Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Publikujeme komentář Tomáše Feřteka, který vyšel 22.6. v Hospodářských novinách a věnuje se tématům a úkolům, které podle něj aktuálně stojí před nastupujícím ministrem školství Stanislavem Štechem, který na posledních pět měsíců střídá ve funkci Kateřinu Valachovou.
Krátký mandát, málokdy přesahující rok a půl, to je největší bolest politiků na postu ministra školství. Musí připravovat změny, které vzdělávání ovlivní na desetiletí, ale na jejich přípravu a rozběhnutí mají sotva pár měsíců. Kateřina Valachová strávila ve funkci přesně dva roky, její nástupce a dosavadní první náměstek Stanislav Štech má před sebou pouze čtyři měsíce. Je tedy jasné, že si musí stanovit priority velmi přesně a přísně.
Tou, o níž není pochyb, je rozpočet. Tady hrozí vážná kolize. Stát zvýšil platy učitelů o osm procent, ale pokud se máme dostat v dohledné době na těch tak často slibovaných 130 procent průměrného platu, je třeba přinejmenším v tomto tempu pokračovat i v příštích letech. To ale ministerstvo financí odmítá.
Spuštění kariérního řádu, o nějž usilovala Valachová a hlásí se k němu i Štech, se také bez peněz neobejde. A nejvážnější situace panuje okolo inkluze. Školy konečně dostávají peníze na práci s dětmi, které vyžadují speciální péči. Poradny ale přiznávají žákům více podpůrných opatření, než se předpokládalo. A jde o nároky plynoucí ze zákona. Peníze se přitom musí sehnat, není možné, aby se stát jeden rok rozhodl, že se vydá nějakou cestou, a po Silvestru nám sdělil, že si to zase rozmyslel.
Druhý vážný problém je nedostatek učitelů. Pokud nechceme, aby se z učitelské profese stalo ghetto, v němž zůstali jen ti, které jinde nechtějí, je nutné ji otevřít vysokoškolsky vzdělaným lidem z jiných oborů a hledat, jak z nich v praxi udělat kvalifikované a kvalitní pedagogy. Ty cesty existují, a nejen v okolních zemích je využívají. My ale jdeme opačným směrem – novelizovaný zákon o pedagogických pracovnících i kariérní řád uzavírají učitelství před vnějším světem. Nedostatku učitelů už se nevyhneme, ale buď nastavíme podmínky tak, abychom krizi časem zvládli, nebo budeme pokračovat přímo ke srážce se zdí.
Letošní maturita, manipulace s výsledky testů a problémy v hodnocení slohů se jeví z tohoto hlediska jako menší problém. Ale opět není možné, aby stát spustil systém, který ovlivňuje životy desetitisíců lidí ročně, a pak, když nastanou problémy, se tvářil, že se ho to netýká. Ministryně Valachová doufala, že bude držet bobříka mlčení do prázdnin, kdy už to nikoho nebude zajímat. Novému ministru Štechovi by tahle taktika ale projít neměla.