Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Luděk Šnirch: Co lze vyčíst z letošních anonymizovaných dat z výsledků maturity z matematiky?

27. 6. 2021
EDUin
ramsha-asad-EQX9QhHfB3I-unsplash

Publikujeme srovnávací analýzu maturitních dat středoškolského pedagoga Luďka Šnircha. Zaměřuje se v ní například na otázky: Jak dopadla neúspěšnost roku 2021 ve srovnání s rokem 2020 a to před úpravou kritérií a po úpravě kritérií, nebo jak je možné, že i po úpravě kritérií v roce 2021 sice dopadla celková neúspěšnost roku 2021 lépe než neúspěšnost roku 2020, ale přitom se prvomaturanti skoro všech 16 skupin škol zhoršili? Analýzu v PDF si můžete stáhnout ZDE. Zadání didaktického testu z matematiky najdete ZDE.

Cermat poprvé po 11 letech trvání státní maturity zveřejnil podrobná anonymizovaná data. Zasloužila se o to novela školského zákona, po níž přibyl § 183d. Ten Cermatu nařizuje, aby do 14 dní od předání výsledků školám podrobná data anonymizoval a zveřejnil.
Pokud budeme analyzovat data maturity z matematiky,prvomaturantů, kteří ji konali jako povinnou zkoušku, můžeme si položit několik otázek, a to vždy v členění podle 16 typů škol.

  1. Kolik prvomaturantů zkouško konalo a jaké je procentní zastoupení jednotlivých typů škol?
  2. Kolik bodů z 50 možných v průměru prvomaturanti získali?
  3. Kolik prvomaturantů bylo neúspěšných podle původních kritérií (33 %) a kolik podle upravených kritérií dle Opatření ministerstva (27 %) a to absolutně či v procentech?
  4. Letos se testy neznámkovaly, ale kritéria hodnocení byla publikována (kvůli VŠ). Jak by dopadlo rozložení známek podle původních kritérií a jak podle upravených kritérií?
  5. Jak dopadla neúspěšnost roku 2021 ve srovnání s rokem 2020 a to před úpravou kritérií a po úpravě kritérií?
  6. Jak je možné, že i po úpravě kritérií v roce 2021 sice dopadla celková neúspěšnost roku 2021 lépe než neúspěšnost roku 2020, ale přitom se prvomaturanti skoro všech 16 skupin škol zhoršili?
  7. Dařilo se prvomaturantům více v otevřených úlohách nebo v uzavřených úlohách?
  8. Jak dopadla úspěšnost jednotlivých 26 úloh? Kdo v nich byl nadprůměrně úspěšný a kdo podprůměrně?

Na položené otázky nám zpracovaná anonymizovaná data dají odpověď.

  1. Kolik prvomaturantů zkouško konalo a jaké je procentní zastoupení jednotlivých typů škol?

2. Kolik bodů z 50 možných v průměru prvomaturanti získali?

3. Kolik prvomaturantů bylo neúspěšných podle původních kritérií (33 %) a kolik podle upravených kritérií dle Opatření ministerstva (27 %) a to absolutně či v procentech?

4. Letos se testy neznámkovaly, ale kritéria hodnocení byla publikována (kvůli VŠ). Jak by dopadlo rozložení známek podle původních kritérií a jak podle upravených kritérií?

5. Jak dopadla neúspěšnost roku 2021 ve srovnání s rokem 2020 a to před úpravou kritérií a po úpravě kritérií?

 

6. Jak je možné, že i po úpravě kritérií v roce 2021 sice dopadla celková neúspěšnost roku 2021 lépe než neúspěšnost roku 2020, ale přitom se prvomaturanti skoro všech 16 skupin škol zhoršili?

Po úpravě hranice neúspěšnosti z 33 % na 27 % Opatřením procento neúspěšných kleslo z 24,93 % na 16,76 %.

V porovnáním s rokem 2020, kdy bylo 17,59 % neúspěšných, došlo celkově ke zlepšení.

Ale srovnání roku 2021 s rokem 2020 podle typů škol ukazuje, že i po úpravě hranice neúspěšnosti došlo v 13 z 16 typů škol ke zhoršení. Důvodem je neustálý růst podílu prvomaturantů z gymnázií a tím změna poměrového složení prvomaturantů maturujících z matematiky. Prudce rostoucí podíl prvomaturantů z gymnázií zapříčinil zlepšení celkové neúspěšnosti, i když se prvomaturanti z gymnázií i po snížení hranice neúspěšnosti na 27 % oproti roku 2020 zhoršili (kdyby nedošlo vlivem opatření k úpravě hranice neúspěšnosti, bylo by neúspěšných 13,45 % prvomaturantů 4letých gymnázií)

Počet prvomaturantů z matematiky neustále klesá:    rok 2013: 30 665         rok 2021: 12 875

Roste procentní zastoupení maturantů z gymnázií:     rok 2013: 27,53 %       rok 2021: 55,33 %

 

7. Dařilo se prvomaturantům více v otevřených úlohách nebo v uzavřených úlohách?

Porovnání, v kterých typech úloh získávali prvomaturanti body – zda v otevřených (max. 25) nebo uzavřených (max. 25).
Uzavřené úlohy se dají tipovat.
Prvomaturanti z gymnázií měli převahu získaných bodů z otevřených úloh, prvomaturanti z ostatních typu škol z uzavřených úloh.

8. Jak dopadla úspěšnost jednotlivých 26 úloh? Kdo v nich byl nadprůměrně úspěšný a kdo podprůměrně?

 

RNDr. Luděk Šnirch, středoškolský učitel matematiky a informatiky

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články