Vítězem letošního ročníku Global Teacher Prize Czech Republic je Roman Göttlicher

Porota ocenila i Markétu Mylkovou a Terezu Vítkovou.

vitezove

Zleva Markéta Mylková, Roman Göttlicher a Tereza Vítková. Foto: Alice Hrubá

Cena pro inspirativní pedagogy Global Teacher Prize Czech Republic zná své letošní vítěze. Na prvním místě se umístil Roman Göttlicher, učitel dějepisu a občanské nauky z frýdecko-místecké Střední průmyslové školy, Obchodní akademie a Jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky. Národní variantu mezinárodního ocenění organizuje EDUin. 

Vítěze porota vybírala z jedenácti finalistů. Podle porotkyně Bohuslavy Jochové je rok od roku těžší rozhodnout, kdo GTP CZ vyhraje: „Dobré znamení je, že se stalo samozřejmostí, že učitelé považují hodnoty a kompetence každého žáka za důležité. Ve všech hodinách jsem vnímala vzájemnou důvěru mezi učiteli a žáky, otevřené diskuse vedoucí ke kritickému přemýšlení nad informacemi i společnou odpovědnost za učení,“ popisuje členka odborného týmu a pedagogická konzultantka projektu Pomáháme školám k úspěchu. Za důležité považuji i to, že všichni finalisté se propojují i s dalšími učiteli ke vzájemnému sdíleni a učení,” dodává Bohuslava Jochová. 

U vítěze Romana Göttlichera porota ocenila, že dokáže nadchnout pro dějepis a společenské vědy žáky školy, pro které tyto disciplíny nejsou centrem zájmu. „Zaujalo nás, že jim jako učitel umí látku přizpůsobit, že jim přináší témata, která je oslovují, jsou současná a mohou je sledovat v historickém kontextu. Zároveň zvědomuje žákům smysl učení – proč by se měli dané věci učit, co jim tyto znalosti a dovednosti mohou přinést do života,” popisuje předseda poroty Lumír Al-Dabagh.

Porota ocenila i to, že díky své pestré kariéře do výuky přináší velkou míru zkušeností z jiných prostředí a přirozenou sebereflexi nejen své profese, ale i svou osobní. 

„Snažím se nacházet témata a učit takovým způsobem, činnostní výukou, která by studentům zajištovala i zkvalitňování jejich kompetencí, porozumnění textu, zlepšovala historické myšlení,” popsal Roman Göttlicher. 

Na druhém místě porota ocenila učitelku matematiky ze Základní školy Krnov, Janáčkovo náměstí, Markétu Mylkovou. Třetí místo obsadila prvostupňová učitelka Tereza Vítková z pražské Základní školy Trojská. 

Ocenění pro Romana Göttlichera předal ministr školství Mikuláš Bek. Foto: Alice Hrubá

Všichni letošní finalisté, ale i účastníci minulých ročníků se společně sejdou na začátku srpna na letní škole finalistů GTP CZ. Právě ta má také pomoct naplnit poslání celé ceny Global Teacher Prize Czech Republic. Cílem ocenění je podpořit kvalitní pedagogy, napomoci redefinovat standardy učitelské profese a zvýšit prestiž učitelského povolání. GTP CZ vytváří komunitu, která se vzájemně obohacuje, inspiruje, spolupracuje a sdílí dobrou praxi. Díky ceně mohou být inspirativní učitelé více slyšet, mohou posouvat zažitou normu a dostávají příležitosti ovlivňovat české školství a podílet se na změnách vzdělávací politiky.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články