Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

ČTK: Žáky s podporou rodičů a bez ní dělí v učivu rozdíl dvou měsíců

20. 10. 2021
EDUin
kelly-sikkema-r2hTBxEkgWQ-unsplash

Publikujeme tiskovou zprávu ČTK, která přináší dodatečné informace ke srovnávacímu šetření PAQ Research a Kalibro, které se zaměřilo na dopad uzavření škol na vzdělávání žáků. Informace ČTK převzala z tiskové zprávy Člověka v tísni.

Mezi žáky škol s různou úrovní podpory rodičů vznikl při výuce na dálku asi dvouměsíční rozdíl v zameškaném učivu. Zatímco školy, ve kterých matky a otcové v učení dětem pomáhali, ztratily v průměru měsíc výuky, tam, kde se rodiče do vzdělávání nezapojili, je skluz v učení zhruba tříměsíční. Vyplývá to z doplňujících závěrů výzkumu Dopady pandemie covid-19 na žáky společnosti PAQ Research a Kalibro. Podle autorů může vzdělanostní rozdíly snížit doučování. Varovali před rizikem výrazného zaostávání v sociálně nejslabších školách, které by mohlo mít velké dopady na stát. ČTK o tom informoval Tomáš Urban z Člověka v tísni.

Kvůli opatřením proti šíření covidu-19 se žáci v minulém a předminulém školním roce učili přerušovaně několik měsíců na dálku. Zjištění společnosti PAQ Research a Kalibro již dříve ukázala, že za dobu epidemie od března 2020 ztratili v průměru asi tři měsíce učení. Vyplynulo to ze srovnání výsledků testování páťáků v 88 školách v době před a při epidemii. V češtině se zhoršily výsledky dětí v 60 procentech škol a v matematice v 69 procentech. Mezi školami byly ovšem rozdíly.

Podle dodatečných závěrů výzkumu mělo na efektivitu výuky na dálku vliv to, jak své děti při učení podporovali rodiče. Školy, kde se matky a otcové do vzdělávání potomků zapojili, a školy, kde to rodiče neučinili, dělí v dosažených výsledcích z matematiky a češtiny rozdíl dvou měsíců. „Školy se slabšími výsledky, kde žáci měli v rodinách vyšší podporu, ztratily v průměru měsíc výuky. Výsledkově slabší školy, kde žáci neměli v rodinách takovou podporu, ztratily v průměru přes tři měsíce výuky,“ uvedl jeden z autorů výzkumu Václav Korbel.

Upozornil, že průzkum nezahrnoval výsledkově a sociálně nejslabší školy, kde se dá očekávat rozdíl ještě významnější. „Tím, že žáci v těchto školách začínali z relativně nízkých hodnot (výsledků), je velké riziko výrazného zaostávání,“ řekl.

Podle sociologa Daniela Prokopa je pro zlepšení vzdělávání ohrožených dětí namístě doučování, zvyšování motivace a takzvaného well-beingu, tedy spokojenosti žáků ve škole. Pomoct by podle něj mohly třeba i větší zapojení školních psychologů a volnočasové aktivity zdarma. „Pokud by to (zameškávání v učivu) vedlo k předčasnému ukončování základní či střední školy, ‚stojí‘ jeden takový odchod podle našich odhadů dva až tři miliony (Kč) jenom na dávkách, nižších odvodech a vězeňství. My se přitom bavíme o desítkách tisíc ohrožených dětí a tedy potenciálních obrovských sociálních a rozpočtových dopadech,“ řekl.

Ministerstvo školství vyčlenilo na doučování v základních a středních školách do letošního prosince 250 milionů korun. Od začátku roku 2022 do konce školního roku 2022/2023 na to má navázat program podpory škol z Národního plánu obnovy se třemi miliardami korun. Do výuky na dálku se podle ministerstva v minulých měsících nezapojilo kolem 11.000 žáků, tedy asi procento všech ze základních škol. S jejich doučováním pomáhá také Člověk v tísni.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články