Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Přinášíme článek Carla Hansena, britského odborníka v oblasti vzdělávání, který působí v řadě zemí jako konzultant rozvoje vzdělávacích systémů. Text shrnuje deset základních principů, jichž by se měl začínající učitel držet. Jiný text Carla Hansena zaměřený na to, jak zkoušet změny výuky, najdete ZDE.
„Já používám k zahnání frustrace nejčastěji běh, zatímco malování mi pomáhá relaxovat. Vy máte svoje vlastní koníčky. Neobětujte je na oltář práce. Ve většině případů můžete své osobní zájmy velmi dobře využít například při organizování zájmového kroužku pro školu,“ radí Carl Hansen začínajícím učitelům. Bavit se a nepodlehnout tlaku učitelského povolání je jednou z deseti rad, kterým by začínající učitel měl věnovat pozornost.
Před pár dny jsem přemítal o své dvacetileté pedagogické praxi (ano, jsem “reflektující praktik”) a zabloudil jsem v myšlenkách zpátky ke svému kurzu učitelství, do roku 1993 někde v Londýně. Z jakéhosi důvodu, nejsilnější vzpomínka, kterou na to mám, je z inaugurační přednášky. Začínala slovy: “To vše začalo Callaghanovým projevem na Ruskin College v roce 1976…“ (slavná řeč britského ministerského předsedy na Oxfordské univerzitě na téma důležitosti přípravy lidí na zaměstnání– pozn.editora). Nic moc dalšího si z toho, co následovalo ve dvouhodinové didaktické přednášce, nepamatuji. (Hodně se změnilo, dnes už to takové nebude.) Schopnost přijmout “konstruktivní kritiku” a uvědomit si princip “reflektujícího praktika” byly a stále jsou chvályhodné ideály, o které je dobré usilovat a snažit se je udržet. Ovšem když jsem stál tváří v tvář svému prvnímu plnému učitelskému úvazku, cítil jsem, že mi jaksi chybí praktické nástroje k efektivní “organizaci práce” a znalost funkčních úkonů, které by mi bývaly pravděpodobně ušetřily spoustu času, žalu a frustrace.
Časy se mění, ale množství nových iniciativ ve vzdělání neubývá. Dnes je to o výměně rolí ve třídě, výuce zaměřené na studenty, “dovednostech 21. století“ a tak bych mohl pokračovat. Pokusy udělat všechno naráz jsou nutně tíživé a odkázané udělat z učitelství obor pro fiktivního superhrdinu. Obyčejní smrtelníci by nebyli schopni zvládnout všechno najednou. My se potřebujeme vypořádat s menším množstvím kroků. Creighton Abrams to vystihl větou: “Když jíte slona, čiňte tak sousto po soustu.” Kdybych mohl poradit svému mladšímu já, tohle by byl počáteční bod – rozděl si to, nezkoušej dělat vše naráz, soustřeď se vždy jen na jednu věc a tu nejdřív dobře zvládni. Dělej malé, ale rozhodné kroky. Pokusil bych se přemostit mezeru mezi teoretickým nácvikem a dennodenní praxí.
Po troše “reflektování” bych rád nabídl své zkušenosti těm, kteří se nyní vydávají na cestu coby začínající učitelé. Je to krátkých a stručných “Top ten“ – jelikož jste už tak dost vytíženi! Protože jde o omezený seznam, nepokryje všechno, a pokud jsem něco vynechal, prosím neváhejte přidat k tomuto článku váš komentář.
Doufám, že těchto deset vybraných perel bude pro začínající učitele užitečných. Tuto desítku jsem považoval za nejdůležitější – neváhejte tento článek komentovat a nabídnou vašich top 10 nebo jakoukoliv další věc, kterou je podle vás třeba zmínit.