Za jakých podmínek mají teď školy fungovat?

Co přinesl týden  6.4. – 11. 4. 2021

Krátce:

  • Školy se otevírají pro 1. stupeň, podmínkou jsou dva antigenní testy týdně. O rotační výuce vláda rozhodla v pondělí (lidovky.cz). Na děti zdravotníků a dalších vybraných profesí se rotační výuka vztahovat nebude (novinky.cz). V otevírání má hrát hlavní roli počet nemocných na 100 tisíc obyvatel, v pondělí označil bývalý ministr Jan Blatný za ohrožené školy ve Zlínském kraji (novinky.cz). Premiér označil rotační výuku za nesmysl a napsal kvůli ní epidemiologovi Petru Smejkalovi. „Spousta rodičů a učitelů si taky myslí, že rotace pro celý 1. stupeň ZŠ nedává smysl. Že když bude 1. a 2. třída chodit do školy jenom týden a další týden se bude učit z domova, vyvolá to spíš zmatky,“ citovaly z jeho e-mailu novinky.cz.
  • „Toto je bezesporu nejnáročnější logistická akce, kterou jsme dosud měli,“ komentuje ředitel pražské základní školy Ondřej Lněnička přípravy na testování žáků (Deník N). Stát koupil dva typy antigenních testů, v obou případech budou děti vzorky odebírat zavedením tamponu do nosu, což se setkalo u části veřejnosti s kritikou (ČT 24), v některých místech uvažují o nákupu PCR testů. Do karantény půjde celá třída jen v případě, že dítě bude pozitivně testováno ve čtvrtek (Český rozhlas). Vedle organizace testování se ředitelé škol ptali i na to, jak mají dětem oznamovat výsledky. „Už od září toto řešíme. Poslali jsme třeba domů dítě s příznaky covidu a děti na něj okamžitě začaly ukazovat a volat, že je to ‚coviďák‘,“ cituje aktualne.cz ředitele školy Jaroslava Jirásko. Média se věnovala malé spolehlivosti antigenních testů, podle Josefa Mačí dopadly oba vybrané testy ve zkouškách nevalně, upozorňuje na problematické body výběrového řízení (seznamzpravy.cz). Zejména na Moravě narychlo řeší otázku, jak sbírat vzorky u jednoho z testů, vymýšlejí vlastní řešení (seznamzpravy.cz), využívají například plata od vajíček (blesk.cz). Otázkou je také samotestování malých dětí, kterého se obávají zejména mateřské školy (seznamzpravy.cz).
  • Ministru školství Plagovi hrozilo odvolání, nakonec ve středu přišel o post „jen“ Jan Blatný. Spekulace odstartovala v pondělí večer CNN Prima News, podle níž plánoval premiér Plagu už ve středu vyměnit za místopředsedu školského výboru Karla Raise nebo poslance Patrika Nachera, spekulovalo se také o ředitelce Beehive International School Martině Přenosilové, pod jejímž jménem se na objevil na Twitteru účet s alias @ministrynemsmt (novinky.cz). Za Plagu se během úterý postavila řada školských organizací a neziskových organizací, včetně EDUinu či SKAV (facebook), Učitelské platformy (facebook), České konference rektorů (web), Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska, představitelé Asociace ředitelů základních škol nebo gymnázií nebo Unie školských asociací ČR CZESHA (idnes.cz). Opačný názor vyjádřil předseda školských odborů František Dobšík, podle kterého by Plagovo odvolání nebyla tragédie (idnes.cz), a prezident zapsaného spolku Pedagogická komora Radek Sarkozy v Parlamentních listech. Odvolání Plagy se nakonec na rozdíl od Blatného nekonalo, roli v tom mohly hrát i reakce školských organizací (CNN Prima News).
  • „Za totality by moje děti zřejmě skončily ve zvláštní škole, i když jsou chytré,“ říká v rozhovoru s Jitkou Polanskou novinářka Saša Uhlová. Vypráví v něm o vzdělávání čtyř synů, z nichž každý má svůj specifický mix nadání a poruch, a to nejen v době výuky na dálku (eduzín.cz).
  • Zkrácení dávek v hmotné nouzi má hrozit rodičům, kteří neposílají své děti do školy. Na to, že kontroverzní zákon prošel v poslanecké sněmovně druhým čtením, upozornil web seznamzpravy.cz. U rodičů, kteří neposílají děti do školy, by podle pozměňovacího návrhu ODS mělo být aplikováno pravidlo „jednou a dost“, pro jsou například i komunisté. Zákon kritizují především Piráti, podle nichž hrozí prohlubování chudoby a sociálního vyloučení, za provinění jednotlivce by byla podle Olgy Richterové postihována celá domácnost. Za riziko považuje překládaný zákon také Kancelář veřejného obhájce práv.

Výrok týdne: „Jedna věc jsou nástroje, kterými lze brzdit epidemii, to znamená udržet ji na rozumné úrovni, aby nedošlo k těm obrovským vlnám. Druhá věc jsou opatření, která řeší neudržitelnou rychlost nákazy. Opakujeme od jara, že doplnit testovací a trasovací kapacity a motivovat firmy a jednotlivce k testování jsou opatření, která sice stojí miliardy, ale když je položíme na stůl vedle 33 miliard za týden uzavření škol, vypadá to jinak. V létě by mohla být všechna tato levnější opatření připravena,“ řekl ekonom a spoluautor studie o ekonomických dopadech uzavření škol Daniel Münich (Radiožurnál).

