k reflexivní praxi – ale to je politicky neprodejné. O dopadech testů jasně vypovídá věta ministra školství: „Testové otázky budou organizací CERMAT školám poskytovány zdarma. Každý učitel tak bude moci žáky na tyto testy připravovat dle svého uvážení a opakovat jednotlivé testy klidně donekonečna,“ M. Chládek. Super, tak na takovou školu už se těším. Připojím jen parafrázi prof. Danna: rutiny jsou důležitá složka kognitivní výbavy žáků, aby se nezdržovali triviálními operacemi; ovšem časté opakování charakterově týchž úloh podpoří lenost a… Více »