Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Maturitní test má nejsprávnější řešení

3. 7. 2011
EDUin

Publikujeme starší článek z Lidových novin, kde metodička pro český jazyk vysvětluje, jak dospět v maturitních testech ke správnému řešení.

 

Máme za sebou první ročník nové podoby maturitní zkoušky. Zejména laická veřejnost náhle vznáší výtky k údajné nejednoznačnosti některých zadání v maturitních testech. Co za nimi ve skutečnosti stojí?
Principy testování Testování jazykových dovedností a znalostí vyžaduje různé typy a formáty úloh. V souvislosti s maturitní zkouškou budí emoce zejména úlohy s jednou nejpřesnější odpovědí. Velmi často se totiž stávají předmětem kritiky za to, že mají více správných řešení.
Úlohy s jednou nejpřesnější odpovědí jsou velmi vhodným a efektivním typem testových úloh ke zjišťování úrovně dovedností žáků v oblasti jazykových úprav textu a zejména čtenářských dovedností. Tam mají v rámci didaktického testu své nezastupitelné místo a jsou adekvátním doplněním úloh s jednou správnou, případně nesprávnou odpovědí.
Podstatná je zde skutečnost, že méně přesné odpovědi mohou být správné částečně (více nebo méně), tedy nikoli úplně chybně. Jen je v těchto alternativách obsaženo něco, co činí tuto možnost méně přesnou, než je nejpřesnější odpověď. Tento typ testových úloh je podstatně obtížnější než úlohy s jednou správnou/nesprávnou odpovědí a problém zpravidla spočívá v tom, že si řešitel úlohy nepřečte zadání úlohy pečlivě a úlohy řeší pouze na dichotomické škále správně/nesprávně.
Všechny nabízené možnosti mohou působit na řešitele testu také jako možné správné odpovědi, ale to je záměrem konstrukce úlohy s jednou nejpřesnější odpovědí. Jedná se o to, že žák posuzuje textový úsek nebo slovo v souvislosti s daným kontextem.
Legitimní strategií je v tomto případě i „vylučovací metoda“, kdy student musí pečlivě přečíst a posoudit každou z odpovědí a po důkladné úvaze ji přijmout, nebo odmítnout.
Specifický nástroj ověřování Úlohy s jednou nejpřesnější odpovědí jsou specifický nástroj, jak citlivě přistupovat k takovým záležitostem, jako je stylistika, textová syntax nebo lexikální sémantika. Jako příklad uveďme ověřování stylistiky a synonymie. Stylistické útvary se v praxi nikdy neobjevují v „čisté formě“, ale vždy jako texty, které mísí různé prvky různých funkčních stylů a stylových postupů, z nichž jeden dominantní styl může převažovat. Úloha pak nemůže mít jednu „správnou“ odpověď, ale jednu „nejsprávnější“ a žák má tak posoudit nejvýznamnější textové rysy. Ani synonymie ve většině případů není jev absolutní a pracuje s odstíny významů.
Pokud tento typ testování jazyka vzbuzuje u studentů a veřejnosti nevoli, je nutné zdůraznit, že didaktickým testem samozřejmě nelze ověřit všechny jazykové dovednosti, a právě proto má maturitní zkouška z českého jazyka tři části – kromě didaktického testu i část ústní a písemnou. Ovládnout mateřský jazyk neznamená jenom dorozumět se, protože „česky přece umíme všichni“. Znamená to ovládnout jazyk jako komunikační nástroj natolik, abychom se mohli vyjadřovat přesně, rozumět přesně, a tedy mimo jiné studovat i další obory.

 

JANA MÜNZBERGEROVÁ,
Autorka působí jako šéfmetodička pro český jazyk a literaturu ve společnosti Cermat, která má na starosti přípravu státní maturity.

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články