Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Reflex.cz: Ještě jednou k Jidášovi

29. 5. 2015
EDUin
jidas4_z

Mezi maturanty i na stránkách médií rezonovala po maturitní zkoušce z češtiny úloha, která předpokládala znalost biblických postav. Respektive jedné z klíčových biblických postav Nového zákona. Publikujeme komentář Jana Jandourka, který vyšel pod názvem JAN JANDOUREK: Jidáš zase zradil, tentokrát maturanty 7.5. na stránkách Týdeníku Reflex (ZDE). K tématu si také můžete přečíst komentář Tomáše Feřteka (ZDE) a Josefa Boušky, který na něj polemicky reaguje (ZDE).

Maturanty zarazilo, že se Jidáš jmenoval Iškariotský. To mají z toho, že nečtou bibli, nesledují Ano, pan ministře a neviděli zásadní muzikály.

Zadaná maturitní úloha byla o dost pestřejší, než jsme byli zvyklí za dob soudruhů a soudružek. Zněla takto:

„Pane ministře,“ řekl Humphrey, „obviňujete ty nesprávné.“

Jak to myslí? nechápal jsem.

„Pokud vím,“ pokračoval, „tak to byl jeden z vašich kolegů, kdo informoval Brusel o vašem plánu nakoupit hromadně britské textové editory – proto taky narychlo vydali tu směrnici.“

Takže takhle to je? Opět zrazen? A kolegou z kabinetu! Zatracený Basil Corbett! Když začnu myslet na Basila Corbetta, hned mi ***** Iškariotský připadá sympatičtější. Basile Corbette, udav se těmi třiceti stříbrnými!

(J. Lynn, A. Jay; Jistě, pane ministře, II. část, upraveno)

Napište jméno biblické postavy z Nového zákona, které patří na vynechané místo (*****) ve výchozím textu…

Jenže to byl právě ten problém, protože dnešní školáci nevědí, kdo to byl Iškariotský Jidáš. Ani nesledují seriál Ano, pane ministře. Někteří mají dokonce dojem, že se jich někdo ptá na náboženství, po čemž jim nic není. Podle této logiky by bylo třeba vynechat i Jana Husa a Svatovítskou katedrálu a nejoblíbenějšího Čecha Karla IV., známého náboženského fanatika, který byl feudálním lokajem církevních kruhů, a ještě cizáckého původu. Je třeba vynechat také Franze Kafku, byl Žid a psal německy, po čemž nám nic není, pak byl taky Orten, to byl určitě komouš, protože psal o chudých, a pak Čapek, jeden z těch dvou, ten se kamarádil se zednáři, kdo ví, co byl sám zač. Komenský byl emigrant a rád by, aby naši vlast přepadla cizí vojska. A ještě Havel, tak to taky ne, ten nemůže být v maturitách, protože byl boháč a válečný štváč a chtěl humanitárně bombardovat malé srbské děti, on už byl takový odjakživa, po tom nám taky nic není.

Nejsou frézaři!

Nejlepší by bylo, kdyby v maturitách nebylo nic. Jenom povinná matematika. I pro baletky a malířky. Ostatně někdo z vlády tuhle říkal, že chybějí učni, frézaři vůbec nejsou, povídali to pánové z továren, že by to měl stát dodat, protože když nebudeme frézovat, svět si nás ani nevšimne. Takhle vznikají národy, jichž si někdo všimne, mají frézaře. To svět zajímá. Nějaký Jidáš… A taky je tady moc kulturních antropologů, říkal to pan prezident. O prognosticích nic neříkal, ale ten je v zemi jen jeden, co se ví, a práci prý má. Kdepak antropologové, koho to zajímá, národ se proslavuje frézaři, to je jasné.

Pořád Jidáš

Co nějaký Jidáš Iškariotský? Copak má nějaký Jidáš něco společného se životem našeho mladého a dynamického a vzdělaného národa? My jsme tady přece četli bibli (nebo Bibli?) už před husitskými válkami, každá ženská to znala, jak to psal Aeneas Silvius Bartholomeus Piccolomini, bylo to na Wikipedii. Ale tak to bylo tenkrát, dobově podmíněné. On Piccolomini taky nebyl frézař a dopadl podle toho. Za mlada psal erotické textíky, pak se stal papežem, mezitím napsal historii o husitech, co si četli i husité, byť to bylo proti nim. Ale jinak nepoužitelný, o Jidášovi jistě věděl všechno, liška zrzavá, pokud to byl on, ale asi ano, říkali to v televizi a dopadl jako papež, tak to nám nehrozí.

Čipy budou, tablety budou (ty elektronické nejdřív, ty druhé potom, až se z toho všichni…).

Naše babička pekla jidášky. Hrozné, co. Takoví malí a zaživa… Proti tomu by se měl český vzdělanec postavit.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články