Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Publikujeme krátkou reportáž Českého rozhlasu, která se věnuje podpoře nadaných dětí ve školách. Novela školského zákona, která začne platit od začátku školního roku 2016/2017 by měla přinést větší paletu možností, jak čerpat finance na podporu nadaných dětí, stejně jako na podporu dalších dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Původní reportáž na stránkách Českého rozhlasu najdete ZDE.
Ministerstvo školství chce od příštího roku více podporovat vzdělávání nadaných dětí. Aby se mohl jejich talent dále rozvíjet, potřebují v hodinách individuální přístup. Školám ovšem často schází peníze na asistenty i speciální pedagogy. Nadprůměrně talentované je přitom v Česku zhruba každé páté dítě.
Šesti žákům třetí třídy pražské Základní školy Mohylová právě zadává speciální pedagožka Markéta Kůtková úkol.
„Tyto děti jsou hodně zaměřené samy na sebe. Ne vždy se nám daří třeba práce ve skupinách. U některých dětí je hodně rivalita,“ vysvětluje.
Nadané děti se učí v malých skupinách, hlavně přírodovědu a angličtinu. Peníze přímo na výuku talentů ale škola nedostává.
„Můj speciální pedagog má jen poloviční úvazek speciální pedagogické péče. Platíme ho v podstatě z rozvojového programu sociálně znevýhodněných žáků,“ říká ředitelka Martina Štychová.
„Míra podpory pro nadané děti je opravdu velmi minimální, a já bych jenom z těchto peněz na základě integrace dětí s diagnostikovaným nadáním tento úvazek speciálního pedagoga nepostavila,“ dodává.
Předsedkyně Společnosti pro talent a nadání Eva Vondráková potvrzuje, že takový případ není ojedinělý:
„Hendikep společnost ještě přijme – protože to je někdo, kdo je na tom, chudák, hůř než já, tak já budu ten hezký, kdo mu pomůže. Ale pomáhat někomu, kdo je na tom lépe než já a kdo by mě mohl přechytračit, tam už je takové to podezření. Skryté věci, které se nepojmenují, ale které fungují.“
Chystá se novela zákona
Stát chce ovšem nadané děti podporovat. Od září 2016 by měla začít platit novela školského zákona, která prý školám a talentovaným žákům pomůže.
„I nadané děti a potřeby mimořádně nadaných dětí jsou společným vzděláváním dětí. I na ně pamatujeme z hlediska podpůrných opatření v rámci studia. Tímto se zabývá náš přehled opatření, který finalizujeme,“ upozorňuje ministryně školství Kateřina Valachová z ČSSD.
O konkrétních opatřeních se ministryně chystá v nejbližších dnech jednat s odborníky a zástupci nevládních organizací.