Tisková zpráva: Speciální školství posiluje na nečekaném místě: na ministerstvu

ilustrační foto. by Best Buddies Delaware (flickr.com) (CC BY 2.0)

MŠMT zřídilo nový Odbor speciálního školství. Motivace k tomuto kroku je nejasná. Odbor povede někdejší spolupracovník ministra Chládka ze Středočeského kraje.

Praha 17. dubna – Z původního Oddělení prevence a speciálního školství, podřazeného pod Odbor vzdělávání (regionálního), vznikl samostatný Odbor speciálního školství. Speciální školství se tak dostalo v administrativní struktuře úřadu nad úroveň základních a středních škol, které jsou ošetřeny pouze na úrovni oddělení pod výše zmíněným odborem. Ministerstvo informaci veřejně neoznámilo, motivace k tomuto kroku je tedy nejasná.

V souvislosti s novelou školského zákona, v níž došlo na novou formulaci v přístupu k žákům se speciálními potřebami, se diskutuje o oslabování praktického a speciálního školství. Novela předpokládá, že aplikace tzv. podpůrných opatření bude – kromě zařazení dítěte do speciální školy – brát v potaz mnohem širší spektrum možné podpory a povede tak v konečném důsledku k větší míře inkluze dětí se speciálními potřebami do běžných škol.

Snižování počtu dětí umisťovaných do praktických škol už nastalo po rozsudku v případu známého jako D. H. Soudu pro lidská práva ve Štrasburku, který upozornil na segregační tendence českého vzdělávacího systému vůči romské komunitě.

Aktuální krok MŠMT však tomuto trendu nenasvědčuje. Ředitelem nového odboru se stal Pavel Schneider, bývalý vedoucí odboru školství na Středočeském kraji a tedy blízký spolupracovník ministra Chládka.

Bob Kartous, vedoucí komunikace EDUin, řekl: „Možná existuje rozumné vysvětlení pro to, že MŠMT posiluje podporu speciálního školství v ČR. Veřejnost to ale těžko může zvážit, když ministerstvo o tak zásadních změnách ve své činnosti systematicky neinformuje, vzpomeňme pověření nového ředitele Národního ústavu vzdělávání. S dostupnými informacemi se zdá být tento krok těžko pochopitelný, když si uvědomíme, že speciální školy mají nyní v rámci úřadu vyšší status než školy základní či střední.“

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

5 komentářů k "Tisková zpráva: Speciální školství posiluje na nečekaném místě: na ministerstvu"

Upozorňovat mě na
avatar
Seřadit dle:   nejnovějších | nejstarších | nejoblíbenějších
Jana Karvaiová
Jana Karvaiová
Integrace? Řada lidí z toho má peníze. Neziskovky berou těžké granty http://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Rodiny-chlastaji-a-to-je-casto-duvod-proc-spatne-hospodari-rekl-Vaclav-Klaus-mladsi-na-akci-Svobodnych-371148 Dále k tématu Klaus uvedl: „Když někde péči o děti s odlišnostmi dělají dobře, pak se tam tyto děti začnou stahovat a škola se stává stejně školou speciální. Speciální pedagogika je těžká práce, špatně placená. Řešit situaci tím, že se děti zákonem masivně naházejí do základní školy, povede k tomu, že poklesne celková kvalita výuky.“ Zmínil, že v této věci hrají roli ekonomické zájmy: „Řada lidí z toho má peníze. Řada neziskovek na to bere těžké granty, aby připravovaly asistentky, dohlížely na ně a dosazovaly do škol.“ Děkuji… Více »
Jana Karvaiová
Jana Karvaiová

Ještě jedna citace pana Klause

Na besedě zaznělo téma integrace dětí a osobních asistentů. „Evropská unie před časem vydedukovala, že u nás máme moc dětí v praktických školách. Vydali stanovisko, že jsme země rasistů, a to se musí změnit. Stát to přechroustal a začal konat. Neziskovky, které ročně dohromady sežerou 40 miliard, ucítily příležitost a do škol se hrne inkluze a integrace,“ popsal. „Jsme zvláštní rasisté. Vietnamské děti do zvláštních škol neposíláme,“ dodal.

vittta
vittta
Kdo jim vlastně ty články píše? „Snižování počtu dětí umisťovaných do praktických škol už nastalo po rozsudku v případu známého jako D. H. Soudu pro lidská práva ve Štrasburku, který upozornil na segregační tendence českého vzdělávacího systému vůči romské komunitě.“ Co si z toho mám vzít za informaci? To se jako snižuje počet jen romských dětí,(čímž se potvrzuje, že soud ve Štrasburku měl pravdu a romských dětem se opravdu bránilo ve vzdělávání) nebo se na základě toho soudního rozhodnutí snižuje počet jakýchkoliv dětí (pro tápající neromských)? Nebo mohu dokonce nabýt dojmu, že návštěva praktické školy je cosi hnusného, co je… Více »
Iva Švarcová
Iva Švarcová

Pane Vittto,
nejspíše asi to, že inkluze je velký byznys, kde účel světí prostředky.

vittta
vittta

Nejen velký bysnys, paní Švarcová.
Ještě je to prostor pro realizaci neúspěšných, ale nadšených hlupáků.

wpDiscuz