Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Seznam Zprávy: Do penze odejde v příštích deseti letech asi 30 procent učitelek ve školkách

5. 1. 2023
EDUin
anthony-metcalfe-QQsRTGAZp9o-unsplash

V příštích zhruba deseti letech odejde do starobního důchodu asi 30 procent učitelů, kteří působí v českých mateřských školách. Naopak pedagogů do 30 let nyní ve školkách učí necelých 21 procent.

text: ČTK
zdroj: Seznam Zprávy
foto: unsplash.com

Roste ale počet pedagogů s vysokoškolským vzděláním, kteří v mateřinkách učí. Ve své výroční zprávě za školní rok 2021/2022 na to upozornila Česká školní inspekce (ČŠI). Podle statistiky Ministerstva školství (MŠMT) učilo ve školkách loni 35 822 učitelů, z čehož asi 99,3 procenta byly ženy.

„Je v zájmu celé společnosti, aby mladá generace měla motivaci zaměřit své studium na obor předškolního vzdělávání a tomuto povolání se věnovat,“ píše ČŠI.

Zhruba 57 procent učitelů, kteří v loňském školním roce ve školkách učili, bylo starších 41 let. Nejvíce učitelů, asi 25,7 procenta, je ve věku 51 až 60 let a zhruba sedm procent učitelů je starších. Oproti tomu učitelů do 30 let působilo v MŠ necelých 21 procent.

Česko tak patří k zemím, ve kterých v předškolním vzdělávání a rané péči o děti od tří let silně převažují pracovníci nad 40 let. Méně pedagogů do 30 let než v českých školkách působilo podle Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) třeba ve Francii, Španělsku či na Slovensku. Nejvíce učitelů před třicítkou se předškolákům podle OECD věnuje v Japonsku, následuje Korea a Turecko.

Většina učitelů, kteří děti v českých školkách vzdělávají, má středoškolské vzdělání s maturitou. V minulém školním roce jich inspekce napočítala 61,4 procenta. Roste počet pedagogů s vysokoškolským diplomem. Ve školním roce 2021/2022 učilo v mateřinkách 23 procenta vysokoškoláků, tedy o 1,8 procentního bodu více než o rok dříve. Jiní pedagogové byli například absolventy vyšší odborné školy nebo za sebou mají kurz asistenta pedagoga.

V loňském školním roce bylo ve školkách v Česku 94,1 procenta pedagogů odborně kvalifikovaných v souladu se zákonem o pedagogických pracovnících, uvedla ČŠI s odkazem na data MŠMT. Učitel MŠ získává odbornou kvalifikaci mimo jiné vysokoškolským, středoškolským nebo vyšším odborným vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním programu zaměřeném na přípravu učitelů MŠ nebo vychovatelství. Odbornou kvalifikaci získává také absolvent vysokoškolského nebo vyššího odborného studia se zaměřením na speciální pedagogiku a absolvent vysokoškolského studia se zaměřením na výuku na prvním stupni základní školy.

Největší podíl kvalifikovaných učitelů, a to 97,9 procenta, byl v minulém školním roce ve Zlínském kraji. Ten je v tomto mezi českými kraji premiantem nejméně od roku 2015. Následovala Vysočina s 96,9 procenta. Naopak nejnižší podíl učitelů s patřičnou kvalifikací je dlouhodobě v Praze (v minulém školním roce 90,5 procenta) a Středočeském kraji (v minulém školním roce 91,5 procenta).

V Česku funguje 5349 školek, z toho 7,9 procenta jsou soukromé a 0,9 procenta církevní. Počet školek se podle inspektorů řadu let výrazně nemění. Mateřinky ve školním roce 2021/2022 navštěvovalo 360 490 dětí, tedy o asi 4500 méně než v roce 2019/2020. Klesá počet dětí mladších tří let, kterých je oproti předloňským 11,8 procenta aktuálních 9,1 procenta. Důvodem jsou podle ČŠI mimo jiné naplněné kapacity školek a legislativní změna, podle níž děti mladší tří let nemají na přijetí do mateřinky nárok.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články