Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Publikujeme text Michaely Bůnové, která navštívila ukázkovou lekci programování pomocí tvorby robotů z brček švédského projektu Quirkbot. Více o návštěvě švédských inovátorů najdete ZDE, článek vyšel 8.11. na zpravodajském webu iDNES.cz.
Úkol zněl jasně – do třiceti minut sestavit z brček robota, kterého pak bude možné rozpohybovat. Děti stihly vytvořit konstrukce různých tvarů, například mlýn nebo kolotoč, k nimž pak připnuly krabičku s motorem. Stavebnici Quirkbot, která pomáhá při výuce programování, představili v úterý v Praze švédští podnikatelé.
Čím dál tím víc pracovních pozic vyžaduje digitální dovednosti. Uvědomili si to i ve skandinávské zemi, kde vymysleli, že dětem pomohou učit se technice, informatickému myšlení a programování pomocí robotů z brček.
Severští podnikatelé, kteří za projektem stojí, jej přijeli na pozvání švédského velvyslanectví představit do Prahy, kde nechali děti, aby si stavbu takových robotů vyzkoušely. Úkol zněl jasně – do třiceti minut sestavit z brček robota, kterého pak bude možné rozpohybovat.
Děti dostaly ve Skautském institutu hromadu brček, spojnice, které brčka drží dohromady, vzorové karty, podle kterých se mohly inspirovat, a nůžky, aby mohly brčka různě tvarovat. Konstrukce vytvořily do požadované půl hodiny. Poté k nim přidělaly krabičku s motorkem, kterou ovládá počítačová aplikace, jež robota uvede do pohybu.
Na workshopu byly i čtyřleté děti. Nabízí se proto otázka, zda to pro malé děti není moc složité. „Je to jednoduché, zvládají to i předškolní děti, navíc roboti jsou z brček, takže jsou lehcí a děti je mohou zvedat,“ vyvádí z omylu jeden ze zakladatelů Quirkbotu Kristofer Hagbard.
Za myšlenkou projektu stojí skupina Švédů, momentálně jich na projektu pracuje asi patnáct, každý z nich má na starosti jiný aspekt od designu přes technologie až po marketing.
„Chtěli jsme učitelům usnadnit výuku počítačové gramotnosti. Jejich studenti se tak mohou vzdělávat a být při tom kreativní. Pořádáme spoustu workshopů pro učitele, a uvědomili jsme si, že je spousta starších učitelek, které se bojí počítačovou gramotnost učit, myslí si, že s počítačem neumí. Přitom to není pravda. Chtěli jsme jim tak dodat odvahu, po dvou hodinách s Quirkbotem budují roboty a programují,“ vysvětlil iDNES.cz Hagbard.
„Podle Eurostatu má pokročilé digitální dovednosti v Česku jen asi 23 % populace, v podobných učebních pomůckách, jako je ta naše, vidíme ohromnou budoucnost,“ dodal.
Roboty z brček používá ve Švédsku rostoucí počet škol, programování bude ve výuce na tamních základních školách zahrnuto celoplošně od příštího roku.
Severskému startupu už se podařilo expandovat i do Ameriky a Thajska. Nyní se zakladatelé snaží v Evropě najít partnera, který by byl ochotný stavebnice vyrábět a distribuovat. Jedna sada vyjde školu na zhruba dva tisíce korun.
V Česku většina žáků začíná s výukou informatiky později než jejich švédští vrstevníci. Školy se řídí rámcovým učebním plánem, který určuje, kolik hodin a na jakém stupni základních škol se má daná vzdělávací oblast učit.
„Výuka informačních technologií má jednu hodinu na celý první stupeň, bohužel výuka informatiky a rozvíjení informatického myšlení není zatím v rámcových dokumentech obsaženo vůbec. Stát tím školám říká: ‚Vytvářejte si své školní vzdělávací programy tak, abyste nabídli alespoň v jednom roce jednu hodinu výuky digitálních technologií, ale pokud výpočetní techniku nechcete učit více, nemusíte. A v tom je ten zakopaný pes. Neříkáme v jaké třídě, v jakém ideálním rozsahu a hloubce se má informatika učit,“ řekl iDNES.cz předseda Jednoty školských informatiků Petr Naske.
Školy podle něj navíc učí spíš základy aplikací, jako je textový editor, tabulkový kalkulátor a podobně, neučí ale kreativnímu a informatickému myšlení. V rámci Strategie digitálního vzdělávání se sice chystá navýšení hodin pro informatiku, není ale přesně určeno, kdy to bude.
„Všichni čekáme, jak se k celé digitální strategii postaví i nové vedení ministerstva školství, které nyní po volbách přijde,“ dodává Naske.