Tisková zpráva: V maturitním testu z matematiky se opět vyskytla sporně zadaná úloha

Screenshot_1

Nabízíme odborný posudek úlohy. Validační komise by měla zohlednit, že zadání úlohy mohlo část studentů znejistit.

Praha 11. května V didaktickém testu z matematiky, který byl součástí letošní státní části zkoušky, se opět vyskytla úloha, jejíž zadání je sporné a vzbuzuje rozpaky nad tím, jaký byl autorův záměr a jaký „správný“ výsledek předpokládá.  Úloha navíc ukazuje, že snaha CERMAT přiblížit zadání úloh problémům reálného života je stále neúspěšná. EDUin požádal o odborný posudek úlohy.

Jde o úlohu 22 z maturitního didaktického testu z matematiky. Ta po studentech žádá, aby vypočítali, kolik papíru je třeba na výrobu špičaté papírové čepice ve tvaru rotačního kužele. Úloha je ale zadána tak nešťastně, že mate studenty, kteří si nemohou být jisti, zda onu spotřebu papíru mají spočítat včetně podstavy rotačního kužele (tak to vyplývá ze zadání), nebo bez ní, jak by to odpovídalo obvyklé podobě takové čepice.

Vzhledem k tomu, že validační komise ještě nerozhodla o tom, zda jsou všechny úlohy korektní, ani o tom, která řešení budou považována za správná, nelze předjímat. Je tedy možné, že kontrolní mechanismus zafunguje správně a komise úlohu vyřadí, případně rozšíří množství přijatelných odpovědí. EDUin přesto požádal o odborný posudek matematika a spoluautora úloh testového systému Kalibro Oldřicha Botlíka. Posudek je přílohou tiskové zprávy.

Oldřich Botlík, autor posudku, řekl: „Cermat jen předstírá, že úlohy jsou ze života. Skutečným problémem přece není velikost povrchu této čepice, tedy „počet“ centimetrů čtverečních. Podstatnější je například, jak čepice vypadá po rozvinutí do roviny. Tuší žáci, kteří by takovou čepici chtěli vyrobit třeba pro mladšího sourozence, co mají z papíru vystřihnout? A jak velkou čtvrtku by měli koupit? Rozumějí tomu, jak velikost a tvar kruhové výseče souvisí s tvarem kužele? Uměli by vysvětlit, proč se čepice à la Cermat „průmyslově“ nevyrábějí?“

  • Odborný posudek úlohy od Oldřicha Botlíka najdete ZDE.
Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

149 komentářů k "Tisková zpráva: V maturitním testu z matematiky se opět vyskytla sporně zadaná úloha"

Upozorňovat mě na
avatar

Seřadit dle:   nejnovějších | nejstarších | nejoblíbenějších
Perun
Perun
1 year 3 months ago
Pan Botlík opět aspoň z části v posudku lingvistou (že by se inspiroval u Josifa Vissarionoviče?). „Až nedůstojná STÁTNÍ zkoušky je formulace „jiný počet“ (položka E). Slovem „počet“ označuje čeština „urč. množství (jednotlivin n. jednotlivců), obyč. číselně zjistitelné“ (Slovník spisovného jazyka českého) – ono „zjistitelné“ číslo je tedy číslo přirozené (0, 1, 2, 3, …). Všechny nabízené hodnoty jsou ovšem čísla iracionální a obsah kruhové výseče bývá vyjádřen „počtem“ centimetrů čtverečních jen zcela výjimečně. Je smutné, když jeden státní test zkouší žáky z českého jazyka, druhý státní test se proti němu prohřešuje a oba přitom vznikly ve stejné státní organizaci.“… Více »
Josef Nožička
Josef Nožička
1 year 3 months ago

Nevím, jaké čepice nosí pan Botlík, ale já rozhodně preferuji ty, které se dají nasadit na hlavu… :-)

