Tisková zpráva: Dejme žákům u maturit větší odpovědnost za své vzdělání

(c) Jeswin Thomas, unsplash.com

Nedomyšlená úřední maturita tímto krokem rozhodně není.

Ministerstvo školství včera představilo další úpravy maturitní zkoušky pro letošní rok. EDUin vítá, že úřad posunul termíny maturitních testů. Další změny jdou dobrým směrem. Stále je ale prostor pro větší posílení odpovědnosti žáků za své vzdělávání i specializaci. Podle EDUin ale nedomyšlený návrh úřední maturity přinesl do debaty o její podobě ještě víc nejistoty a frustrace v už tak složité době.

EDUin podporuje ministerstvo školství, které s nápadem premiéra Andreje Babiše nesouhlasí. Je ale dobře, že úřad nakonec vyšel vstříc studentům zdravotnických škol a při prokázání praxe jim bude uznaná didaktická část zkoušek. Pro ostatní studenty je ale úřednická maturita dobrou varianta pouze v opravdu nouzovém případě. Tedy za předpokladu, že epidemická situace bude i v době konání zkoušek natolik závažná, že nebude možné maturity bezpečně zajistit.

I tak je ale letošní rok příležitostí, jak podobu maturit ještě upravit, a to i po změnách, které dnes představilo ministerstvo školství. A to hlavně v důsledku stále trvající výuky na dálku. EDUin navrhuje toto:

  • víc zodpovědnosti ředitelům škol – umožnit jim větší variabilitu zkoušek. Právě ředitelé mají nejlepší představu o podobě maturitní zkoušky na své konkrétní škole a ví, jak fungovala distanční výuka, tedy například v jakých předmětech studenti potřebují ulevit nebo ve kterých jsou naopak dobře připravení.
  • možnost individuální úlevy – navrhujeme, aby žáci dostali možnost výběru, z čeho chtějí maturovat, a to jak ve školní, tak v profilové části. Tedy dát studentům odpovědnost za své vzdělání a jako mimořádnou reakci na situaci nabídnout možnost dodatečné úlevy v podobě zrušení jednoho předmětu, ze kterého nebudou zkoušku dělat.

Karel Gargulák, konzultant EDUin: „Při jakémkoliv rozhodování o podobě maturitní zkoušky je vždy nutné v prvé řadě myslet především na žáky maturitních oborů středních odborných škol, kteří mají i za normálních okolností se závěrem studia a maturitou spojeno daleko více povinností než studenti všeobecně vzdělávacích – tedy především gymnaziálních – oborů. To znamená – pokud někde ubírat, popř. umožnit volbu, tak právě u nich.”

Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments