Jak změnit maturitní zkoušku. Je větší problém stejný didaktický test pro všechny, nebo jeho obsah?

Co přinesl týden  18. 4. – 24. 4. 2022 

Krátce: 

Výrok týdne:

„U ukrajinských žáků je to zejména délka samohlásek, kterou považují Slovani za přízvuk, nebo výslovnost našich dvojhlásek, které ukrajinština nemá. V tomto případě je výuka spíše o odnaučení výslovnosti, například u slova „auto“ namísto „avto“ a podobně. I když žáci znají latinku, setkávají se u nás poprvé s diakritickými znaménky, kam spadá i zmiňované „ř“, konkrétně toto písmeno ale u úplných začátečníků nevyžaduji,“ odpovídá učitelka češtiny pro cizince Tereza Švandová na otázku, co dělá ukrajinským dětem při lekcích češtiny největší potíže (lidovky.cz).

V souvislostech

  • Maturitní zkouška: Je větší problém stejný didaktický test pro všechny, nebo jeho obsah?

Návrh na změnu maturitní zkoušky, který think tank Vzdělávání 21 Univerzity Karlovy představil na začátku února, se dostal trochu do pozadí kvůli ukrajinské krizi. To ale neznamená, že zmizely problémy maturitní zkoušky. To ostatně potvrdili i panelisté kulatého stolu SKAV a EDUin na téma Proč a jak maturitní zkoušku reformovat? Na tom, že je třeba ji změnit, se shodli všichni. Diskuse ale také potvrdila, že najít shodu na konkrétní podobě nové maturity nebude vůbec jednoduché.

Záchytným bodem diskuse byl návrh pracovní skupiny think tanku Vzdělávání 21 (jehož členem byl před tím, než se stal ministrem školství, i Petr Gazdík). Ta do základů řešení staví odlišení „profesní“ maturity sloužící jako potvrzení kvalifikace od „úplné“ maturity umožňující vstup na vysokou školu. „Nevidíme jako správné, aby stejná zkouška probíhala na gymnáziích i učňovských školách,“ vysvětlovala při panelové diskusi ředitelka pražského gymnázia Nad Štolou Renata Schejbalová, která pracovní skupinu vedla. Nejde podle ní o to, že by učitelé na odborných školách neuměli žáky na maturitu připravit, ale „je otázkou, zda je nutné, aby se žáci učňovských škol, kteří se připravují na povolání, připravovali na předměty, které jsou pro ně v podstatě – nechci říct zbytečné, ale nebudou je dále potřebovat.

Maturitní zkouška na odborných školách by se pak měla zaměřit více na praxi žáků. Vzhledem k tomu, že zásadní změnou navrhovanou pracovní skupinou think tanku je vypuštění didaktických testů ze společné části maturitní zkoušky, těmito zbytnými předměty jsou zřejmě český jazyk a literatura a matematika, nebo spíše příprava v tom smyslu, jaký po žácích požaduje současná podoba testu, za jehož přípravu odpovídá Cermat.

Jenže na rozdíl od ředitelky gymnázia nebyla ani jedna ze zástupkyň odborného školství v diskusi z rozdělení zkoušky na dvě úrovně nijak zvlášť nadšená. Jedním z problémů je prostupnost. Obávají se například toho, že by pro žáky, kteří se v patnácti nebo šestnácti letech rozhodnou, že na „úplnou“ maturitu, a tím i na studia na vysoké škole, nebudou aspirovat, bude obtížné změnit později směr. Návrh think tanku Vzdělávání 21 sice s tím, že by bylo možné si úplnou maturitu například do určitého časového termínu doplnit, počítá, ale nijak jej nespecifikuje – podle Renaty Schejbalové pouze nastavuje principy. Konkrétní podobu jednotlivých částí maturitní zkoušky by ale bylo třeba ještě prodiskutovat.

Tereza Králová, zástupkyně ředitele pro všeobecně vzdělávací předměty z Akademie řemesel Praha – Střední školy technické i ředitelka Jana Podoláková z Hotelové školy Poděbrady vidí větší problém v obsahu společné části maturitních testů než v tom, že jejich maturanti skládají stejnou zkoušku jako gymnazisté. Za zastaralý a nevyhovující považuje Jana Podoláková už katalog požadavků, kterým Cermat školám de facto určuje, co mají učit. „Vyučující se jich musí držet, když chtějí připravit žáky ke zkoušce. My jsme schopni děti k maturitě připravit, ale jsou tam rozevřené nůžky mezi tím, co by se mělo v první polovině 21. století učit například v českém jazyce a literatuře,“ dodává Jana Podoláková. Návrh think tanku Vzdělávání 21 se přitom obsahu maturitních testů nevěnuje.

Z edukalendáře:

Beduin každý týden odebírá zdarma 6 493 lidí, kterým záleží na českém vzdělávání a chtějí jeho změnu k lepšímu. Podpořte jeho vydávání svým darem a přidejte se mezi aktivní občany, kteří si uvědomují, že vzdělávání je důležité téma.

Připojit se s



Odebírat komentáře
Upozorňovat mě na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments