EduFórum – zdroj inspirace a kontaktů v oblasti vzdělávacích inovací

IMG_2968

EduFórum je dalším z projektů nominovaných na ocenění Eduína 2013 za inovace ve vzdělávání. Představujeme vám ho v následujícím rozhovoru. O uskutečněných i plánovaných setkáních EduFóra věnovaných novátorským vzdělávacím projektům se dozvíte ZDE. Pravidla soutěže Eduína najdete ZDE, stručný přehled vítězů a finalistů ZDE.

EduFórum, projekt jehož záměrem je propojovat novátorské osobnosti a projekty v oblasti vzdělávání, vznikl teprve předloni, nicméně na kontě má už bezmála dvacet inspirativních večerů, které se konají každý měsíc v Praze (a nově také v Brně). Pokud to máte do Prahy či do Brna daleko, můžete si pustit videozáznam setkání EduFóra ZDE nebo, společně s promítanými prezentacemi, ZDE. Kromě pravidelných večerů pořádá EduFórum také další akce jako návštěvy zajímavých institucí nebo setkání PracademiCon věnované spolupráci podnikatelů s akademiky. O Pracademiconu se více dozvíte z aktuálního videoblogu, který můžete zhlédnout ZDE. Na otázky nám odpovídal ředitel EduFóra Jan Veselý, kterého můžete kontaktovat na e-mailu jan@vese.ly.

Co je to vlastně EduFórum?

Večerní setkávání pro lidi, které zajímají inovace ve vzdělávání a jsou v té oblasti sami aktivní. Je to prostor pro prezentace zajímavých projektů, vzájemné poznávání a propojování.

Kdy jste se rozhodl začít tato setkání pořádat? Jaká myšlenka vás k tomu přivedla?

První setkání EduFóra proběhlo v květnu 2012. Chtěl jsem, aby se lidé v oblasti inovací ve vzdělávání seznámili a začali tvořit společně, navazovali na sebe svými projekty, šetřili náklady a zvyšovali dopad svých aktivit.

Proč jste si zvolil právě oblast vzdělávání? 

Jan Veselý, EduFórum
Jan Veselý, EduFórum

Pro mě je největší drogou poznání, moje kroky vede nikdy neukojitelná zvědavost. A čím víc toho vím, a tedy nevím, tím víc toho vědět chci. Vzdělávání je cesta růstu.

Jaké akce v rámci EduFóra pořádáte? Kolik jich doposud proběhlo a kde?

Největší podíl tvoří večerní setkávání. Třináct jich zatím proběhlo v Praze a čtyři v Brně. Vedle toho zkoušíme i další možnosti, například návštěvy.

Můžete nám přiblížit, o jaké návštěvy se jedná?

Jsou to skutečně návštěvy, v jejichž rámci zorganizujeme nějaký program na místě, kde se něco zajímavého děje a je tam na co koukat. Jedna návštěva proběhla v jazykové škole Archimedes, druhá měla podobu telemostu Praha – Brno pomocí Cisco TelePresence. Teď v březnu vyrazíme do základní školy Duhovka, která k výuce používá metodu Marie Montessori.

Které akce považujete za nejúspěšnější?

Setkávání v Praze v Impact Hubu a v Brně v Otevřené zahradě. Návštěvy se zatím těší menšímu zájmu. Experimentální PracademiCon pro učitele podnikání má ale potenciál být mnohem významnější akcí, uvidíme tento rok.

Co nabízí návštěvníkům PracademiCon? Komu je určený?

PracademiCon je speciální akce pro učitele podnikání. Minulý rok jsme jej odpilotovali v komorním provedení, pokud najdeme síly, uděláme to tento rok ve větším.

Jak se od počátku projektu proměnila podoba EduFór?

Podobu EduFór jsme ladili do pátého setkání. Nyní je standardizovaná – představování na začátku (kupodivu i v padesáti lidech se stále vejdeme do 17ti minut), následuje pět prezentací po pěti minutách, k tomu pět minut na diskusi ke každé prezentaci. Následuje volná a hodně živá diskuse do pozdních hodin.

EduFórum
EduFórum

Jaké osobnosti na EduFóra zvete? Která přednáška vzbudila největší ohlas?

Osobnosti se zájmem o prezentace se nám hlásí samy, což považuji za potvrzení kvality tohoto formátu. Ohlas vzbuzují především živé prezentace, velmi úspěšné bylo vystoupení Ondráše Přibyly s Úžasným divadlem fyziky.

Uvažujete o rozšíření své cílové skupiny? Pokud ano, kterým směrem?

Ano, uvažujeme ve dvou hlavních směrech – jednak zaměření na rodiny (speciál pro rodiče se těšil velkému zájmu) a jednak na lidi ve firmách.

