Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Školní psycholog: Deváťáci? S těmi od nás je docela sranda

22. 1. 2015
EDUin
Bez-nazvu-22

Publikujeme text Richarda Lukáše o práci školního psychologa Richarda Brauna, který působí na základní škole v Čimicích v Praze. Text přináší odpověď na otázku, zda každá škola potřebuje svého psychologa a vyšel v pátém čísle časopis Zvoní!, který vydává Člověk v tísni (ZDE).

S každým žákem se potká minimálně čtyřikrát: u zápisu, v druhé, šesté a deváté třídě.

Richard Braun je nejdéle působícím školním psychologem na jedné škole v České republice. Na základní škole v Čimicích v Praze působí bez přestávky téměř 23 let. Jak sám říká, svou práci v rámci školního poradenského pracoviště (ŠPP) chápe jako servis učitelům a rodičům, aby byli schopni co nejlépe naplňovat potřeby dítěte. Právě to je jeho hlavním klientem. Na škole působí na poloviční úvazek a snaží se společně s učiteli a kolegy ze ŠPP řešit výchovné problémy a poruchy chování u dětí a rozvíjet tak jejich studijní potenciál a individualitu.

Na začátku 90. let byla ZŠ Libčická v Čimicích velmi problémová škola. Kulminovaly zde problémy nové doby, kdy se demokracie směšovala s anarchií. Obří sídlištní škola s 1500 žáky a dvěma budovami se musela potýkat s potížemi, na které nebyla připravena. Učitelé si proto sami vyžádali školního psychologa a zakázka byla jasná: hasit požáry, poskytovat krizové intervence. Tomu se Richard Braun věnoval prvních 10 let svého působení na škole. V průběhu let na škole vzniklo poradenské pracoviště, kde vedle školního psychologa působí také výchovný poradce, metodik prevence a etoped. Až poté byl čas věnovat se tvorbě promyšleného systému práce s dětmi, rodiči a učiteli, který by podobným problémům předcházel.

Prevence i hašení požárů

Dnes se tak tým ŠPP stará o celou komunitu školy a jejich rukama projdou všechny děti, ať již v rámci obecné prevence rizikového chování, nebo při hašení různých problémů. Za ta léta se na škole vytvořil systém, kdy se psycholog, poradce či etoped s dětmi pravidelně setkávají v průběhu školního roku. Nad to se psycholog s dětmi cíleně a intenzivně setkává celkem čtyřikrát v průběhu jejich školní docházky – u zápisu, ve druhé, šesté a v deváté třídě. S částí dětí se potkává v rámci přípravných kurzů pro předškoláky, které škola pořádá. Spolupracuje také s mateřskými školami v lokalitě a setká se se všemi dětmi, které jdou na zápis, a zjišťuje si tam o nich první informace.

Ve druhé třídě dochází na diagnostiku dětí na specifické poruchy učení. V šesté třídě, po přestupu na druhý stupeň, následuje adaptační víkend. V deváté třídě se pomocí dotazníků snaží s dětmi zjistit, na co se hodí a jaká střední škola je pro ně ta pravá. Vedle toho průběžně každý rok provádí ve třídách diagnostiku vztahů a atmosféry pomocí dotazníků, které Richard Braun sám navrhnul. Pokud je to potřeba, dělá ve třídách preventivní programy zaměřené na vztahy mezi dětmi. Paralelně s tím za ním dochází žáci na individuální konzultace a vede také růstovou skupinu pro děti s poruchami chování. O každém dítěti si sbírá detailní informace a materiály, aby byl schopen mu poskytnout co nejlepší individuální servis.

