Tisková zpráva: Maturita ze tří předmětů připraví pracovní trh o „hotové“ absolventy technických oborů

Praha, 22. ledna – Díky povinné maturitě ze tří předmětů včetně matematiky má na pracovní trh směřovat více technicky vzdělaných mladých lidí. Odhady neúspěšnosti ale ukazují, že řadě absolventů technických oborů vstup na pracovní trh za stávajících podmínek zkomplikuje.

Po plošném zavedení maturity z matematiky odhaduje ministerstvo školství nárůst neúspěšnosti v této části státní maturity z loňských 15,5 procent na 25 až 30 procent. Tak to alespoň uvádí v důvodové zprávě k novele, ve které navrhuje i z tohoto důvodu odložení státní maturity ze tří předmětů. Dopad na různé obory studia bude podle ní nerovnoměrný, nejmenší vliv bude mít na úspěšnost absolventů gymnázií. Výrazně jej ale pocítí odborné školství, včetně technických oborů. Kolik z nich by po zavedení maturity ze tří předmětů získalo maturitní vysvědčení a s ním i plnou odbornou kvalifikaci s odkladem anebo ji vůbec nezíská, se dá jen odhadovat.

Na jaře 2019 neuspělo konkrétně v maturitním testu z matematiky více než 30 procent absolventů řady oborů středních odborných škol a učilišť technického směru, kteří si matematiku vybrali a k maturitě šli poprvé (tzv. prvomaturanti). Více než 30procentní průměrnou neúspěšnost v matematice Cermat zaznamenal také u zemědělských a ekonomických středních odborných škol. Bude-li zavedena státní maturita ze tří předmětů, neúspěšnost skokově vzroste, a to nejen u matematiky, ale i u zkoušky z cizího jazyka.

Ztráty veřejných rozpočtů a ekonomiky z důvodů nedokončení středního vzdělávání mohou být výrazné, koncentrovat se přitom budou ve větší míře do krajů, které již nyní mají velké problémy (např. Ústecký a Karlovarský).

Zákonodárci přitom zavedení státní maturity z matematiky odhlasovali s tím, že jí bude doprovázet výrazná změna v podmínkách a kvalitě výuky. K tomu bohužel nedošlo. Odhadovat dopad změny na míru neúspěšnosti navíc komplikují i neustálé změny v obsahu testování a také to, že nebyly vyjasněny cíle tohoto testování. „Z roku na rok se mění struktura úloh, jejich cíle a zaměření i náročnost, aktuálně se proměnil i čas na vypracování testu. Zároveň vůbec nedokážeme odhadnout, jak v povinném plošném testu z matematiky dopadnou žáci, kteří by jej za normálních okolností nezvolili. Zastánci maturity ze tří předmětů argumentují, že tím zlepší kvalitu výuky. Pravděpodobnost, že se to stane, je ale poměrně nízká, a to i kvůli tomu, že učitelé mohou jen obtížně odhadovat, jak bude příští test vypadat, co bude vlastně ověřovat a jak je to navázáno na závazné kurikulum,“ upozorňuje analytik EDUin Karel Gargulák.

Data:  Tabulka č. 1 MATEMATIKA – ČISTÁ NEÚSPĚŠNOST – PODLE OBORU JARNÍ ZO – PRVOMATURANTI

2
Přidat komentář

avatar
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
  Odebírat komentáře  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozorňovat mě na
Janek Wagner

Vzhledem k nedostatku pracovních sil právě v technických oborech jsou podobné spekulace naprosto nesmyslné, zaměstnavatelům chybějící maturitní vysvědčení určitě vadit nebude.

„kvůli tomu, že učitelé mohou jen obtížně odhadovat, jak bude příští test vypadat, co bude vlastně ověřovat a jak je to navázáno na závazné kurikulum“? Musíte si vybrat, buď budete tvrdit, že testy ovlivňují výuku, a to je špatně, a nebo neovlivňují a to je taky špatně? A nebo platí, jak kde? ;-)

Jana Karvaiova

Já mám dojem, že nejvíc ovlivňují výuku učitelé, kteří po dětech ´“něco chtějí“. Je to naprosto nehorázné a je třeba udělat celonárodní diskusi, která povede k tomu, že chtít něco po dětech je kontraproduktivní.