Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Představujeme vám Oddělení vzdělávání Ústavu pro studium totalitních režimů (ÚSTR), které se zaměřuje na podporu a inovaci výuky dějepisu na českých školách.
Problematiku soudobých dějin pojímá ÚSTR jako prostor k rozvoji kritického myšlení a dovedností, jež rozvíjejí historickou gramotnost mládeže. Historici a didaktici zde ve spolupráci s pilotními učiteli vyvíjejí vzdělávací materiály, přičemž kladou důraz na vhodné technologické zpracování a zohledňují moderní trendy v didaktice dějepisu. Na výsledky se můžete podívat na webu Dějepis v 21. století. Nabídku pomůcek do výuky (např. DVD materiály a filmové ukázky) doplňují metodické příručky, které blíže osvětlují možnosti, jak s materiály pracovat.
Inovace výuky o minulosti spočívá především v důrazu na práci s prameny. ÚSTR podporuje badatelský přístup k výuce dějepisu a vytváří tematicky koncipované a didakticky upravené soubory pramenů. Příkladem může být DVD Česká společnost 1969–1989, které bylo vydáno v roce 2013, v němž jsou materiály vhodně vybrané tak, aby u žáků vzbudily zájem o historii. Dějepisné vědění nemusí být předáváno pouze jednosměrně – jako výklad učitele, ale také s důrazem na zapojení žáků v roli badatelů, kteří pátrají po stopách minulosti, aby nalezli možné odpovědi na otázky, jež vyvolalo setkání s prameny. Na principu „inquiry based learning“ je založena aplikace Historie 1950: příběhy jednoho zázraku z roku 2014, která staví žáky do modelových rolí (novinář, vyšetřovatel, místní politik, právník), jejichž prostřednictvím pátrají po stopách příběhu P. Josefa Toufara.
V rámci dějepisného vzdělávání hraje důležitou roli také motivace žáků. ÚSTR klade důraz na atraktivní a interaktivní podobu výuky, a zaměřuje se proto na využití filmu a fotografie. Vychází vstříc žité zkušenosti současné mládeže, která většinou komunikuje prostřednictvím obrazů. Některé vzdělávací aplikace, například DVD Obrazy války postupují od blízkého obrazu k vzdálenějšímu textu, který až návazně osvětluje historický kontext ikonických výjevů, jež se reprodukují nezávisle na školním dějepise v popkultuře. Všechny materiály jsou pro školy dostupné zdarma a Oddělení vzdělávání ÚSTR nabízí učitelům semináře, na nichž mohou sdílet zkušenosti a získat metodické inspirace a materiály k využití v praxi.