Tisková zpráva: Ministerstvo školství představilo rozumné úpravy maturit a závěrečných zkoušek

(c) Joshua Hoehne

Na netradiční situaci by měly zareagovat i vysoké školy. Pro žáky učňovských oborů je nutná podpora ve splnění profesních požadavků.

Ministerstvo školství pro letošní rok zruší s ohledem na pandemii koronaviru maturitní slohové práce z češtiny a cizích jazyků. Pro napsání didaktických testů studenti dostanou víc času a prodlouží se i období pro konání profilových zkoušek. Podobný přístup lze zaznamenat i u učňovských oborů. Detaily dnes představil ministr školství Robert Plaga.  

EDUin považuje představené úpravy ministerstva za legitimní postup. Úřad se zaměřil na to, co může ovlivnit. Tedy podobu státních didaktických testů, včetně práce s jejich obsahem.

Ministerstvo zároveň ředitelům středních škol uvolnilo ruce v tom, jak mohou školní část maturity přizpůsobit komplikovaným okolnostem průběhu výuky v covidovém období. EDUin právě tento postup vítá. Jsou to ředitelé škol, kteří nejlépe dokáží posoudit konkrétní situaci svých žáků a reálnost požadavků, které se s maturitní zkouškou pojí.

U maturitních oborů budou hrát nyní důležitou roli také vysoké školy a to, jak se aktuální situaci přizpůsobí. Jak případně upraví přijímací zkoušky a posunou jejich termíny. To může maturantům dodat další jistotu při přípravě ve druhém pololetí letošního školního roku.

Specifická je situace u učňovských oborů, kde žáci z velké části nepokračují v dalším studiu. Zde je vhodné pokračovat především v praktické části výuky i o prázdninách, a to především kvůli tomu, aby žáci mohli skutečně splnit kvalifikační požadavky profesí, které budou vykonávat. Tomu by se měla přizpůsobit podoba a termíny závěrečných zkoušek.

Karel Gargulák, konzultant a analytik EDUin: „Je nutné apelovat na vysoké školy, aby letošním maturantům vyšly maximálně vstříc. Už tak prožívají velmi náročné období a další stres a nejistota by jim skutečně mnoho nepomohly. V případě učňovských oborů je rovněž nutné, aby ředitelé středních škol přišli s kreativním řešením (třeba se zcela novým a větším zapojením zaměstnavatelů), které žákům pomůže v osvojení profesních znalostí a dovedností tak, aby – po velkém výpadku prezenční výuky – vůbec zvládli nástup na trh práce.”

Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments