Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

ČOSIV: Co se (ne)mění ve vzdělávání od září 2016 aneb MÝTY A FAKTA O INKLUZI

27. 2. 2016
EDUin
Bez-n-zvu-1-3

Publikujeme tiskovou zprávu ČOSIV, která shrnuje výstupy tiskové konference Mýty a fakta o inkluzi, která se konala v pátek 26.2. Na konferenci vystoupili: Jiří Zlatuška, Dagmar Dzúrová, Klára Šimáčková Laurenčíková, Marie Gottfriedová, Jana Straková, Veronika Doležilová a Pavla Baxová. Byla představena analýza výsledků PISA ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání (ZDE), co se od 1. 9. (ne)mění (ZDE) a základní vzdělávání žáků s postižením v datech (ZDE). Sestřih záznamu tiskové konference najdete od 35. minuty ZDE.

V mediálním prostoru se objevuje řada mýtů o změnách, které nastanou ve vzdělávání dětí s postižením od září 2016. Největší změnou je nárok všech dětí s jakýmkoliv hendikepem na podpůrná opatření a zajištění jejich stabilního financování. Žádný masový přesun hendikepovaných dětí do běžných základních škol se nekoná.

„Vzdělávání dětí s postižením v běžných základních školách je již mnoho let realitou, což dokládají i statistické údaje,“ dodává Lenka Felcmanová, místopředsedkyně ČOSIV. V běžných základních školách se vzdělává téměř 52 tisíc dětí s postižením, z toho téměř 46 tisíc formou individuální integrace. Z celkového počtu 4100 běžných ZŠ individuálně integruje děti s postižením 3175 škol. Ve speciálních školách se pak vzdělává téměř 24 tisíc dětí s postižením. Největší podíl dětí ve speciálních školách tvoří děti s mentálním postižením, i jejich počet v běžných školách však trvale roste.

Nejvýznamnější změnou je to, že děti s jakýmkoliv handicapem (zdravotním i sociálním) budou mít zdarma nárok na podpůrná opatření (např. speciálně pedagogickou péči, doučování, asistenta pedagoga), která jim pomohou při vzdělávání ať už v běžné nebo speciální škole. V současné době mají školy ze zákona povinnost poskytovat všem dětem s handicapem podpůrná opatření, většina z nich na to ale od státu nedostává potřebné peníze a další finance musí hledat jinde. Zavedení nároku na podpůrná opatření pomůže školám k tomu, že na ně dostanou peníze v plném rozsahu

Děti s postižením se i nadále budou moci vzdělávat v běžných i speciálních školách.  Postup přijímání do speciálních škol se oproti současnosti nemění, podmínkou přijetí bude stejně jako nyní žádost rodičů a kladné doporučení poradenského zařízení. Školy mají také již nyní povinnost oznámit orgánu sociálně-právní ochrany dětí (OSPOD) postup rodiče, který závažně poškozuje zájem dítěte.

„Děti s lehkým mentálním postižením (LMP) budou mít stejné vzdělávací výstupy jako doposud, nedojde k tomu, že by musely nově zvládat stejné učivo, jako jejich vrstevníci bez postižení,“ doplňuje Klára Laurenčíková, předsedkyně ČOSIV. Jedinou změnou je to, že se více sjednotí počty hodin některých předmětů běžného vzdělávacího programu a bývalé přílohy pro žáky s LMP, aby žáci s LMP v běžných školách nemuseli na některé předměty docházet se žáky jiných ročníků. Zároveň pro žáky s LMP bude možné zařadit více hodin předmětů, které jsou pro ně smysluplné.

Analýzy výsledků celosvětového šetření PISA ukazují, že děti s nejlepšími dosahovanými výsledky pocházejí ze zemí, kde je podporována kvalita a zároveň rovné šance ve vzdělávání. Naopak žádný ze států s vysokou mírou segregace ve vzdělávání se neumístil v nejlepší desítce. Mezinárodní data tak dokládají, že inkluzivní vzdělávání nesnižuje vzdělávací výsledky dětí, ale naopak dokáže podpořit rozvoj vzdělávacího potenciálu každého dítěte.

K tomuto tématu se bude konat tisková konference v pátek 26. 2. 2016 od 10:00 v prostorách Galerie Langhans, Vodičkova 37, Praha 1.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články