Oldřich Botlík
1 year 3 months ago
Já taky, pane Nožičko, i když zrovna karnevalovou čepičku jsem ještě na hlavě neměl. Problém je ale přece v tom, že podle jedné části zadání se ta čepice na hlavu nasadit dá, zatímco podle druhé, MATEMATICKÉ části zadání, se na hlavu zcela jistě nasadit nedá. Vy jste se někde v zadání dočetl, k čemu má tahle čepice slepená lepicí páskou sloužit? Mně Vaše hra na realitu nijak nevadí. Hrajme ji pak ovšem poctivě do všech důsledků. Jaký obsah má ten použitý kus lepicí pásky? Páska je zcela jistě taky papírová (neboť papírová je podle zadání ČEPICE, nikoli jen kruhová výseč… Více »
Pavel Doležel
Pavel Doležel
1 year 3 months ago

Podle mě je úloha zadána zcela jasně. Pravda, čepička nebude držet na kulaté hlavičce, ale jsou mezi námi i tací, kteří mají hlavičku hranatou. Lepící páska nebývá z papíru, ale z nějakého jiného plastového sajrajtu. Spotřeba sajrajtu není předmětem zadání, neboť kvůli sajrajtu se nekácejí lesy. To by se mohlo jako pěkně nasadit na tu ekologickou výchovu.

Osobně bych uznával obě možná řešení a souhlasím s tím, že zadání by mělo být zcela přesné a nemělo by se zbytečně složitě šroubovat na praktické použití.

Oldřich Botlík
1 year 3 months ago
A v čem je podle Vás, případně podle Vašich spolužáků problém, pane Zikmundo? Nemám na FB účet, takže Vám musím odpovědět zde. Pokud přijmeme zjednodušující předpoklad, že ceny namíchání směsí, obalu, zabalení ap. jsou nulové, připadá mi, že 10 g levnější směsi musí stát 9 Kč a 10 g té dražší 15 Kč. Ten zjednodušující předpoklad sice není na rozdíl od úlohy o čepici reálný, ale to už bychom po Cermatu chtěli příliš. Na druhé straně je zajímavé, že v případě úlohy o čepici dá hodně lidí jednoznačně přednost pofidérní „realitě“, zatímco v případě této úlohy musí jít evidentně reálné… Více »
Oldřich Botlík
1 year 3 months ago
I na Váš příspěvek, pane Červený, musím reagovat tady. Obávám se, že Vám uniká podstata problému. Něco podobného se vyskytlo v roce 2012 v testu státní maturity z fyziky. Pavel Böhm, v té době učitel matematiky a fyziky na gymnáziu PORG, napsal v reakci na to článek, z něhož vyjímám. [začátek citátu] Úloha č. 3 zněla: „Siloměr umístěný na povrchu Země ukazuje údaj 120 N. Který z následujících údajů by přibližně ukazoval siloměr umístěný na povrchu Měsíce? (A) 20 N, (B) 75 N, (C) 120 N, (D) 192 N.“ Správná odpověď je, že siloměr může ukazovat cokoli. Například kdyby Neil… Více »
vittta
vittta
1 year 3 months ago
To mě zaujalo, pane Botlíku. Nikdy jsem nic takového nedělal,ale domnívám se, že pokud bych zvolil jako správnou odpověď A-B-C-D, neudělal bych to kvůli tomu, abych měl odpověď fakticky správnou, ale kvůli kontextu k jiným otázkám. Tedy prakticky – pokud by ostatní otázky měly nějakou obtížnost, pak bych hledal nějaký zádrhel v banálnosti této otázky, protože i orangutan ví, o kolik je zhruba menší gravitace na měsíci. Pokud by ale i ostatní otázky byly podobného rázu, v klidu bych označil A, jen bych se podivil, který trouba to vymyslel. Státní maturita není konec-konců hospoda, kde se za banálními otázkami ukrývají… Více »
Martin Červený
Martin Červený
1 year 3 months ago

Já myslím, že Vám rozumím a pod komentář Pavla Böhma se rád podepíšu také, s tím naprosto souhlasím.
V naší sporné úloze se v zadání mluví jenom o „tvaru rotačního kužele“, což je dostatečná formulace, vyskytující se i v mnoha jiných úlohách.
Například v úloze, kde by měli studenti spočítat povrch odpadní roury „tvaru válce“, bychom jim přece také neuznali výsledek, ve kterém by byly započteny i podstavy, nebo ano?

Oldřich Botlík
1 year 3 months ago
Jenomže ona to není jen ta formulace „tvar rotačního kužele“, pane Červený. Jak jsem napsal (posudek je k dispozici na konci tiskové zprávy), přítomnost „dna“ vyplývá jednoznačně z toho, co se píše v zadání o osovém řezu. Obrázky taky nestojí za nic: na každém z nich je okraj podstavy nakreslen jinak silnou čarou, hvězdička, kolečko a čtvereček zjevně nejsou součástí kuželové plochy. Jediné, co v celé úloze naznačuje absenci dna, je slovo „čepice“. Ve svém prvním komentáři jste napsal, že Vám celé toto „slovíčkaření“ přijde poněkud smutné a nedůstojné úrovně, jakou si maturita z matematiky zaslouží. A přitom se podle… Více »
l.snirch
l.snirch
1 year 3 months ago
Myslím si, že v jednom ukazateli Cermat již 5 let selhává v úloze zkoušejícího (matematika). Chyba je i na straně veřejnosti, že si tlakem změnu nevynutí (viz dále) Stejně tak nic nebrání tomu, aby si studenti druhý den po zkoušce vyzvedli ve škole svůj vlastní testový sešit a ověřili si, kde a postupovali dobře či chybně, případně konzultovali se svým učitelem. Takto testové sešity bez užitku končí ve sběru. Každý učitel si myslím, když dá studentům test, má na konci hodiny předložit nejen výsledky, ale i postup řešení. Proč? Aby student si mohl ověřit úspěšnost, najít chybu v postupu a… Více »
Harry
Harry
1 year 3 months ago

Úsilí lidí jako je Oldřich Botlík nebo někteří další renomovaní odborníci z Eduinu popisuje velmi trefně Václav Klaus mladší. Kdo ještě nečetl, doporučuji přečíst zde:
http://www.novinky.cz/komentare/369143-komentar-u-maturit-by-se-nemelo-zkouset-nic-vaclav-klaus-ml.html

Oldřich Botlík
1 year 3 months ago
Pane Červený, vrátím se ještě k úloze 15 (čajové směsi), na kterou se ptal pan Zikmunda, a srovnám ji s úlohou 22 (papírová čepice). Aby byla úloha 15 řešitelná tak, jak si zjevně představuje Cermat, musí maturant ZCELA ignorovat realitu, kterou se učí například všichni žáci ekonomických oborů: tedy z čeho se skládá cena výrobku. Pokud chce k (nějakému) číselnému řešení vůbec dospět, musí se nechat vést matematickým modelem, který v úloze 15 není ani naznačen. Aby byla úloha 22 (papírová čepice) řešitelná tak, jak zjevně požaduje veřejnost, musí se maturant naopak nechat vést realitou, která je v úloze naznačena… Více »
Pavel Doležel
Pavel Doležel
1 year 3 months ago

„Neboť taková chyba PROKAZUJE, že si dotyčný neosvojil dovednost, která je mnohem, mnohem důležitější než poznatek, že gravitace na Měsíci je šestkrát slabší než gravitace na Zemi.“

Pane Botlíku, zeptejte se pana Feřteka. Jednou z nejdůležitějších kompetencí maturanta má být schopnost porozumět lidem a tudíž by měl být schopen chápat i nepřesně zadanou úlohu a odhadnout záměr autora čehokoliv. Já se s tím v praxi potýkám každý den.

Oldřich Botlík
1 year 3 months ago

Z mého příspěvku se nepřevedlo označení uzavřeného intervalu s krajními body 0, 2π — asi proto, že se do nerovnítek uzavírají webové formátovací příkazy.

Šlo mi tedy o interval s krajními body 0, 2π — jednou uzavřenou, jednou uzavřený, jednou otevřený.

Ještě si tedy při této příležitost „mimo záznam“ ověřím, zda i tady fungují možnosti formátování:
tohle by mělo být tučné
tohle by mělo být kurzívou

Oldřich Botlík
1 year 3 months ago

„Dále úloha 9.1 má nekonečně mnoho správných řešení, komunikoval jsem s Cermatem a říkali, že to ošetří, tak tomu věřím.

9.1 řešení:
(2x,-x), kde x je libovolné reálné číslo různé od nuly“

Píšete, pane Schnirchu, že jste o tom komunikoval s Cermatem. A byla to pro ně novinka, nebo by to bývali ošetřili i bez Vaší intervence?

l.snirch
l.snirch
1 year 3 months ago
“ schopnost porozumět lidem a tudíž by měl být schopen chápat i nepřesně zadanou úlohu a odhadnout záměr autora čehokoliv.“ Cermat není člověk, ale anonymní úředník, který navíc nekomunikuje – těžko mu porozumět, vcíťovat se do něj atd. To, co pane Doležele správně popisujete pro praxi a je to velký dar, nesmí být cílem maturitní zkoušky z matematiky, navíc když nekonzistentně je každá úloha definována jinak (jednou v souladu s praxi a tedy se selským rozumem, jindy v formálně v rozporu praxi – tedy různé modely uvažování). Neexistuje důležitá a nezbytná možnost zpětné vazby pro vcíťování a schopnosti porozumění jiným… Více »
l.snirch
l.snirch
1 year 3 months ago

Věřím, že i bez mého psaní.
Doufám, že můj mail byl jen ujišťovací (pro jistotu).

l.snirch
l.snirch
1 year 3 months ago

Oprava:
Ta zkouška je formální a nemá s reálným životem moc společného, nemá tedy cenu nezbytná kritéria běžného života do ní vkládat.

Oldřich Botlík
1 year 3 months ago
Pane Šnirchu, s uveřejňováním vzorových řešení okamžitě po zkoušce máte samozřejmě úplnou pravdu. Součástí výuky matematiky (ale jistě i češtiny) je také odůvodňování toho, proč něco platí, nebo neplatí. Proč je to tak, či onak. V roce 2011 se ředitel Zelený dokonce pokoušel utajit znění testů. Ředitel Zíka nastoupil do funkce s tím, že Cermat pod jeho vedením se veřejnosti otevře. Dveře jsou opravdu pootevřeny více než dříve, ale dokořán tedy zatím rozhodně nejsou. Myslím, že zveřejňování odůvodnění nic nebrání — Cermat je jistě k dispozici má a nepochybně je může předem připravit tak, aby mohla být na webu současně… Více »
vittta
vittta
1 year 3 months ago
Pane Snirchu, jestliže jednáte s idioty, musíte jednat idiotsky, abyste uspěl. Vlastně jsem to už níže psal, i když mírnějšími slovy. Ale jelikož učíte matematiku, mohu se vás konkrétně zeptat. Tedy dejme tomu, že své studenty na tu maturitu připravujete. Je samozřejmé, že především po odborné stránce, tedy co se týká matematiky jako takové. Ale připravíte je také na případná selhání Cermatu, se kterým (zřejmě) nemáte úplně dobré zkušenosti? Tedy něco ve smyslu: „Milí študenti, může se stát, že zadání bude nejasné, nepropadejte panice, a úlohu vypracujte ..A) matematicky, bez ohledu na nelogičnost zadání, nebo B) spíše dle logiky, matematickou… Více »
Václav Votruba
Václav Votruba
1 year 3 months ago

Miluji tyhle debaty o životě. Třeba o tom, že míchání směsí se od sebe v ekonomické realitě liší, takže je dražší namíchat jeden typ směsi, než ten druhý.
Nebo o tom, že se do čepičky má připočítat lepicí páska, která je určitě také z papíru. Pane Botlíku, co byste tak dělal, kdyby ty maturity někdo zrušil?

Jakub Bystroň
Jakub Bystroň
1 year 3 months ago

Jen idiot u úlohy 22 připočte těch $64\pi$.

Pavel Doležel
Pavel Doležel
1 year 3 months ago

Proč nefunguje kurzíva, když funguje tučné písmo?

Jakub Bystroň
Jakub Bystroň
1 year 3 months ago

Pavel Doležal: A přitom dle typografických pravidel, by to mělo fungovat přesně opačně :-)

Oldřich Botlík
1 year 3 months ago
Nerozumím Vám, pane Votrubo. Já jsem přece nenapsal ani slovo o tom, že namíchat jeden typ směsi je dražší než namíchat jiný typ. Ať je to klidně stejně drahé! Soustava dvou lineárních rovnic o dvou neznámých (tj. například cenách x, y za 10 g každého z druhů čaje), která se dá z těch údajů sestavit, NIJAK nezohledňuje něco jiného: cena BALENÍ musí zahrnovat také cenu obalu, namíchání směsí a naplnění obalu (kromě mnoha dalších položek). Tyto další vstupní údaje však podle zadání NEJSOU zahrnuty v cenách obou druhů čaje. Jinak řečeno, rovnice x + 3y = 42 prostě reálně neplatí,… Více »
Martin Červený
Martin Červený
1 year 3 months ago

Musím ještě naposled reagovat na úlohu 22. Když se podíváme na obrázek, doplňující zadání, je evidentně vidět, že kužel zde podstavu nemá. Plášť kužele je pokryt obrazci a zvýrazněn šedě.

Ale shodnu se asi s hodně lidmi, že testy pod vedením CERMATu jsou velmi slabé úrovně a jakékoli tajnosti a neochota diskuze, někdy i nevhodné jednání, důvěru v jednotný maturitní test dost podkopávají.

Oldřich Botlík
1 year 3 months ago

Ani já už se k úloze 22 nechci vracet — mám důležitější věci na práci.

Zajímavé však je, že já jsem si nad tím kuželem vpravo řekl úplný opak: „Aha, tak čepice dno má, je bílé a pro názornost na něm maturantům nakreslili tu třetí stranu rovnostranného trojúhelníku, která má být podle zadání součástí osového řezu.“

Ještě že je ten svět tak zajímavý a bohatý!

Pavel Doležel
Pavel Doležel
1 year 3 months ago
To si člověk říká, jestli je ještě tohle normální. Vezmu si hov.o, dám si ho na stůl a budu se v něm čtrnáct dní šťourat. Je absolutně nepředvídatelné, co v tom materiálu všechno pan Botlík najde, kterak se mu budou jednotlivé nalezené části zdát neslučitelné s tím, co původce onoho materiálu v posledních deseti letech pozřel a nakonec i neslučitelné mezi sebou navzájem. Cermat prostě na některá individua působí stejně jako červený hadr na býka. Ano, zadání některých úloh není úplně formálně správné a mělo by být uznáno více možných odpovědí (to je případ čepice). Nemyslím si, že by se… Více »
Josef Soukal
Josef Soukal
1 year 3 months ago
1) „Podle mě je úloha zadána zcela jasně. Pravda, čepička nebude držet na kulaté hlavičce, ale jsou mezi námi i tací, kteří mají hlavičku hranatou. Lepící páska nebývá z papíru, ale z nějakého jiného plastového sajrajtu. Spotřeba sajrajtu není předmětem zadání, neboť kvůli sajrajtu se nekácejí lesy. To by se mohlo jako pěkně nasadit na tu ekologickou výchovu. Osobně bych uznával obě možná řešení a souhlasím s tím, že zadání by mělo být zcela přesné a nemělo by se zbytečně složitě šroubovat na praktické použití.“ Řekl bych, že jde o velmi výstižné shrnutí úlohy a všeho kolem ní. 2) „Ani… Více »
Josef Soukal
Josef Soukal
1 year 3 months ago

… ještě víc shodit…

Josef Soukal
Josef Soukal
1 year 3 months ago

A to další shrnutí p. Doležela skutečně sedí. Jako čepice na správné hlavě.

l.snirch
l.snirch
1 year 3 months ago

Zaškrtnout 2 odpovědi se nesmí.
Tedy variantu nemohu nabízet, někdy platí selský rozum, někdy formální zadání. Babo a Cermate raď.
Cermat je nečitelný a nevypočitatelný úředník a ani po 5 letech neumím odhadnout, jak se zachová a tedy někomu radit, aby mi ty rady pak otloukl o hlavu. Můžu upozorňovat na úskalí, to dělám, to je vše (krom odborné přípravy).

l.snirch
l.snirch
1 year 3 months ago
Takže všichni Vy, co se shodnete, že úloha 22 má mít 2 řešení ( a je Vás hodně), což je však podle testů Cermatu nemožné, potvrzujete, že Cermat zase jednou selhal v zadání úlohy a pan Botlík má pravdu, že úlohu rozporoval. To je podstata diskuse, zbytek slov jsou typické mlžení a urážky, které nemá cenu číst. Další podstatnou věci pro mě je reakce pana Botlíka na můj příspěvek: „S uveřejňováním vzorových řešení okamžitě po zkoušce máte samozřejmě úplnou pravdu. Součástí výuky matematiky (ale jistě i češtiny) je také odůvodňování toho, proč něco platí, nebo neplatí. Proč je to tak,… Více »
vittta
vittta
1 year 3 months ago
Mě jde ale o to, jestli to není jen bouře ve sklenici vody, pane Snirchu. Já jsem to zadání nečetl, z hovorů zde ale vyplývá, že úloha s čepicí byla zadána přesně, jen proti jakési logice, jenže i ta logika se dá (úspěšně) napadnout. Kolik studentů mělo potíže s touto úlohou, a o kolik se snížilo hodnocení, když byla úloha provedena špatně? To by bylo asi zajímavé zjistit. Beru, že by si Cermat mohl vybrat jiný objekt, ale jaký? Věžička také má podlahu a jindy nemá …a vlastně toho v požadovaném tvaru moc není, alespoň ne takového, co by se… Více »
Pavel Doležel
Pavel Doležel
1 year 3 months ago
„Takže všichni Vy, co se shodnete, že úloha 22 má mít 2 řešení (a je Vás hodně), což je však podle testů Cermatu nemožné, potvrzujete, že Cermat zase jednou selhal v zadání úlohy a pan Botlík má pravdu, že úlohu rozporoval. To je podstata diskuse, zbytek slov jsou typické mlžení a urážky, které nemá cenu číst.“ No, pane Šnirchu, vy abyste se zase neztrapnil, co? Neříkají vám doma Mirečku Dušíne? Nikdo netvrdí, že má student zaškrtávat dvě možnosti, ale že mají být uznány jako správně řešení obě. Ten rozdíl snad i vy pochopíte, nebo ne? Co to znamená „… což… Více »
Pavel Doležel
Pavel Doležel
1 year 3 months ago

„Vím, co to dalo v roce 2011 Eduin práce donutit Cermat zveřejnit testy. Výsledky tehdy nezveřejnili vůbec!!!“

To mi něco připomíná:

Dělal jsem si čárku pokaždé, když jsem zaslechl slovo Cimrman. Ani jednou přátelé!

l.snirch
l.snirch
1 year 3 months ago

Odpovídal jsem panu Vitttovi na zaškrtávání 2 možnosti, takže jestli je u Vás pan Vitta pan nikdo, jak myslíte.
Právě jedna možnost je správná podle Cermatu – základní pravidlo, dvě správné odpovědi jsou fatálním porušením pravidla.
Urážky jak je libo, když Vám dělají dobře, mě jsou ukradené a Vás trefně charakterizují. :-)
Vše podstatné jsem napsal.
Máte možnost zareagovat dalšími urážkami.

Pavel Doležel
Pavel Doležel
1 year 3 months ago
„…dvě správné odpovědi jsou fatálním porušením pravidla.“ Rozumím tomu, že byste byl rád, aby to bylo fatální porušení pravidla, ale není. Právě jedna možnost je správná, na tom se nic nemění, nicméně uznáme body i těm, kteří ne zcela přesně pochopili zadání, tj. i těm, kteří podstavu k čepičce pod vlivem nějakých předsudků o definici pojmu „čepice“ nezapočítali. Problém to bude, až se Cermat bude tvářit, že správná odpověď je jiná (je zřejmé, že osový řez je trojúhelník a basta fidli) a nebude ochoten uznat body za správné řešení. To pak klidně také napíši do novin. Jinými slovy, tolerujeme chybu,… Více »
l.snirch
l.snirch
1 year 3 months ago

Na Váš článek do novin se těším, obávám se, že bude potřeba.

Jinak já o úloze 22 nepsal, jen o úloze 9.1, dále o neschopnosti 14 dní zveřejnit předběžné výsledky. Dále o neschopnosti zveřejnit postupy řešení, aby pedagogika nedostávala neustále na frak.

Dneska jste nějak klidnější. Copak, dobré zprávy v životě ? Tak to Vám přeji. A rád se dozvím zase nějaké pěkné cizí slovo, o kompulzi už píšete podruhé, aby se Vám z toho nestala kompulze.

Oldřich Botlík
1 year 3 months ago
Tečka (z mé strany) za celou tou záležitostí. Validační komise jednomyslně rozhodla tak, jak jsem čekal. Žádnou úlohu testu neoznačila za defektní. U úlohy 22 označila za správnou odpověď položku B, která odpovídá povrchu pláště kužele (tedy bez dna). Členem validační komise je mj. RNDr. Josef Kubát, předseda Jednoty českých matematiků a fyziků. Tím tedy prestiž a úroveň české maturity opravdu nepozvednete, dámy a pánové. Ještěže alespoň veřejnost na iDnes v tom má poměrně jasno. U otázky Považujete zadání uvedené úlohy za nejednoznačné? je v tuto chvíli skóre ANO: 8043, NE: 3395. Je ovšem jasné, že o pravdě se nerozhoduje… Více »
l.snirch
l.snirch
1 year 3 months ago

Pane Doležele
můžete, jak jste slíbil, psát článek do novin.
Pokud tedy Vaše sliby mají váhu. Dejte vědět, rád si přečtu.

Pavel Doležel
Pavel Doležel
1 year 3 months ago

Napíšu,jen mi prosím dejte nějaký odkaz na rozhodnutí té komise. Když jsem se díval na Validační komisi MŠMT a CVVT, tak tam žádný Kubát nebyl, pouze docent Fuchs z Brna. Takže nejprve si ujasněme, kdo vlastně o čem rozhodl a pak konejme.

l.snirch
l.snirch
1 year 3 months ago
l.snirch
l.snirch
1 year 3 months ago

Dole je v sekci matematika je odkaz na soubor Validační komise PDF soubor, je tam uveden Kubát

Josef Nožička
Josef Nožička
1 year 3 months ago

Já rozhodnutí validační komise považuji za správné a celý ten humbuk kolem zde rozebírané otázky považuji za poněkud trapný. Stejně jako tu záležitost s Jidášem v didaktickém testu z českého jazyka. Kdo chce, může si více přečíst zde:
http://nozicka.blog.idnes.cz/c/461885/nehoraznost-maturanti-museli-vedet-kdo-to-byl-jidas-a-jak-vypada-cepice.html

l.snirch
l.snirch
1 year 3 months ago

Pane Nožičko,
nebylo napsané, že jde o čepici pro člověka, mohlo jít třeba o výrobu papírového suvenýru (figurku), kde čepici přilepíte na rovnou hlavu figurky podstavou (velmi praktické). Obrázek s čarou na podstavě k tomu přímo vybízel. Osový řez ve tvaru trojúhelníka taky.
Jistě, svět a život má podle Vás vždy jen jedno správné řešení, jiná varianta je nepřijatelná či dokonce TRAPNÁ. Jak snadné. Nebudete za něco kandidovat?

Václav Votruba
Václav Votruba
1 year 3 months ago

NAvrhuji celostátní referendum o tom, jestli jde nebo nejde o jednoznačné zadání úlohy číslo 22 a jestli existují papírové loutky s hlavou o průměru větším 16 cm!

Oldřich Botlík
1 year 3 months ago
Pane Votrubo, někdy je dobré přiblížit si podstatu problému jeho „překladem“ do jiného, možná srozumitelnějšího oboru. Řekněme, že by Cermat připravil pro maturitní písemnou práci z češtiny následující zadání. Napište článek s reportážními prvky o závodech ve vaší vsi. To znamená, že článek nesmí objasnit, co to bylo za závody ani kdy a za jakých okolností se konaly. Jméno vsi v něm nesmí být uvedeno. Nesmí obsahovat žádný rozhovor s účastníkem závodů a musí být celý napsán v budoucím čase. A teď otázka. Co myslíte, držel by za těchto okolností Ústav pro jazyk český Akademie věd ČR, nejvyšší bohemistická autorita,… Více »
Iva Švarcová
Iva Švarcová
1 year 3 months ago

Pořád ještě diskutujete o té čepici?

Josef Soukal
Josef Soukal
1 year 3 months ago

Tak zdá se, že tečka byla jen dvojtečkou uvádějící tradiční botlíkovské obsese.

wpDiscuz