Čemu byl speciál pro rodiče věnovaný?

Většina návštěvníků jsou zároveň rodiče a řeší opravdu obtížnou otázku „kam s ním“. Jeden večer jsme tedy věnovali právě zajímavým projektům jako například Institut pro podporu inovativní pedagogiky, který pořádá pod hlavičkou Škola života tematické besedy a semináře.

Čemu přičítáte jeho úspěšnost?

Tomu, že rodiče konečně řeší, jak a kde se bude jejich dítě rozvíjet, kde získá podporu pro svůj růst. Rodičům záleží na tom, s kým budou na jeho vzdělávání spolupracovat a nejde jim jen o to dítě někam „uklidit“.

Co považujete za přínos projektu? Co z vašich původních představ se podařilo uskutečnit?

Lidé spolupracují, mluví spolu. Dávají se dohromady, rozjíždějí společně další projekty či na setkáních EduFóra nacházejí spolupracovníky. Na poslední Svobodě NaŽivo v Praze (zaměřené i na vzdělávání) jsem každou chvíli zaslechl: „Vždyť se známe z EduFóra!“ a byl jsem upřímně dojat. A jsem rád, že se podařilo rozjet setkávání v Brně, to celou aktivitu posunulo na další úroveň.

Zamýšlíte rozšířit úspěšný model do dalších měst?

Rádi bychom, závisí to na iniciativě lidí v dalších městech. Formát je otevřený pro rozvoj a spolupráci, proces i formát je přenositelný.

Které ze záznamů vašich akcí na YouTube jsou nejsledovanější? Čemu to přičítáte?

Přes sedm tisíc shlédnutí má prezentace Petra Lika a soutěže Vím proč, a to nejspíš díky kampani projektu. Jinak se zobrazení pohybují ve stovkách.

Můžete říct, kolik lidí navštěvuje vaše akce?

Na každé akci je kolem 50 lidí, pro formát akce ideální počet.

"Síťování": Na EduFóru si můžete popovídat s celou řadou nadšenců z oblasti vzdělávání
„Síťování“: Na EduFóru si můžete popovídat s celou řadou nadšenců z oblasti vzdělávání

Kolik prezentací z vašich akcí je k vidění na internetu? Nebo kolik videí na YouTube?

Momentálně je to přes 60 videí. Z většiny akcí se záznam povedl a ten je online na SlidesLive i s prezentacemi.

Zaznamenali jste, kromě výměny inspirace a nových kontaktů, i hmatatelné výsledky propojování lidí na vašich akcích? Můžete nám je přiblížit?

První dokumentovaný úspěch zaznamenala paní Rýdlová, která na akci sehnala pro svůj projekt manažerku. Účastníci nám občas napíší, s kým se na EduFóru propojili, vždy nás to hodně potěší. Rád bych tento rok zlepšil měření výsledků networkingu, abychom více věděli než tušili. Tento rok se chci také zaměřit na konkrétnější podporu vzdělávacích projektů, ať už pomocí externího financování nebo formou akcelerátoru pro inovativní projekty.

Co se zatím nepodařilo naplnit?

Zatím nemáme vlastní vizuální identitu a logo.

Na jaké akce se vaši příznivci mohou těšit? Chystáte něco úplně nového?

Setkávání v Praze a Brně pojedou nadále, proložíme je ale více speciály na konkrétní témata. Například s Agorou CE chystáme na březen téma občanského vzdělávání. Uvidíme, jestli bude zájem o PracademiCon pro učitele podnikání z praxe i akademického prostředí. A také začínám pracovat na MOOC na téma společensky prospěšných inovací.

Přibližte nám, co jsou to MOOC. A jaké společensky prospěšné inovace hodláte představit?

Masivní otevřené online kurzy. V tomto případě pro skupiny lidí, kteří chtějí uskutečnít nějakou společensky prospěšnou inovaci a potřebují podporu. Rádi bychom, aby náš akcelerační program, který realizujeme například v podobě Laboratoře Nadace Vodafone, měl celorepublikový dosah. Kurz bude hybridní, zejména v tomto případě nevěřím, že by čistě online obsah měl dostatečný efekt – je potřeba setkávat se i osobně. A výstupem nebudou certifikáty, ale skutečná společenská změna. Lidé, kteří se budou účastnit, pak dokáží uskutečnit něco skvělého.

Jaký máte sen do budoucna?

Lidskou společnost čekají obrovské změny. Mým snem je, že se s nimi dokážeme vyrovnat.

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

Zahajte diskuzi!

Upozorňovat mě na
avatar

wpDiscuz