Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Lidové noviny: Děti, nečtěte

29. 10. 2015
EDUin
2100913578_69aac755be_z-1

Publikujeme komentář Petra Zídka, který vyšel 21.10. v Lidových novinách pod názvem Děti, nečtěte. Text přispívá k diskusi o seznamu literárních žánrů a autorů k didaktickému testu z českého jazyka a literatury, který nedávno uveřejnila organizace Cermat. 4.11. pořádá EDUin k tomuto tématu debatu, na kterou jste srdečně zváni, více ZDE.

Jaké cíle má školní výuka literatury? Na tuhle otázku dobře odpovídá organizace ministerstva školství Cermat, která zveřejnila seznam autorů, literárních žánrů, směrů a hnutí, jež lze zkoušet formou didaktického testu příští rok u maturity. Jen seznam autorů obsahuje na sto dvacet jmen ze světové i české literatury od Homéra po Václava Havla. Lze očekávat, že maturant přečte od každého autora byť jen jednu knihu? – Přirozeně nelze.

Seznam již kritizoval na stránkách Respekt.cz Tomáš Feřtek. Kromě jeho nezvládnutelného rozsahu mu vadí, že neobsahuje téměř žádné současné autory a jsou v něm pouze dvě ženy (Božena Němcová a Jane Austenová). „Učíme literaturu jako způsob porozumění světu, nebo jakousi literární přírodovědu – poznej zvířátko a zařaď ho do řádu, čeledě, druhu…Co je smysl takové výuky a takové závěrečné zkoušky? Umění předstírat, že vím, co ve skutečnosti nevím?“

Příklady vzorových úloh z literární historie, na kterých se prý podíleli nejen češtináři, ale také odborníci z Ústavu pro českou literaturu Akademie věd, jsou skoro dadaistické. Maturant má například přiřazovat jména spisovatelů k jejich biografickoliterárním charakteristikám. Jeden „po roce 1968 nesměl několik let oficiálně publikovat, přesto nikdy neodešel do emigrace“. Druhý „celosvětově proslavený spisovatel po sovětské okupaci emigroval do Francie“. Třetí se „po emigraci v roce 1968 usadilvUSA“. Proč autoři testu používají bolševický termín „emigrovat“ pro lidi, kteří odešli z politických důvodů do exilu? A zejména, měla by výuka literatury na střední škole stavět na životopisech spisovatelů? Není důležitější vlastní prožitek z čtení krásné literatury? Jak ale k takovému prožitku děti a mládež nasměrovat? Výuka literatury by měla být spíše než prohlídkou zatuchlého muzea dílnou tvůrčího čtení, zaměřenou na úplně aktuální texty.

Přestože svět se změnil k nepoznání, výuka literatury zůstává posledních třicet, padesát či sto let stejná. Drobně se proměňuje pouze seznam autorů, o kterých je nutné něco vědět. Nikoli je číst, ale vědět, kdy a jak žili, o čem tak zhruba psali a zda je literární historici zařadili spíše mezi poetisty, nebo surrealisty. Nelze než souhlasit s Tomášem Feřtekem, že taková výuka spolehlivě odradí od čtení a vyvolá dojem, že „literatura už je opravdu jen zapáchající mrtvola“.

Těžko pak vysvětlovat mladým lidem, kteří mají literaturu spojenou pouze s otravným biflováním a škatulkováním, že čtení dobré beletrie je jedna z nejúžasnějších věcí, která je může v životě potkat.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články