Tisková zpráva: Jaké novinky přinese nový školní rok?

(c) Kateřina Lánská

Už příští týden začíná nový školní rok. Přinášíme přehled, jaké novinky přinese a jaká témata je potřeba řešit co nejdřív. 

Ukrajinské děti na základních školách – Do českých škol v září nastoupí děti ukrajinských uprchlíků, kteří k nám přišli kvůli konfliktu s Ruskem. Podle posledních informací ministerstva školství se do škol zapsalo 57 tisíc dětí. Už nyní je jasné, že na některých školách kapacity stačit nebudou a bude potřeba improvizace učitelů i vedení. Počet zapsaných dětí je nejspíš navíc stále nižší, než kolik dětí v Česku skutečně je. Je třeba řešit i to, kdo a jak podchytí zbývající děti. 

Ukrajinští středoškoláci – Do Česka kvůli válce s Ruskem přišli i žáci, kteří navštěvovali střední školu. Český vzdělávací systém se o ně ale aktivně nezajímá. Na střední školy se přihlásilo a pak dostalo jen velmi málo žáků. Většině teenagerů z řad uprchlíků tak teď hrozí, že vypadnou ze vzdělávacího systému. Podle zjištění PAQ Research se navíc jedna pětina Ukrajinců neúčastní ani své online výuky. V novém školním roce jich navíc bude jistě mnohem víc. Mnozí se snažili dokončit ročník. Pokud ale dlouhodobě zůstanou v České republice, jejich motivace pokračovat na dálku výrazně klesne. O ukrajinských středoškolácích mluví ředitel odboru na MŠMT Petr Bannert.

Revize informatiky – Další školy začnou učit informatiku podle revidovaného RVP, které ministerstvo představilo na jaře minulého roku. Učit podle něj od září 2021 začalo přes 800 škol, od letošního září začnou podle „nové” informatiky vzdělávat další školy. Změny se promítly i do RVP pro gymnázia, a to s účinností od 1. září 2022, změnit výuku budou muset nejpozději od 1. září 2025. O proměně informatiky mluví Ondřej Neumajer z Národního pedagogického institutu v rozhovoru pro EDUzín.

Revize RVP ZV – Dál běží také příprava revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Expertní panel schválil Hlavní směry a předal je Ministerstvu školství do vnitřního připomínkového řízení. Jeden z bodů, který panel navrhuje, je rozdělení vzdělávacího obsahu na jádrový a rozvíjející. EDUin ale už dřív upozorňoval, že to může vést k růstu nerovností. 

Proměna inkluze – Ministerstvo školství připravuje změnu ve financování asistentů pedagoga. V posledním školním roce bylo podle dat MŠMT ve školách skoro 30 tisíc asistentů. Teď úřad přichází s takzvanou parametrizací. Každá škola bude mít na základě stanovených kritérií v týmu určitý počet asistentů pedagoga. Ti pak budou ve výuce využívání podle potřeb školy nebo dětí. Tato změna je motivovaná především snahou o redukci finančních nákladů na asistenty. Je proto potřeba ohlídat, aby změna nakonec neproběhla na úkor potřeb dětí.

Připojit se s



Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments