Upřesněte si čísla neúspěšných žáků v maturitních testech

logo_EDUinfo

Propadlíků v testu z matematiky není desetkrát více, ale jen čtyřikrát více než v testu z češtiny. Na portál s maturitními daty si musíme ještě rok počkat.

Praha 7. června – Údiv veřejnosti nad tím, že u testů společné části státní maturity propadlo desetkrát více studentů z matematiky než češtiny, se zakládá na nepřesných údajích. Ve skutečnosti neúspěšných u testu z češtiny bylo zhruba 1 600, u testu z matematiky 6 400, tedy pouze čtyřikrát více. Jedním z důvodů, proč k tomuto omylu došlo, je obtížná dostupnost přesných údajů z maturitní zkoušky. Portál, který by umožňoval nahlédnout do maturitních dat, nebude zprovozněn letos, ale nejdříve za rok, při jarním kole státních maturit 2014.

V tiskové zprávě Ministerstva školství z 15. května bylo několik matoucích údajů. Zpráva obsahovala procenta neúspěšných u jednotlivých didaktických testů, ale nebylo v ní uvedeno, z jakého základu byla tato procenta spočítána. Tedy co je u každého z nich oněch 100 %. Jediné konkrétní číslo 90,5 tisíce udávalo celkový počet přihlášených maturantů. Na základě přesnějších informací z CERMATu, které nabízíme, je možné udělat si lepší představu o skutečném počtu neúspěšných žáků u maturitních testů.

Počet studentů, kteří vykonali povinnou zkoušku ve společné části státní maturity:

Český jazyk – 80 678 (1, 9 % neúspěšných)

Matematika – 31 187 (20,6 % neúspěšných)

Anglický jazyk – 41 757 (2, 4 % neúspěšných)

Francouzský jazyk – 213 (0 % neúspěšných)

Německý jazyk – 5 458 (7, 7 % neúspěšných)

Ruský jazyk – 1 516 (0, 9 % neúspěšných)

Španělský jazyk – 176 (1, 7 % neúspěšných)

Původní tiskovou zprávu MŠMT najdete ZDE.

Komentář vysvětlující situaci okolo počtu neúspěšných v matematice čtěte ZDE.

 

Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „Novináři při přepisu tiskové zprávy většinou netvrdili, že propadlých z matematiky je desetkrát více, ale ani jejich texty neobsahovaly přesnější informaci, která by umožňovala mít přehled o skutečném množství neúspěšných. Bavit se jen o procentech je v tomto případě ošidné a může to vést k mnohým zkreslením, jak se to ostatně stalo v následné veřejné debatě. Proto je důležité, aby CERMAT zprovoznil portál, který bude přesná čísla nabízet každému zájemci. Výrazně to zvýší kvalitu maturitní debaty.“

Kontakty:

· Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin
e-mail: tomas.fertek@eduin.cz, mobil: 602 687 016

Poznámky pro editory:

  • Starší texty k tématu státních maturit najdete ZDE.

  • EDUin je obecně prospěšná společnost, která se věnuje problematice vzdělávání a jejíž snahou je informovat veřejnost o všem důležitém, co se děje ve školství a vzdělávání. EDUin, o. p. s., byla založena v květnu 2010 a realizuje a připravuje několik informačních a osvětových projektů. Více se dozvíte na www.eduin.cz.

  • Populární verzi vzdělávacích témat najdete na http://fertek.blog.respekt.ihned.cz.

 

 

Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook

Přidat komentář

5 komentářů k "Upřesněte si čísla neúspěšných žáků v maturitních testech"

Upozorňovat mě na
avatar

Seřadit dle:   nejnovějších | nejstarších | nejoblíbenějších
Šnirch
Šnirch
2 years 11 months ago
Dobrý den zde se s panem Feřtekem výjimečně neshodnu. Souhlasím s tím, že měly být v původní zprávě Cermatu či ministerstva uvedeny základy (když mluvím o procentech, je to vždy slušnost pokud nechci daty manipulovat) nebo Vám taky pak vychází takové nesmysly, jako když ve škole napíšeme, že 50 % neudělalo test z němčiny a ono je to jeden ze dvou. Mimochodem manipulace procenty je v životě častá (reklama atd.) Ale pokud se bavíme o testech a schopnostech je zvládnout, je pravdou, že z matiku neudělalo 10x více studentů než češtinu. 4x více je zavádějící číslo. Pokud se bavíme o… Více »
Feřtek
Feřtek
2 years 11 months ago
Pokud jde o to, kolik údajů Cermat zveřejní, to zjistíme příští nebo přespříští týden, kdy by měla být závěrečná tiskovka k maturitám. Tam by měla být zveřejněna všechna čísla. Ministerstvo je mělo k dispozici už toho patnáctého, ale vybralo do tiskové zprávy jen ten celkový počet přihlášených a pak procenta u jednotlivých testů. Kopíruji sem část debaty, kterou jsme vedli s panem Šnirchem o tom, jestli tedy je přesnější říkat že z maturitu propadlo čtyřikrát či desetkrát víc studentů. Přijde mi zajímavá: Feřtek: Zaujal mě váš komentář k testům a procentům. Argumentaci rozumím, ale pořád si myslím, že pokud máme… Více »
Šnirch
Šnirch
2 years 11 months ago
Dobrý den včera na základě mého požadavku MŠMT doplnilo prezentaci výsledku maturit z 20.6. a umístilo na své stránky doplněnou prezentaci, už skutečně něco říkající – zejména snímky 9-12 už data poskytují (Cermat na svých stránkách tu původní skoro nicneříkající, jen procenta a žádné základy). Z ní mimochodem vyplynulo, že výše uvedený komentář pana Feřteka v Respektu vycházel z čísel, která nebyla správně popsána, nejednalo se o propadlíky z maturit, ale o prvopropadlíky z maturit. Celkově propadlých zejména z matematiky bylo o desítky procet více než bylo uvedeno. Tak to dopadá, když Cermat čui ministerstvo nedá celková čísla a jen… Více »
zkonarik
zkonarik
2 years 11 months ago

Pokud já si pamatuji údaj 20,6% neúspěšných z matematiky se týkal pouze prvomaturantů, vzhledem k tomu, že ji dost žáků opakuje a jejich úspěšnost asi nebude dobrá, si nejsem jist, jestli je 6400 konečné číslo.

Šnirch
Šnirch
2 years 11 months ago
Není a nevím, zda se Cermat rozhodne úplnými daty nás informovat. Ono čím více dat občanům poskytnete, tím více problémů z toho kouká, že jo. Možná počká na prázdniny, kdy už to nikoho nezajímá. Nevíme, kolik studentů neudělalo ani napotřetí maturitu a budou tedy dělat maturitu celou znova včetně studia 4. ročníku – nač těmito drobnosti zatěžovat občany (pokud vím, v květnu 2012, kdy první takoví byli, Cermat info nedal – sám jsem letos 2 takové učil). Omlouvám se, ale vůči Cermatu už nic jiného po 3 letech než ironie a trvalý tlak nezbývá. Přitom kompletní info by se dalo… Více »
wpDiscuz