Tisková zpráva: Ministerstvo školství plánuje omezit podporu pro žáky – cizince

ilustrační foto (c) kateřina lánská

Otevřený dopis organizace META žádá změnu

Zástupci ministerstva školství na konci října představili nový návrh pro vzdělávání žáků-cizinců. Novela ale redukuje současnou podporu, na kterou děti s odlišným mateřským jazykem aktuálně dosáhnou. Koncept tak může zvýšit nerovnosti mezi žáky a navrhovaná opatření se také projeví na školní neúspěšnosti dětí-cizinců.  EDUin se proto připojuje k otevřenému dopisu, který ministru školství Robertu Plagovi poslala organizace META o.p.s. 

Podle návrhu, který představil vedoucí oddělení základního vzdělávání ministerstva školství Svatopluk Pohořelý, se pro žáky-cizince od ledna ruší nárok na podpůrná opatření – tedy například dvojjazyčného asistenta pedagoga, pedagogickou intervenci nebo individuální vzdělávací plán. 

Takovéto děti by nově měly za doučováním češtiny dojíždět do škol, které pro jejich vzdělávání určí kraj, případně se zapojit on-line. Návrh tak sice na jednu stranu pomáhá školám, které mají vyšší počet žáků cizinců nebo žáků s odlišným mateřským jazykem. Zcela ale vylučuje podporu školám, které často vzdělávají dva až tři žáky s cizí státní příslušností. Přitom právě takových škol je v Česku přes 90 procent. 

Další změnou je zrušení nároku na jazykovou přípravu pro žáky, kteří se v českých školách učí déle než 12 měsíců. Takové děti přijdou o možnost jazykového doučování a to v době, kdy ještě nemusí zcela rozumět probíranému učivu. Účast ve škole je pro ně přitom povinná. 

Právě děti cizinců jsou v českých školách často ohrožení školní neúspěšností, na což opakovaně upozorňují výsledky mezinárodního testování PISA. Podle odhadů odborníků je jen na základních školách zhruba 18 tisíc dětí s nedostatečnou znalostí češtiny. Ministerstvo školství už v září představilo vyhlášku, která v podobném principu upravuje podporu pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Obě úpravy tak jdou proti plánům, které úřad představil ve schválené Strategii vzdělávací politiky ČR do konce roku 2030+, a podle které se chce ministerstvo zaměřit na snižování nerovností ve vzdělávání. 

Miroslav Hřebecký, programový ředitel EDUin: “Ministerstvo opět zkouší šetřit na nepravém místě. Počet cizinců ve školách neustále narůstá, zejména ve velkých městech se třídami naplněnými často na maximální kapacitu. Pro vyučující je potom každá přítomnost dítěte, které nerozumí probíranému učivu, protože neumí dobře česky, velmi zatěžující a stát chce opatření razantně seškrtat. Kromě vyšší zátěže pro učitele to bude znamenat především prudké snížení školní úspěšnosti žáků s odlišným mateřským jazykem. Jejich integraci to rozhodně neusnadní. To má být uvádění do praxe nedávno přijaté Strategie 2030+, kde snižování nerovností v českém vzdělávání je hlavním cílem napříč celým dokumentem?

Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments