Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Titulky ve videu ocení neslyšící, cizinec, který se učí česky, nedoslýchavý senior i student, který se video snaží najít pomocí internetového vyhledávače. Universal design – tedy design pro všechny – je postaven na intenzivním přemýšlení, jak náš produkt co nejvíce zpřístupnit všem. Zhlédněte tři videa, která vám pomohou pochopit základní principy universal designu nejen pro vzdělávací materiály. Brožura Jak vytvářet vzdělávací materiály přístupné všem je ke stažení na webu www.otevrenevzdelavani.cz.
Na prvním videu Tamara Kováčová z EDUin vysvětluje, kde všude je možné využít universal design a co to může přinést. Například odstranění fyzických bariér v galerii přivede vedle osob s pohybovým postižením i rodiče s kočárky; indukční smyčka pro neslyšící pomůže pohodlněji slyšet lektorský výklad i seniorům se sluchadly.
Druhý záznam třicetiminutové přednášky Julie Tomaňové z Masarykovy univerzity, autorky brožury o tom, jak vytvářet vzdělávací materiály, přibližuje praktické příklady tvorby textů, videí či prezentací a upozorňuje, že většina takových vzdělávacích dokumentů už dnes splňuje alespoň zčásti požadavky universal designu. Například by mělo platit, že u obrázků je vždy třeba doplnit jeho popis, tedy co na něm vidíme, u tabulek vhodné záhlaví a u audio a video nahrávek přepis či titulky. A pohyb v dokumentu by měl být ovladatelný jen pomocí tabulátoru, který využívají nástroje pro automatické hlasité předčítání textu.
Třetí přednáška Lukáše Pazderky ze Seznam.cz ukazuje, jak se řeší universal design u služeb největšího českého portálu. Dozvíte se, proč a jak na jejich webu Stream.cz titulkují všechny pořady, i když je k tomu nenutí zákon, nebo jak udělat co nejpřístupněji registraci na web.
“Je dobře, když jsou weby bez komplikovaných registrací nebo obsahují multimediální materiály pod otevřenou licencí. Ale je to k všechno k ničemu, pokud si je lidé nedokáží přečíst či poslechnout. Proto by autoři měli dbát na to, aby se jimi vytvářené materiály mohly dostat opravdu ke všem uživatelům. Universal design – design pro všechny – je jednoduše především cestou k vyšší kvalitě.” vysvětluje Tamara Kováčová, koordinátorka projektu Otevřené vzdělávání z EDUin.