Tisková zpráva: Rozhodnout o maturitách je třeba rychle, a to nejen o těch letošních

8. 4. 2020
EDUin
DSC3064-1-scaled

Pouštět se do experimentu se státní maturitou ze tří předmětů je dnes ještě větší nerozum než kdy dříve

Praha, 8. dubna – Současná situace nekomplikuje učení jen letošním maturantům, ale i těm, kdo budou střední školu opouštět za rok nebo za dva roky. Přidala další argument k dlouhé řadě důvodů, proč bylo už před pandemií na místě urychleně novelizovat školský zákon a zrušit zavedení státní maturity ze tří předmětů. Pokud to poslanci a poslankyně neudělají, hrozí, že už příští rok na jaře budou absolventi gymnázií a oborů lyceí ve státní části maturity premiérově maturovat ze tří předmětů. Dnes o novele jedná školský výbor.

EDUin dlouhodobě podporuje záměr zrušit státní maturitu ze tří předmětů a ponechat možnost výběru mezi matematikou a cizím jazykem. Vzdělávací systém – a to především jeho odborná větev – na tuto změnu nebyl a ještě dlouho ani nebude připraven. Skokový nárůst počtu maturantů, kteří budou muset ke zkoušce opakovaně nebo ji vůbec nedokončí, jim nic nepřinese a státu způsobí obrovské ekonomické ztráty, které si dnes ještě více než kdy dříve nemůže dovolit.

Ještě menší smysl než dříve má za současné situace také snaha poslanců Karla Raise, Ivo Vondráka a Kateřiny Valachové prosadit místo ministerského návrhu dvouletý odklad. Jejich představa, že během dvou let dojde v českém školství k zásadním změnám především v přípravě k maturitní zkoušce z matematiky, ale i v podobě samotné státní maturity, byla nerealistická už před vypuknutím pandemie, natož nyní.

“V období, kdy více než kdy jindy bude potřeba kvalifikované pracovní síly, ať už budou maturanti mířit k dalšímu studiu na vyšší odborné a vysoké škole nebo rovnou na trh práce, si Česká republika nemůže dovolit experimenty, které mohou dopadnout tak, že tisíce žáků skončí pouze se základním vzděláním. A to jen kvůli jednomu, navíc na cíle vzdělávání problematicky navázanému testu a náladě testologů z CZVV. Proměnu podoby státní maturitní zkoušky a ukončování středního vzdělávání je nutné připravit se strategickým výhledem dalších 10 let, nikoliv překotnými, nepromyšlenými a často i destruktivními kroky,” říká Karel Gargulák, analytik EDUin.

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články