Důležité je umět děti podpořit

Tým ŠPP připravil jako poslední novinku podpůrné programy pro různé skupiny dětí, z nichž jednou je například setkávání s názvem „chaotik“ pro děti, které mají problém s přípravou domácích úkolů. Dalším příkladem servisu, který školní psycholog a tým ŠPP poskytoval, je doučování češtiny pro děti cizinců, konkrétně z Číny. Škola sama v minulosti sehnala učitele češtiny pro cizince s cílem, aby se děti co nejrychleji naučily jazyk, zapadly do školy a cítily se tam dobře.

Svoji práci chápe Richard Braun a tým ŠPP také jako službu pro učitele. Pokud je totiž učitel spokojený a má servis, který potřebuje, pak chodí po škole, usmívá se na děti a dělá svoji práci dobře. Děti tak nejsou jediná cílová skupina školního poradenského pracoviště. Učitelé mají možnost dobrovolně se zúčastnit vzdělávání z oblasti aplikované školní psychologie. Psycholog dále vede případové supervize nad konkrétními třídami, diskutuje s učiteli nad výstupy z diagnostiky vztahů ve třídách, které každý rok pořádá. Pro každého učitele je k dispozici pro konzultace k dané třídě. Komunikuje také s ředitelkou školy (které se mimochodem za jeho působení na škole vystřídaly již tři) o potřebách učitelů, dětí a školy. Jak ale říká, není a neměl by být prodlouženou rukou ředitele, ale spíše nezávislým prostředníkem.

Školní psycholog je tu i pro rodiče

Braunův přístup k roli školního psychologa je velmi otevřený a široký. Vnímá ji jako facilitátora mezi rodinou a školou a je ochoten radit i rodičům, pokud přijdou s prosbou o radu, týkající se například rozvodu či výchovy dětí doma. Spolupráce s rodiči je totiž pro školního psychologa zásadní. Proto na škole ještě před začátkem školního roku pořádají troje třídní schůzky pro rodiče budoucích prvňáků. Diskutují o různých tématech, například o tom, jak dítě připravit na školu, jak budovat u dítěte vztah k povinnostem či autoritám. Tato setkání rodiče velmi oceňují, neboť často s přípravou dětí tápou. Místní rodiče tak Richardovi a lidem ze ŠPP důvěřují a často se někteří ráno před školou či po ní staví, řeknou co je doma, či na sídlišti nového nebo přijdou s tím, co právě potřebují řešit. Tým ŠPP tak dobře zná rodiče, děti, učitele i komunitu školy. I přes počet 300 dětí a velké město tak jde vlastně o rodinnou školu, kde si na sebe všichni zvyknou a rádi se sem vrací.

Služby, které nabízí ŠPP a školní psycholog jsou dnes v očích dětí, rodičů i učitelů na ZŠ Libčická etablovaným servisem, standardem kvality. Zpočátku ale dalo hodně práce si svoje místo v systému školy najít a obhájit. S tím souvisel vždy i boj o finance – peníze na svoji pozici si musel Richard Braun vždy sehnat sám, nejčastěji z různých státních či evropských projektů. Dnes se zdá, že čím dál tím více škol a ředitelů chápe kvalitní školní poradenské pracoviště a školního psychologa jako důležitého pomocníka a jsou schopni na něj sehnat finanční prostředky.

Školních psychologů v Česku pomalu přibývá a ZŠ Libčická je ukázkou toho, jak může symbióza školního psychologa, ŠPP a komunity školy vypadat. Richard Braun říká, že ho těší, když vidí, jaký potenciál v mladých školních psycholozích je. Na škole samotné se žádné závažné problémy ani šikana již delší dobu neobjevily. Vedle dalších novinek pro letošní školní rok vymysleli rituál pro děti v době jejich 15. narozenin. Učit v devítkách je na této škole za odměnu, neboť mladí lidé vědí, co v životě chtějí, je s nimi sranda a dobře se s nimi povídá. Na škole je partnerská atmosféra, do které, jak Richard Braun skromně říká, jeho tým snad trochu přispívá.

Časopis Zvoní! vydává společnost Člověk v tísni v rámci projektu Pojďte do školky.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články