Tisková zpráva: Obecní volby – Jak konkrétní obce řeší péči o nejmenší, komunikují s rodiči a podporují celoživotní vzdělávání

Praha, 4. října –  Vzdělávání se neděje jen od osmi do dvou a nekončí vysvědčením či diplomem. Podle toho, jak obce pečují i o vzdělávání mimo školu, lze usuzovat na odpovědnost politického vedení. Najdete něco podobného v předvolebních programech kandidátů do obecních voleb? Pokračujeme v sérii konkrétních příkladů toho, jak obce podporují veřejné vzdělávání ve svých lokalitách na základě materiálu Vzdělávání přede-vším v každém regionu. Po strategiích rozvoje, podpoře ředitelům a učitelům nabízíme příklady dobré praxe i z toho, co se děje mimo vyučování.

Ukazuje se, že potřeba celoživotního učení stále stoupá. Už si celý život nevystačíme se tím, co jsme se kdysi učili ve škole. Další průzkumy ukazují, že nízká veřejná podpora péče o malé děti dopadá v oblasti kariéry, financí i důchodů na ženy. Svět i vzdělávání se velmi rychle mění a není přirozené místo, kde bychom se o těchto proměnách mohli bavit. Podporovat vzdělávání lze nejen z úrovně státu a ministerstva, nýbrž i z úrovně zřizovatelské, z krajů a obcí. Jakou podporu vaše obec vzdělávání mimo školu nabízí? Právě podpora vzdělávání by mohla být jedním z argumentů při posuzování volebních programů jednotlivých stran v obecních volbách.

Jak některé obce v ČR podporují vzdělávání mimo školu:

  • V Psárech myslí na péči o děti ve věku 0 – 3 roky pro všechny rodiče, kteří to potřebují, v časovém rozvrhu podle jejich potřeb, i o prázdninách. Pro nejmenší děti vytváří místa v mikrojeslích, dětských skupinách a v MŠ i místa pro děti od dvou let. Také zde pořádají tzv. EDUpointy, akce, kde se s lidmi v obci baví o aktuálních změnách ve vzdělávání.
  • Na Praze 15 místní Základní umělecká škola realizuje v dopoledních hodinách výuku pro seniory.
  • V Chocni město podporuje spolupráci konkrétní školy a obce například v rámci projektu Extra třída, kde žáci ze základní školy udělali výstavu o prvorepublikové podobě Chocně, kterou v místním muzeu navštívilo 800 lidí.
  • V Kolíně podporují univerzitu třetího věku, kterou realizují ve spolupráci s místní knihovnou, pořádají zde například kurzy počítačové gramotnosti.

Bob Kartous, analytik a vedoucí komunikace EDUin, řekl: „Obce často na vzdělávání nahlížejí jako na něco co musí, ale víceméně mimo svícení a topení, nechtějí spravovat. To se bohužel projevuje na kvalitě a na tom, že těch několik málo progresivních veřejných škol má ohromný převis zájemců a rodiče odmítnutých dětí jsou tak nuceni zakládat komunitní školy a vyvádět děti ze systému. Lokální politici právě teď mají unikátní příležitost ze vzdělávání udělat skutečnou prioritu a veřejné skvělé školy a kvalitní podmínky pro vzdělávání pro všechny zajistit.“

Přidat komentář

avatar
  Odebírat komentáře  
Upozorňovat mě na