V souvislostech:

MANUÁLY, VIDEA, LETÁKY A NAŘÍZENÍ. DO ŠKOLY DORAZILY INFORMACE O TOM, ZA JAKÝCH PODMÍNEK BUDOU FUNGOVAT

Během pár dní vydala ministerstva školství a zdravotnictví celou řadu dokumentů a nejrůznějších návodů a nařízení, která popisují a vysvětlují nová pravidla a opatření spojená s návratem žáků do škol. Kdo bude a kdo nebude moci
v příštích týdnech chodit do školy specifikuje mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví ze 6. dubna 2021, které vymezuje, kterých skupin žáků se zákaz osobní přítomnosti ve školách nově netýká (a zavřené školy pro ně tedy nebudou). Vedle předškoláků a žáků 1. stupně základní školy jsou to například žáci středoškolských oborů Praktická škola jednoletá nebo dvouletá. Konání maturitních a závěrečných zkoušek je podle tohoto dokumentu možné pouze v případě, že v místnosti bude najednou maximálně dvacet osob.

Uprostřed minulého týdne dorazil do škol netrpělivě očekávaný aktualizovaný manuál pro provoz škol a školských zařízení. Ten ukládá školám řídit se nařízeními Ministerstva zdravotnictví, což znamená například povinnost pro všechny včetně dětí nosit při výuce roušky, nechat se testovat, nebo dodržovat hygienická opatření, včetně homogenních skupin žáků. Škola má podle manuálu povinnost v týdnech, kdy se v rámci rotační výuky děti mají učit ve škole, zajistit distanční výuku jen v případě, že je v karanténě více než polovina třídy. Manuál řeší také organizaci výuky pro děti rodičů zaměstnaných v rámci integrovaného záchranného systému (např. zdravotníci, policisté nebo hasiči). Ty se vrátí do svých škol a v týdnu, kdy se jejich spolužáci budou učit na dálku z domova, se k distanční výuce budou moci připojovat ze školní družiny nebo ze školního klubu. Metodická část manuálu dává školám návod, jak zvládnout tzv. Adaptační období, důraz klade na reflexi zkušeností z období distanční výuku a wellbeing dětí i pedagogů, nebo doporučení pro žáky, kteří se do distanční výuky nezapojovali.

Ministerstvo na webu edu.cz zveřejnilo instruktážní videa k oběma typům antigenních testů, které stát pro školy nakoupil. Na stejném místě jako videa je k dispozici také školní manuál k testování. Podle něj nemůže škola testování žákovi nařídit, bez něj ale na základě nařízení ministerstva zdravotnictví nebude moci do školy, absence bude v takovém případě považována za omluvenou. Příručka k testování nabízí postup pro organizaci testování, upřesňuje, jak má škola postupovat v případě pozitivního testu nebo jak má nakládat s použitými testy. V přehledné grafice Národní pedagogický institut popisuje, jak se bude lišit postup v případě, že testy vyjdou některému z žáků pozitivní
v pondělí nebo ve čtvrtek.

K dispozici je také leták pro žáky a leták pro rodiče, který informuje o postupu při testování. Leták pro rodiče popisuje kroky školy pro případ, že dítě bude testováno pozitivně. Dítě podle něj bude na rodiče čekat v karanténě, rodič se může se školou dopředu domluvit na tom, že pokud bude testováno pozitivně, bude se moci domů vrátit bez doprovodu rodiče. Leták upozorňuje rodiče také na to, že u dětí testovaných pozitivně antigenním testem musí následovat tzv. konfirmační PCR test, který již škola nemá povinnost zajistit.

Bez testů se žáci nebudou moci zúčastnit ani přijímacích zkoušek, které jsou naplánovány na začátek května. Povinnost nechat se testovat jim ukládá mimořádné opatření vydané Ministerstvem zdravotnictví, podle nějž se musí prokázat dokladem o negativním antigenním nebo PCR testu, které mohou být provedeny ve škole, nesmí být starší sedm dní před konáním přijímací zkoušky – není-li uvedeno jinak. Nahradit jej žák může tak jako ve škole dokladem o prodělání onemocnění covid-19 nebo o očkování, test může provést i škola, na kterou se uchazeč o studium hlásí. Ministerstvo školství vydalo k přijímacím zkouškám opatření obecné povahy, podle nějž bude netestovaný uchazeč o studium považován za omluveného a bude se moci zkoušky účastnit v náhradním termínu. Povinné bude testování také pro maturanty.

Výběr z Edukalendáře:  

Beduin každý týden odebírá zdarma 6 493 lidí, kterým záleží na českém vzdělávání a chtějí jeho změnu k lepšímu. Podpořte jeho vydávání svým darem a přidejte se mezi aktivní občany, kteří si uvědomují, že vzdělávání je důležité téma.

Připojit se s



Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments