Představujeme vítěze ceny Eduína 2013: Techambition

techambition

Třetí část seriálu, v němž postupně představíme  zajímavé projekty nominované na Eduínu 2013 za inovace ve vzdělávání, je věnována  projektu Techambition, který chce zpříjemnit studentům i pedagogům výuku fyziky a matematiky a byl oceněn třetím místem v kategorii Cena za využití technologií ve vzdělávání. Stránky projektu si můžete prohlédnout ZDE. Pokud si chcete zopakovat pravidla soutěže, najdete je ZDE, stručný přehled vítězů a finalistů ZDE.

Techambition je výukový a prezentační portál, který každému umožňuje samostatně prozkoumat nějaký fyzikální či matematický problém a připravit se tak na hodinu, případně si jako učitel ujasnit, jak co nejlépe a nejpřehledněji vyložit látku. Jde o placenou službu přístupnou pro školy. Cena je 20 Kč za studenta a rok. Na otázky odpovídá Jakub Stránský, zakladatel projektu. V případě dalších dotazů ho můžete kontaktovat na adrese stransky@techambition.com.

Kdy jste začali s oceněným projektem a proč? Umíte pojmenovat a časově zařadit impuls, který vás vedl k úvaze, že na něm začnete pracovat?

To je těžké říct, technika i vzdělávání byly naše záliby odjakživa. Techambition jako projekt se nám pod rukama začal rodit v dubnu roku 2012.

Jakub Stránský, zakladatel Techambition

Kdo jsou dnes typičtí uživatelé vaší služby?

Učitelé a studenti matematiky a fyziky. Soustředíme se na interakci mezi pedagogem a jeho žáky. Nyní se zaměřujeme především na střední školy a gymnázia. Začínáme se ale zajímat také o technické obory na univerzitách.

Měli jste pocit, že se matematika a fyzika učí na školách špatně?

Tak bych to neřekl. Měli jsme pocit, že způsob, jakým se dnes matematika a fyzika podává, není studentům sympatický. Takže si často nevšimnou té hezké stránky věci a na techniku zanevřou. Z mého úhlu pohledu je to škoda.

Byla to vaše osobní zkušenost?

Když jsem studoval mechaniku, můj bratr ji učil. Já byl, řekněme, průměrný student a on je vynikající učitel. Na začátku jsme tedy vycházeli z vlastních zkušeností na obou stranách, tedy nejen z těch studentských. Dnes spolupracujeme s řadou dalších učitelů a studentů ať už ze středních škol nebo univerzit a čerpáme i z jejich zkušeností.

Čeho jste chtěli s vaším projektem docílit?

Chtěli jsme a stále chceme nabídnout nový a přirozený způsob přemýšlení o matematice a fyzice. A předložit ho studentům v prostředí jim vlastním – tedy na internetu.

V čem tedy spočívá inovace, kterou přinášíte do světa vzdělávání?

Rádi bychom vytvořili nástroj, se kterým učitelé ukážou svým studentům cestu, na níž pochopí principy výpočtů ještě před tím, než se do počítání skutečně pustí. To považuji za nesmírně důležité. Je to právě pochopení principů, které z výpočtu udělá zábavný a kreativní proces.

Můžete na konkrétním případě popsat, jak váš web využít a v čem studentovi či učiteli pomůže?

Učitel při hodině nemusí vše kreslit na tabuli, čas mu ušetří připravené vizualizace. Ty může například promítnout přes projektor. A pokud bude chtít krátce vysvětlit, proč je sinus zrovna vlnovka a proč nemůže být větší než jedna, pak je právě vizualizace nenahraditelný spojenec. Ze zkušenosti „našich“ učitelů víme, že takové vysvětlování nezabere ani 10 minut a studenti velmi dobře odhadnou, kolik je třeba sinus 30°. A až v tu chvíli se pustí do výpočtů.

Doma si pak student může prohlédnout ty stejné interaktivní lekce, které koutkem oka zahlédl při hodině. Anonymní testy a nápovědy mu pomohou ověřit, že důležitým principům porozuměl správně. Záleží i na tom, jaké možnosti aplikace využívá učitel. Na studenta může čekat také domácí úkol z naší sbírky testových úloh nebo zápisky, které učitel může přidat ke každé lekci.

Jaký je ohlas a čeho si uživatelé nejvíce cení?

Kdyby ohlasy nebyly pozitivní, zřejmě by nemělo smysl pokračovat. A pokud bych měl vybrat jednu věc, která zaznívá nejčastěji, pak to bude jedním slovem jednoduchost. Vizualizace se napříč všemi kapitolami ovládají jen dvěma stále stejnými způsoby, ať už se jedná o vysokoškolskou termodynamiku nebo algebraické vzorce ze základní školy.

Mají někteří učitelé také výhrady k tomu, co a jak studentům nabízíte?

Náš koncept nechává učitelům volné ruce a nenutí jim výukové metody, které jim nejsou vlastní. Je na nich, do jaké míry vizualizaci při práci se studenty zapojí. Někteří učitelé používají vizualizace místo obrázků na tabuli. Ať už pomocí projektoru nebo interaktivní tabule. Jiní spustí aplikaci při hodině jen občas, zato však doplní k lekcím vlastní zápisky a jejich žáci je pak využívají při samostudiu. Možností je víc, snažíme se, aby si každý učitel mohl přizpůsobit hodinu právě svým studentům.

Je ale samozřejmě dost učitelů, kteří informační technologie ve výuce z různých důvodů používat nechtějí.

Od kdy je projekt v provozu a jak masivně je využíván?

Máme za sebou jeden školní rok pilotního provozu a letos začínáme naostro. O masivním využití tedy zatím nemůže být řeč. Ovšem těší mě, že se nám v posledních měsících učitelé začínají ozývat sami.

Nakolik je vaše pojetí originální a nakolik jste čerpali ze zahraničních vzorů?

V zahraničí čerpáme inspiraci především díky spolupráci s učiteli ze Stanfordovy univerzity. Vzor v  tomto smyslu ale nemáme. Osobně jsem si oblíbil hned několik výukových serverů. Ale všechny mně známé platformy jako Coursera a Khan Academy do značné míry mění úlohu učitele, případně cílí na mimoškolní vzdělávání. My se naproti tomu, jak jsem již zmínil, soustředíme na interakci mezi učitelem a studentem a od té odvíjíme vše ostatní.

Co považujete za největší přínos projektu? Co z vašich původních představ se podařilo uskutečnit?

Jsem především rád, že nám v tomhle dávají za pravdu studenti. Potvrzují nám, že je to právě pohodlný způsob, jak prozkoumat principy výpočtů, aniž by něco skutečně počítali. Učitelé pak oceňují čas, který jim Techambition šetří.

Co se naopak zatím naplnit nepodařilo?

Samozřejmě bychom uvítali širší uživatelskou základnu. Ale to bude, myslím, platit za všech okolností.

A vaše plány pro příští rok?

Začátkem roku spustíme novou verzi, která bude cílit i na vysoké školy a bude dostupná také v angličtině. Jednou z prvních vysokých škol, kde si učitelé a studenti aplikaci vyzkouší, bude kalifornský Stanford. A bylo by pokrytecké zastírat, že jedním z našich hlavních cílů pro příští rok je nadchnout za oceánem.

Právě teď ale chystáme k vizualizacím krátké definice pro studenty. A pro učitele vždy pár tipů, jak je využít ve výkladu. Jistě také přidáme spoustu nových lekcí pro střední i vysoké školy a popřemýšlíme, jak Techambition ještě více zjednodušit a dále rozvinout. A tak pořád dokola.

Předávání ceny Eduína projektu Techambition

 

  Další rozhovory s finalisty ceny Eduína 2013 najdete ZDE.

 

 

 

 

 

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

Zahajte diskuzi!

Upozorňovat mě na
avatar
wpDiscuz